Το Τελευταίο Ατού

4

Μια ασυμβίβαστα πικρή καταγγελία του κιτρινισμού στον Τύπο, πολύ μπροστά από την εποχή της.

Το Τελευταίο Ατού

Η μεγάλη καλλιτεχνική επιτυχία της «Λεωφόρου της Δύσης» (1950) σημαίνει και το τέλος της μακρόχρονης σεναριακής συνεργασίας του Τσαρλς Μπράκετ με τον Μπίλι Γουάιλντερ, ο οποίος νιώθει ώριμος να αναλάβει πλέον και χρέη παραγωγού εξασφαλίζοντας μεγαλύτερη δημιουργική ελευθερία. Η πρώτη του παραγωγή και συνεργασία με καινούργιους σεναριογράφους –Λέσερ Σάμιουελς («No Way Out» του Τζότζεφ Μάνκιεβιτς) και Γουόλτερ Νιούμαν («Ο Άνθρωπος με το Χρυσό Χέρι», «Cat Ballou»)– αποδείχτηκε όμως και η πρώτη μεγάλη εμπορική αποτυχία του, αιφνιδιάζοντας το κοινό με τον βαθύ κυνισμό της.

Το «Τελευταίο Ατού» βασίζεται σε ένα πραγματικό περιστατικό του 1925 και έχει ως πρωταγωνιστή τον Τσακ Τέιτουμ, έναν απογοητευμένο πρώην μεγαλοδημοσιογράφο της Νέας Υόρκης, ο οποίος εργάζεται πλέον για μια εφημερίδα του Αλμπουκέρκι. Σε μια αποστολή ρουτίνας θα μάθει για έναν άντρα που έχει παγιδευτεί σε μια σπηλιά, αρπάζοντας την ευκαιρία από τα μαλλιά. Εκμεταλλεύεται την ιστορία για να ξαναζωντανέψει την καριέρα του, δωροδοκώντας τον τοπικό σερίφη ώστε να συντονίσει ο ίδιος και να παρατείνει την προσπάθεια διάσωσης, ενώ γύρω από τον τόπο του ατυχήματος συρρέουν αμέτρητοι «παρατηρητές» και περίεργοι, στήνοντας ολόκληρο καταυλισμό με σόου, συναυλίες και… λούνα παρκ. Μέσα από τα αποκλειστικά, περιζήτητα πλέον ρεπορτάζ του, ο Τέιτουμ δημιουργεί μια αίσθηση εθνικής τραγωδίας και την αξιοποιεί για όσο μπορεί, έως ότου τα πράγματα βγουν αναπόφευκτα εκτός ελέγχου.

Πέρα από μια ασυμβίβαστα πικρή καταγγελία του κιτρινισμού στον Τύπο πολύ μπροστά από την εποχή της (πριν τα ταμπλόιντ και τα λαϊκά talk shows), η υποψήφια για Όσκαρ σεναρίου ταινία του Γουάιλντερ –με τον χαρακτηριστικό εναλλακτικό τίτλο «The Big Carnival», τον οποίο επέβαλε ως εμπορικότερο η Paramount– ακτινογραφεί μια βαθιά διεφθαρμένη κοινωνική πραγματικότητα. Σε μια από τις βιτριολικότερες κριτικές του αμερικανικού ονείρου στην οθόνη, αυτό αποκαλύπτεται από την κορφή (οι opinion leaders) ως τον πάτο του (η ψυχολογία του όχλου) κατειλημμένο πλήρως από απληστία, αμοραλισμό και υποκρισία.

Α/Μ. ΗΠΑ. 1951. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Τελευταίο Ατού

Ace in the Hole
4
  • Δραματική
  • 1951
  • Διάρκεια: 111 '
  • Μπίλι Γουάιλντερ

Ένας απογοητευμένος πρώην μεγαλοδημοσιογράφος που εργάζεται πλέον για μια εφημερίδα του Αλμπουκέρκι μαθαίνει τυχαία για έναν άντρα που παγιδεύτηκε σε μια σπηλιά. Εκμεταλλεύεται την ιστορία για να ξαναζωντανέψει την καριέρα του, συντονίζοντας και παρατείνοντας την προσπάθεια διάσωσης, ενώ τα αποκλειστικά ρεπορτάζ του γίνονται περιζήτητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αυτές είναι οι υποψήφιες για Χρυσές Σφαίρες ταινίες που μπορούμε να δούμε στη Nova

Τα κινηματογραφικά φαβορί της 83ης τελετής θα δούμε στο πρόγραμμα της επόμενης σεζόν.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
15/12/2025

10 περιπτώσεις στις οποίες ο Άγιος Βασίλης ήταν πραγματικά "λέρα"

Συγκεντρώσαμε σε μία λίστα μερικές από τις φορές που ο καλοσυνάτος άντρας μας έχει απογοητεύσει στη μεγάλη οθόνη.

Οι ταινίες που έρχονται στους κινηματογράφους την Πέμπτη 18/12

Άλλο ένα ταξίδι στην Πανδώρα του Τζέιμς Κάμερον, η Σίτνεϊ Σουίνι και η Αμάντα Σέιφριντ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.