Δεν Υπάρχει Κακό

3

Πικρό, σκληρό και συγκινητικό, ακτινογραφεί την ιρανική πραγματικότητα, χωρίς όμως να αποφεύγει εντελώς τον συναισθηματικό ανθρωπισμό.

Δεν Υπάρχει Κακό

Αν και τα περισσότερα κράτη έχουν πλέον καταργήσει τη θανατική ποινή, η πλειοψηφία των κατοίκων του πλανήτη ζουν υπό το καθεστώς εφαρμογής της, καθώς ισχύει ακόμα στην Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ινδία, την Ιαπωνία, αλλά και πολυπληθείς χώρες της Αφρικής και της Ασίας. Ανάμεσά τους και το Ιράν. Ο Μοχάμαντ Ρασούλοφ, πολλαπλά βραβευμένος στις Κάνες («Ένας Ακέραιος Άνθρωπος») και σε άλλα πρωτοκλασάτα διεθνή φεστιβάλ («Σιδερένιο Νησί»), βρίσκει την επιβολή της εσχάτης των ποινών απάνθρωπη κι αναποτελεσματική. Το κινηματογραφικό ενδιαφέρον του, όμως, δεν επικεντρώνεται απλώς στο να την καταγγείλει, και μαζί με αυτήν, το απολυταρχικό καθεστώς της πατρίδας του, το οποίο τον έχει επανειλημμένα λογοκρίνει, του έχει απαγορεύσει να σκηνοθετεί και τον έχει καταδικάσει σε φυλάκιση. Στο «Δεν Υπάρχει Κακό», το οποίο απέσπασε την Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου, ο Ρασούλοφ εστιάζει στο πώς η ύπαρξη και εφαρμογή της επηρεάζει τη ζωή των καθημερινών Ιρανών, θέτοντάς τους μια σειρά από οριακά και συχνά αναπάντητα ηθικά διλήμματα.

Δεν Υπάρχει Κακό - εικόνα 1

Η επιλογή για τη συνύπαρξη τεσσάρων διαφορετικών ιστοριών, οι οποίες διασταυρώνονται νοηματικά, από τη μια βοηθάει το σεναριογράφο και σκηνοθέτη στο να φωτίσει το θέμα του από διαφορετικές γωνίες, από την άλλη πληγώνει την αφηγηματική συνοχή της ταινίας, όπως συμβαίνει σχεδόν σε κάθε ανάλογο σπονδυλωτό εγχείρημα. Η πρώτη ιστορία, για παράδειγμα, όπου η ρουτινιάρικη καθημερινότητα ενός ζευγαριού με ένα μικρό κορίτσι συναντά σιωπηλά κι αναπάντεχα τη θανατική ποινή, είναι μια αριστουργηματική μικρού μήκους. Η δεύτερη, αντίθετα, χειρίζεται με σασπένς το εφιαλτικό αδιέξοδο ενός φαντάρου, ο οποίος δεν θέλει, αλλά είναι υποχρεωμένος να συμμετάσχει στην εκτέλεση ενός κρατούμενου, καταφεύγοντας σε μια μάλλον απλοϊκή και σαφώς διδακτική πρόταση λυτρωτικής «φυγής». Η επόμενη δεν αποφεύγει τον ενοχικό μελοδραματισμό, ενώ η τελευταία, ατμοσφαιρική και σεναριακά ευφυέστατη, κλείνει τον γενικό προβληματισμό του φιλμ με μελαγχολική σοφία και βαθιά ουμανιστική διάθεση.

Ο ρεαλισμός του ανθρωπιστή Ρασούλοφ είναι σεναριακά στοχευμένος και δεμένος σφιχτά με την ψυχολογία των ηρώων του, απλών ανθρώπων οι οποίοι παγιδεύονται σε δαιδαλώδη ηθικά αδιέξοδα. Μερικοί προσποιούνται πως δεν τα βλέπουν, άλλοι πληρώνουν ακριβά την απερισκεψία τους να μην αντιδράσουν όσο ακόμα προλάβαιναν να τα αποφύγουν, κάποιοι θα κάνουν τα πάντα για να δραπετεύσουν απ’ αυτά. Οι αντιδράσεις τους δεν είναι προβλέψιμες, οι αιτίες των παθών τους παραμένουν πολύπλοκες, οι κοινωνικοπολιτικές ευθύνες διαχέονται με τρόπο που μπορούν να αποπροσανατολίσουν τον καθένα. Το «Δεν Υπάρχει Κακό» αναζητά απαντήσεις ανατέμνοντας την κομφορμιστική ιρανική πραγματικότητα με τόλμη, τα υπαρξιακά ερωτήματά του πηγαίνουν όμως πολύ βαθύτερα, απλωμένα σε οικουμενικές και διαχρονικές διαστάσεις.

Ιράν, Γερμανία. 2020. Διάρκεια: 151΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Δεν Υπάρχει Κακό

Sheytan Vojud Nadarad / There Is No Evil
3
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 150 '
  • Μοχάμαντ Ρασούλοφ

Στο σύγχρονο Ιράν τέσσερις ιστορίες γύρω από τη θανατική ποινή φέρνουν μια χούφτα χαρακτήρες αντιμέτωπους με σκληρά ηθικά διλήμματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 25 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
25/12/2025

Είναι το 'Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει' η κορυφαία χριστουγεννιάτικη ταινία;

Όλα όσα κάνουν το "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" το πιο απολαυστικό φιλμ των ημερών.

Father Mother Sister Brother

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα και μια ειρωνική, γλυκόπικρη ματιά στα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. | Powered by Uber.

Καποδίστριας

Ο Σμαραγδής, η Wikipedia και ακόμα ένα αγιογραφικό πορτρέτο μιας επιφανούς προσωπικότητας της ελληνικής ιστορίας, χρωματισμένο με έντονη θρησκευτικότητα, ξέχειλο πατριωτισμό και μελοδραματικό μανιχαϊσμό. | Powered by Uber.

Ο Έρωτας Γράφεται...

Συνταγογραφημένη ρομαντική κωμωδία με σκόρπιες καλές ιδέες κι ένα ταιριαστό πρωταγωνιστικό δίδυμο. Σκηνοθετημένη όμως διεκπεραιωτικά, σαν διπλό τηλεοπτικό επεισόδιο. | Powered by Uber.

Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή

Σπιρτόζικο χιούμορ, έξυπνες ατάκες και σινεφίλ αναφορές, σε μια θεαματική ανήλικη περιπέτεια κινηματογραφικών προδιαγραφών, πιστή στο πνεύμα της τηλεοπτικής σειράς. | Powered by Uber.

Γαλάζιο Μονοπάτι

Αργυρή Άρκτος στο Βερολίνο για ένα διαφορετικό… river movie αυτογνωσίας, το οποίο μεταχειρίζεται τα κλισέ του μαγικού ρεαλισμού με τρυφερότητα και ευαισθησία. | Powered by Uber.