Old

1

Τίποτα δεν αλλάζει στον κόσμο του Νάιτ Σιάμαλαν («Έκτη Αίσθηση») και σε ένα ακόμα θρίλερ μυστηρίου με ανατρεπτικό φινάλε. Η βασισμένη σε graphic novel και γεμάτη δυνατότητες ιδέα του αναπτύσσεται σαν αμήχανη… παρωδία και ολοκληρώνεται με επώδυνη απλοϊκότητα.

Old

Το πρόβλημα με τον Μ. Νάιτ Σιάμαλαν μοιάζει άλυτο. Ικανότατος σκηνοθέτης ατμόσφαιρας και σεναρίστας γεμάτος εμπνεύσεις, ο Αμερικανοϊνδός δημιουργός έχει σαν ευχή και κατάρα να μην μπορεί να προσηλωθεί σε μια απλή, καθαρή ιδέα ενός θρίλερ. Όταν πήγε να ξεστρατίσει από το είδος, τα αποτελέσματα ήταν καταστροφικά («Ο Τελευταίος Μαχητής του Ανέμου», «After Earth»), αλλά και μετά τις δύο πρώτες χολιγουντιανές επιτυχίες του («Έκτη Αίσθηση», «Άφθαρτος»), δεν υπέγραψε ούτε μία στιβαρή ταινία μυστηρίου και αγωνίας. Θέλοντας πάντα να φανεί εξυπνότερος από το θεατή του και να φορτώσει με φιλοσοφικο-θεολογικές αλληγορίες τις τραβηγμένες από τα μαλλιά πλοκές του, αδυνατεί να ελέγξει πλήρως –από… καθόλου στο «Lady in the Water» έως αρκετά ικανοποιητικά στον «Διχασμένο»– τις αμετροεπείς φιλοδοξίες του.

Old - εικόνα 1

Βασισμένο στο graphic novel «Sandcastle» των Πιέρ-Οσκάρ Λεβί και Φρέντρικ Πίτερς, το «Old» επιβεβαιώνει πανηγυρικά όλα τα παραπάνω, αν και ξεκινά από μια απέριττη, μα σοκαριστική έμπνευση θανάσιμου εγκλωβισμού: μια τετραμελής οικογένεια φτάνει σε ένα τροπικό θέρετρο, έτοιμη για ονειρεμένες διακοπές, αν και οι γονείς είναι στα πρόθυρα διαζυγίου, κάτι το οποίο δεν έχουν ακόμα αποκαλύψει στα ανήλικα παιδιά τους. Προσπαθώντας να επιλέξουν δραστηριότητες, θα αποδεχτούν την «κρυφή» πρόταση του υπεύθυνου του resort και μαζί με μερικούς ακόμα τουρίστες θα ξεκινήσουν για μια παραλία στη μέση κάποιας απρόσιτης, προστατευόμενης περιοχής. Εκεί θα ανακαλύψουν το πτώμα μιας νεαρής κοπέλας, θα διαπιστώσουν ότι δεν μπορούν να εγκαταλείψουν την ακτή και ότι στο συγκεκριμένο μέρος ο χρόνος τρέχει με την ταχύτητα του ενός έτους μέσα σε… μισή ώρα.

