Το Βιβλίο της Εικόνας

3,5

Άλλο ένα σινε-δοκίμιο του 91χρονου Πάπα της νουβέλ βαγκ, αποτελούμενο από μονταρισμένο υλικό αρχείου, επικαίρων, τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων με φωνή off.

Το Βιβλίο της Εικόνας

Έχοντας σβήσει τα 88 κεράκια στα προηγούμενα γενέθλιά σου, είναι πλέον αργά για να αλλάξεις τις συνήθειες μιας ζωής. Έτσι κι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος πριν τρία χρόνια κάθισε ξανά στη σκηνοθετική καρέκλα για ένα ακόμα σινε-δοκίμιο πάνω στα θέματα τα οποία τον απασχολούν την τελευταία εικοσαετία («Η Δική μας Μουσική», «Socialism», «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»): την κυριαρχία του μεταπολεμικού καπιταλισμού, την κρίση του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού και τη σχέση εικόνας - λέξης στην εποχή της τεχνολογικής/ψηφιακής επικοινωνίας.

Βαθιά ρομαντικός, ο Γκοντάρ εξεγειρόταν από τις πρώτες κιόλας ταινίες του («Ο Μικρός Στρατιώτης») απέναντι σε ένα πολιτικό και πολιτιστικό «σύστημα» το οποίο είναι ικανό για το απόλυτο καλλιτεχνικό κάλλος (η μουσική του Μπετόβεν, οι πίνακες του Ρέμπραντ) και ταυτόχρονα για τη φρικωδέστατη μαζική βαρβαρότητα. Συνεχίζει λοιπόν να αναρωτιέται για αυτές τις «οντολογικές» αντιφάσεις του με ένα ντοκιμαντέρ-κολάζ υλικού αρχείου, επικαίρων, λογοτεχνικών τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων (από τον ίδιο) με φωνή off. Η προσπάθειά του να υπερασπιστεί μια κινηματογραφική γλώσσα όπου η μορφή, η ίδια η αφήγηση δηλαδή, είναι και το περιεχόμενο παραμένει αξιοθαύμαστη. Η διαπίστωσή του πως όχι μόνον οι λέξεις έχουν πλέον αντικατασταθεί από εικόνες (εξ ου και ο τίτλος της ταινίας), αλλά οι μνήμες και η συλλογική συνείδησή μας έχει αποικιστεί από κινηματογραφικά κι ειδησεογραφικά καρέ είναι οδυνηρά αποκαλυπτική. Η προσπάθειά του να αναδείξει τον προπαγανδιστικό και ρατσιστικό (η δυτικά ματιά απέναντι στον αραβικό κόσμο) χαρακτήρα του νεωτερικού θεάματος εντυπωσιάζει και συγκινεί.

Αντιφατικό, προκλητικό, απαιτητικά σινεφίλ και βαθιά πολιτικό, το «Βιβλίο των Εικόνων» υπερασπίζεται ένα ανήσυχο σινεμά του στοχασμού και της εγρήγορσης. Με επώδυνες ερωτήσεις και χωρίς ευχάριστες απαντήσεις, είναι καταδικασμένο να απευθύνεται σε λίγους.

Ελβετία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Βιβλίο της Εικόνας

Le Livre d'Image / The Image Book
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2018
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σχολιάζει τα αδιέξοδα του σύγχρονου πολιτισμού, εστιάζοντας στην παντοδυναμία της εικόνας και τη σχέση του δυτικού με τον αραβικό κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μερικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη 'Βουγονία' του Γιώργου Λάνθιμου

Η νέα του ταινία του σημαντικού Έλληνα σκηνοθέτη κάνει πρεμιέρα αυτή την Πέμπτη και ορίστε τι πρέπει να ξέρεις γι' αυτήν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΚΡΙΣΤΥ ΠΕΡΡΗ
05/11/2025

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Από την Finos Film στην Ιζαμπέλ Ιπέρ

Μέσα από δυο τιμητικές βραβεύσεις, το φεστιβάλ υποκλίθηκε στη μεγάλη ντίβα του ευρωπαϊκού σινεμά, αλλά και στους σταρ του παλιού ελληνικού κινηματογράφου. Υπάρχει όμως και ο σύγχρονος...

Η τρελή σκηνή της Έμα Στόουν στο ‘Βουγονία’ και η ανάμειξη της Τζένιφερ Άνιστον

Η εμφάνιση- έκπληξη της Τζένιφερ Άνιστον σε μία από τις πρώτες σκηνές της ταινίας και πώς συνέβη.

Ελληνικό box office: Πόσα εισιτήρια κόπηκαν στην Γιορτή του Σινεμά;

Η τελευταία Πέμπτη του Οκτωβρίου έχει πλέον καθιερωθεί ως μέρα Γιορτής του Σινεμά, με το αντίστοιχο τετραήμερο να σημειώνει κάθε φορά ρεκόρ προσέλευσης. Είναι όμως πολλά τα 119.097 εισιτήρια που κόπηκαν στις 30/10;

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Η τελευταία ταινία του Γιώργου Λάνθιμου είναι το highlight μιας εβδομάδας, η οποία περιλαμβάνει επίσης την επιστροφή του 'Predator', τρόμο, πυγμαχικό δράμα, animation και δυο ντοκιμαντέρ πάνω στην ισραηλοπαλαιστινιακή διαμάχη κάνουν πρεμιέρα στις αίθουσες στις 05/11.

Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2025: Όλοι μιλούν για τον "Άμνετ"

Μια πρωτότυπη, υποβλητική και συγκινητικότατη προσέγγιση στον σαιξπηρικό πρίγκιπα της Δανιμαρκίας, η οποία μπορεί να φτάσει και σε διψήφιο αριθμό οσκαρικών υποψηφιοτήτων, ανέβασε κατακόρυφα τις εντάσεις της φετινης διοργάνωσης.

"Αποκατεστημένες και υπέροχες": Ταινίες που ξεχάστηκαν στο χρόνο ζωντανεύουν στην οθόνη

Το 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει με διαμαντάκια από το παγκόσμιο σινεμά και βωβά αριστουργήματα.