Δεν Υπάρχει Κακό

3

Πικρό, σκληρό και συγκινητικό, ακτινογραφεί την ιρανική πραγματικότητα, χωρίς όμως να αποφεύγει εντελώς τον συναισθηματικό ανθρωπισμό.

Δεν Υπάρχει Κακό

Αν και τα περισσότερα κράτη έχουν πλέον καταργήσει τη θανατική ποινή, η πλειοψηφία των κατοίκων του πλανήτη ζουν υπό το καθεστώς εφαρμογής της, καθώς ισχύει ακόμα στην Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία, την Ιαπωνία, αλλά και πολυπληθείς χώρες της Αφρικής και της Ασίας. Ανάμεσά τους και το Ιράν. Ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ, πολλαπλά βραβευμένος στις Κάνες («Ένας Ακέραιος Άνθρωπος») και σε άλλα πρωτοκλασάτα διεθνή φεστιβάλ («Σιδερένιο Νησί»), βρίσκει την επιβολή της εσχάτης των ποινών απάνθρωπη κι αναποτελεσματική. Το κινηματογραφικό ενδιαφέρον του, όμως, δεν επικεντρώνεται απλώς στο να την καταγγείλει, και μαζί με αυτήν, το απολυταρχικό καθεστώς της πατρίδας του, το οποίο τον έχει επανειλημμένα λογοκρίνει, του έχει απαγορεύσει να σκηνοθετεί και τον έχει καταδικάσει σε φυλάκιση. Στο «Δεν Υπάρχει Κακό», το οποίο απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου, ο Ρασούλοφ εστιάζει στο πώς η ύπαρξη και εφαρμογή της επηρεάζει τη ζωή των καθημερινών Ιρανών, θέτοντάς τους μια σειρά από οριακά και συχνά αναπάντητα ηθικά διλήμματα.

Δεν Υπάρχει Κακό - εικόνα 1

Η επιλογή για τη συνύπαρξη τεσσάρων διαφορετικών ιστοριών, οι οποίες διασταυρώνονται νοηματικά, από τη μια βοηθάει το σεναριογράφο και σκηνοθέτη στο να φωτίσει το θέμα του από διαφορετικές γωνίες, από την άλλη πληγώνει την αφηγηματική συνοχή της ταινίας, όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε ανάλογο σπονδυλωτό εγχείρημα. Η πρώτη ιστορία, για παράδειγμα, όπου η ρουτινιάρικη καθημερινότητα ενός ζευγαριού με ένα μικρό κορίτσι συναντά σιωπηλά κι αναπάντεχα τη θανατική ποινή, είναι μια αριστουργηματική μικρού μήκους. Η δεύτερη, αντίθετα, χειρίζεται με σασπένς το εφιαλτικό αδιέξοδο ενός φαντάρου, ο οποίος δεν θέλει, αλλά είναι υποχρεωμένος να συμμετάσχει στην εκτέλεση ενός κρατούμενου, καταφεύγοντας σε μια μάλλον απλοϊκή και σαφώς διδακτική πρόταση λυτρωτικής «φυγής». Η επόμενη δεν αποφεύγει τον ενοχικό μελοδραματισμό, ενώ η τελευταία, ατμοσφαιρική και σεναριακά ευφυέστατη, κλείνει τον γενικό προβληματισμό του φιλμ με μελαγχολική σοφία και βαθιά ουμανιστική διάθεση.

Ο ρεαλισμός του ανθρωπιστή Ρασούλοφ είναι σεναριακά στοχευμένος και δεμένος σφιχτά με την ψυχολογία των ηρώων του, απλών ανθρώπων οι οποίοι παγιδεύονται σε δαιδαλώδη ηθικά αδιέξοδα. Μερικοί προσποιούνται πως δεν τα βλέπουν, άλλοι πληρώνουν ακριβά την απερισκεψία τους να μην αντιδράσουν όσο ακόμα προλάβαιναν να τα αποφύγουν, κάποιοι θα κάνουν τα πάντα για να δραπετεύσουν απ’ αυτά. Οι αντιδράσεις τους δεν είναι προβλέψιμες, οι αιτίες των παθών τους παραμένουν πολύπλοκες, οι κοινωνικοπολιτικές ευθύνες διαχέονται με τρόπο που μπορούν να αποπροσανατολίσουν τον καθένα. Το «Δεν Υπάρχει Κακό» αναζητά απαντήσεις ανατέμνοντας την κομφορμιστική ιρανική πραγματικότητα με τόλμη, τα υπαρξιακά ερωτήματά του πηγαίνουν όμως πολύ βαθύτερα, απλωμένα σε οικουμενικές και διαχρονικές διαστάσεις.

Ιράν, Γερμανία. 2020. Διάρκεια: 151΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Δεν Υπάρχει Κακό

Sheytan Vojud Nadarad / There Is No Evil
3
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 150 '
  • Μοχάμαντ Ρασούλοφ

Στο σύγχρονο Ιράν τέσσερις ιστορίες γύρω από τη θανατική ποινή φέρνουν μια χούφτα χαρακτήρες αντιμέτωπους με σκληρά ηθικά διλήμματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.