Old - εικόνα 2

Τα φιλμ του Σιάμαλαν δεν πάσχουν από αφηγηματικό ρυθμό, ενώ όλα τους εκμεταλλεύονται τις υποβλητικές σιωπές και τη διάχυτη ανησυχία που ξεπηδά από ένα οικείο περιβάλλον. Το ίδιο και το «Old», το οποίο ξεκινά με μια σειρά από απανωτές αναφορές στο πέρασμα του χρόνου, πραγματικό πρωταγωνιστή της αναμέτρησης των ηρώων με τον εαυτό τους, με έναν απολογισμό ζωής και με μερικές κρίσιμες αποφάσεις που πρέπει να παρθούν εν ριπή οφθαλμού και είτε θα τους φέρουν εγγύτερα είτε θα τους απομακρύνουν για πάντα. Μια θεματική η οποία επανέρχεται, ως οικογενειακοί και κοινωνικοί δεσμοί, στη φιλμογραφία του Σιάμαλαν, ο οποίος αδικαιολόγητα επιλέγει να αναμετρηθεί με αυτά τα ερωτήματα μέσα από μια… παρωδία τρόμου στα όρια της φάρσας. Γκροτέσκοι χαρακτήρες, ανόητοι διάλογοι (και μονόλογοι), αμήχανες ερμηνείες, αδέξια συμβάντα και παγωμένο χιούμορ. Όλες οι υποσχόμενες ιδέες μένουν λοιπόν μετέωρες, προδομένες διπλά κι από μια (σχεδόν) πειστική μεν τελική αποκάλυψη-δικαιολογία, την οποία όμως η σεναριακή πλοκή, αλλάζοντας τα φώτα στο φινάλε του κόμικς, μεταχειρίζεται με τσαπατσούλικη βιασύνη και εγκληματική απλοϊκότητα.


ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 108΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Old

1
  • Θρίλερ
  • 2021
  • Διάρκεια: 108 '
  • Μ. Νάιτ Σιάμαλαν

Μια τετραμελής οικογένεια που κάνει διακοπές σε τροπικό θέρετρο απομονώνεται σε μια παραλία από την οποία δεν μπορεί να απομακρυνθεί. Έντρομη ανακαλύπτει ότι εκεί ο χρόνος τρέχει με ιλιγγιώδη ταχύτητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

5 κλασικά αριστουργήματα του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ στο Cinobo

Κρατώντας απόσταση από τη νουβέλ βαγκ και υπηρετώντας κυρίως το φιλμ νουάρ, οι ιστορίες παρανόμων του "ποιητή του υποκόσμου" καθηλώνουν μέχρι και σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/02/2023

Οι 32 ταινίες που διεκδικούν βραβεία στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Η προ των πυλών διοργάνωση παρουσιάζει τα φιλμ που "ανταγωνίζονται" για τις δάφνες του θεσμού αλλά και για ένα δυνάμει εισιτήριο στις επόμενες υποψηφιότητες των Όσκαρ.

Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Η Μικρόκοσμος Films απαντά

Ο υπεύθυνος της εταιρίας Αντρέας Σωτηρακόπουλος, απαντά στις ερωτήσεις του "α" στο πλαίσιο του ρεπορτάζ όπου αναζητούνται χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

"The Cars We Drove Into Capitalism": Το ντοκιμαντέρ που αφηγείται την ιστορία των σοσιαλιστικών αυτοκινήτων

Η ταινία θα προβληθεί στον πολυχώρο Μικρόκοσμος και θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη και τους συντελεστές.

Ελληνικό box office: "Αστερίξ και Οβελίξ" εναντίον κακοκαιρίας

Με αντίπαλο το χιονιά και το "112", οι ηρωικοί Γαλάτες έφεραν περισσότερους από 20.000 θεατές στις αίθουσες. Λιγότερο ελκυστικό το θρίλερ του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν "Χτύπος στην Καλύβα", ενώ η "Φάλαινα" συνεχίζει να συγκινεί.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και τα "μυστικά" της σκηνοθεσίας

Δεύτερη αποκλειστική προ-δημοσίευση αποσπάσματος από το ντοκιμαντέρ και βιβλίο "Ο Καθένας και η Μουσική του", γύρω από μια μέχρι πρότινος άγνωστη συζήτηση ανάμεσα στους δύο σπουδαίους δημιουργούς.

Στην ταινία "Πύραυλος" του Στέφανου Σιταρά το βραβείο κοινού του φεστιβάλ Untold

Το ντεμπούτο του σκηνοθέτη κέρδισε τους θεατές της νέας διοργάνωσης που αφιερώνεται στην πρόσφατη παραγωγή του ελληνικού κινηματογράφου.