Μπέτυ Μπλου

2,5

Πετυχημένο ως ψυχογράφημα ενός θυελλώδους έρωτα, κινηματογραφημένο με ακαταμάχητο στιλιζάρισμα, αλλά και εξίσου προβληματικό στον τρόπο που χειρίζεται τις διαταραχές της ηρωίδας του

Μπέτυ Μπλου

Η Μπέτυ Μπλου (Μπεατρίς Νταλ) είναι ένας από τους πιο καθηλωτικούς χαρακτήρες που έχουν περάσει από τη μεγάλη οθόνη, με ομορφιά που αποσβολώνει, ερωτισμό που ακτινοβολεί εκτυφλωτικά και σπινθηροβόλο ταμπεραμέντο. Η Μπέτυ δεν έχει παρελθόν, σκάει σαν κεραυνός εν αιθρία στη ζωή του Ζοργκ (Ζαν-Ιγκ Ανγκλάντ) και την κάνει άνω κάτω. Ανάγλυφο πάθος μπλέκει τα γυμνά κορμιά τους, τα οποία καλλωπίζονται από το ακαταμάχητο στιλιζάρισμα παλ αποχρώσεων που διέπει το φιλμ. Κι η Μπέτυ εκεί, να σαρώνει τα πάντα στο διάβα της, αφήνοντας πίσω τον Ζοργκ να μαζέψει τα συντρίμμια.

Μπέτυ Μπλου - εικόνα 1

Η ατμόσφαιρα της ταινίας του Ζαν-Ζακ Μπενέξ είναι μεθυστική, συμπληρώνοντας κάθε σπιθαμή του φιλμ με ανεξέλεγκτο πάθος και σπαρακτικό ρομαντισμό, καθώς οι δύο ερωτευμένοι που σμίγουν έχουν περίπλοκα και άλυτα συμπλέγματα εντός τους. Μόνο που, όσο η ταινία εύγλωττα σκιαγραφεί τη σχέση τους και αφήνει χώρο να αναπτυχθεί ουσιωδώς ο χαρακτήρας του Ανγκλάντ, εκείνος της Νταλ παραμένει κάτι το εξωτικό. Μάλλον αναπόφευκτο, αφού υιοθετείται η οπτική γωνία του Ζοργκ, κατ’ επέκταση και του Μπενέξ, οπότε αρκεί που η παθητική Μπέτυ είναι θελκτική, διαθέσιμη και τροφοδοτεί με ανεξάντλητη ενέργεια το σύντροφό της ώστε να πραγματώσει τα σχέδιά του – οι δικές της επιθυμίες περνάνε αδιάφορες. Ακόμα, το σώμα της Νταλ μετατρέπεται σε πεδίο σεξουαλικής διεκδίκησης όλων των αντρών, είτε έμπρακτα είτε μέσω παρεμβατικών βλεμμάτων.

Η ηρωίδα ασφυκτιά, ωστόσο οι εξάρσεις της μεταφράζονται από τον Μπενέξ όχι ως κραυγές αγωνίας, αλλά ως ξεσπάσματα μιας υστερικής. Εξάλλου, φροντίζουν όλοι να τη στιγματίζουν αποκαλώντας τη συνεχώς «τρελή», ενώ η προσοχή στρέφεται στον «δύσμοιρο» Ζοργκ που προσπαθεί να διαχειριστεί την αλλοπρόσαλλη Μπέτυ. Η απουσία σεναριακής ενσυναίσθησης υπογραμμίζεται στον παρορμητικό επίλογο, όπου κορυφώνεται και ο άδικος χειρισμός της πρωταγωνίστριας, με τρόπο που θυμίζει πικρά τα λόγια της συγγραφέως Μάργκαρετ Άτγουντ: «Οι άντρες φοβούνται πως οι γυναίκες θα τους χλευάσουν, ενώ οι γυναίκες φοβούνται πως οι άντρες θα τις δολοφονήσουν».

Γαλλία. 1986. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Μπέτυ Μπλου

37°2 Le Matin / Betty Blue
2,5
  • Δραματική
  • 1986
  • Διάρκεια: 120 '
  • Ζαν-Ζακ Μπενέξ

Ένας εργάτης ερωτεύεται κεραυνοβόλα μια νεαρή γυναίκα, η οποία σαρώνει με την ενέργειά της τη ζωή του, ωθώντας τον να αλλάξει τη συμβατική ρουτίνα του και να κυνηγήσει το όνειρό του να γίνει συγγραφέας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2022

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.