Πέρσι στο Μάριενμπαντ

5

Η πιο εσωστρεφής, απρόσιτη και αυθεντικά μαγική στιγμή του μοντέρνου σινεμά.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

Η διαδρομή ως το κοσμοπολίτικο Μάριενμπαντ του Κάρλοβι Βάρι, όπου φυσά ακόμα ο ευρωπαϊκός αέρας του 19ου αιώνα, περνά πρώτα από τη μεταπολεμική Ιαπωνία. Επειδή είναι δύσκολο να προσεγγίσει κανείς το περίκλειστο, δυσερμήνευτο σύμπαν αυτού του πρωτοποριακού αριστουργήματος του Αλέν Ρενέ, γραμμένου από τον Αλέν Ρομπ-Γκριγιέ, αν δεν είναι εξοικειωμένος με τη διηγηματική τεχνική του «Χιροσίμα, Αγάπη μου»· του σκηνοθετικού ντεμπούτου του σπουδαίου Γάλλου σκηνοθέτη και της ταινίας η οποία άλλαξε ριζικά την αντίληψή μας για την κινηματογραφική αφήγηση και σημάδεψε ίσως περισσότερο απ’ οποιαδήποτε άλλη το σύγχρονο σινεμά. Ακόμα κι έτσι, όμως, το «Πέρσι στο Μάριενμπαντ» δεν θα αποκαλύψει ποτέ όλα τα πολύτιμα μυστικά του· κι αυτό είναι μόνο μία όψη της διαχρονικής γοητείας του.

Όπως και στη «Χιροσίμα…», ένας άντρας και μια γυναίκα προσπαθούν να «διατηρήσουν» μια ερωτική σχέση. Συναντιούνται σε ένα άδειο, αχανές και πολυτελές ξενοδοχείο που μοιάζει έξω από το χώρο και το χρόνο. Εκείνος προσπαθεί επίμονα να της θυμίσει την ερωτική περιπέτεια που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του. Εκείνη δεν θυμάται τίποτα απολύτως.

Πέρσι στο Μάριενμπαντ - εικόνα 1

Είμαστε και πάλι μπροστά σε μια ταινία μνήμης (και λήθης), γι’ αυτό και η αφηγηματική της ανακολουθία αποτελεί αισθητική επιλογή επιβεβλημένη από το ίδιο το περιεχόμενο. Αλλά αν στη «Χιροσίμα…» οι χαρακτήρες αποτελούν ταυτόχρονα φορείς πολιτισμικής και ιστορικής κληρονομιάς, στο «…Μάριενμπαντ» η μνήμη δεν υποκινεί απλώς τη μυθοπλασία, μα αποτελεί τον αληθινό πρωταγωνιστή της. Μαγικά, περίτεχνα και υπνωτιστικά γίνεται η ίδια η πραγματικότητα, καταργώντας τα όρια αντικειμενικού και βιωμένου χρόνου, αποδεικτικής και ονειρικής λογικής. Εικόνες που μιλούν κατευθείαν στο υποσυνείδητο και κινηματογραφικές αλήθειες που δεν περιγράφουν ούτε εξηγούν οδηγούν στον «άλλο κόσμο που υπάρχει στο εσωτερικό αυτού του κόσμου». Ενός σύμπαντος τέλειας γεωμετρικής ισορροπίας και εικαστικής μεγαλοπρέπειας, γοητευτικού και απόμακρου, οικείου και δαιδαλώδους.
Το μέλλον του σινεμά ξεκίνησε από εδώ.

Σκηνοθεσία: Αλέν Ρενέ. Πρωταγωνιστούν: Ντελφίγκ Σερίγκ, Τζόρτζιο Αλμπερτάτζι, Σασά Πιτοέφ, Φρανσουά Μπερτράν. Α/Μ. Γαλλία. 1961. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρσι στο Μάριενμπαντ

L' Annee Derniere a Marienband
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 94 '
  • Αλέν Ρενέ

Σε ένα άδειο πολυτελές ξενοδοχείο ένας άντρας προσπαθεί να θυμίσει σε μια παντρεμένη γυναίκα την ερωτική ιστορία που είχαν την προηγούμενη χρονιά στο Μάριενμπαντ και να την πείσει να φύγει μαζί του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Marathon Man": Ένα σκοτεινό αριστούργημα του σινεμά στον θερινό κινηματογράφο Παναθήναια

Μια βραδιά κινηματογραφικού σασπένς και ιστορικής μνήμης, με συζήτηση από τον Αλέξανδρο Παπαγεωργίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
24/06/2025

Ελληνικό box office: Ζόμπι εναντίον Pixar

Μια ταινία τρόμου και ένα animation κονταροχτυπήθηκαν για την εμπορική πρωτιά ενός ακόμα βραδυκίνητου τετραημέρου, με τις αίθουσες να περιμένουν τον Μπραντ Πιτ για να σανιδώσουν το γκάζι.

Ο Μίκης Θεοδωράκης στη μεγάλη οθόνη

Η Ταινιοθήκη και τα Μουσικά Σύνολα της ΕΡΤ διοργανώνουν μια ξεχωριστή βραδιά προς τιμήν του μεγάλου Έλληνα συνθέτη, με συναυλία και προβολή του θρυλικού "Αλέξη Ζορμπά" του Μιχάλη Κακογιάννη.

Χίτσκοκ, Γούντι Άλεν και κλασικό σινεμά στο 14ο Ξαφνικά Φέτος το Καλοκαίρι

Ο θεσμός που τιμά και αναδεικνύει τον κινηματογράφο ρεπερτορίου επιστρέφει για μια εβδομάδα γεμάτη πραγματικά ποιοτικούς τίτλους.

Οι 15 καλύτερες ταινίες με ζόμπι όλων των εποχών

Νεκροζώντανοι όλου του κόσμου ενωθείτε! Μια λίστα για το πιο σαρκοβόρο υποείδος στο σινεμά του τρόμου.

Ίδρυμα Ωνάση: Πέντε νέες ταινίες μικρού μήκους που ξεχώρισαν φέτος

Το Ίδρυμα Ωνάση χρηματοδοτεί πέντε ξεχωριστές ταινίες μικρού μήκους από Έλληνες και διεθνείς δημιουργούς.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 26/6

Ένα περιπετειώδες γκραν πρι, μια horror επιστροφή και δύο Γάλλοι σταρ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.