Άσπρο Πάτο

3

Μια κατασκευαστικά τέλεια ιλαροτραγωδία πάνω στην ατσαλάκωτη βορειοευρωπαϊκή πραγματικότητα.

Άσπρο Πάτο

Κωμωδίες ("Ήρωες"), δραματικά θρίλερ ("Το Κυνήγι"), δογματικά ψυχογραφήματα ("Οικογενειακή Γιορτή"), ταινίες εποχής ("Το Κοινόβιο")… Ο Τόμας Βίντερμπεργκ έχει επιστρατεύσει στην άνιση τριαντάχρονη καριέρα του ένα σωρό κινηματογραφικά είδη για να περιγράψει διεισδυτικά τη σκανδιναβική πραγματικότητα και τη διαδικασία με την οποία οχυρώνεται πίσω από την άψογη κοινωνική οργάνωσή της, απωθώντας συστηματικά συλλογικά και προσωπικά τραύματα. Αξιότιμα μέλη αυτής της στέρεα δομημένης κοινότητας είναι και οι ήρωες του "Άσπρο Πάτο", τέσσερις καθηγητές μέσης εκπαίδευσης οι οποίοι μαθαίνουν τη θεωρία του Νορβηγού φιλοσόφου Φιν Σκάρντερουντ και ενθουσιάζονται: ο άνθρωπος γεννιέται με 0,05% λιγότερη ποσότητα αλκοόλ στο αίμα του από "όσο πρέπει", έτσι η σταθερή ημερήσια κατανάλωση περίπου δύο ποτηριών κρασί όχι μόνο δεν κάνει κακό, αλλά αντίθετα αποκαθιστά τη φυσιολογική και επιθυμητή ισορροπία, χαλαρώνοντάς μας, δίνοντάς μας κουράγιο και ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή μας.

Η μεσήλικη παρέα αποφασίζει ομόφωνα να δοκιμάσει στην πράξη την ανεβαστική νορβηγική πρόταση, με τον Βίντερμπεργκ να προειδοποιεί μέσω του κεντρικού ήρωά του, καθηγητή ιστορίας Μάρτιν: "Ο κόσμος δεν είναι ποτέ αυτό που περιμένεις". Δεν μπορούμε να πούμε ακριβώς το ίδιο και για το φιλμ του ταλαντούχου Δανού δημιουργού, ο οποίος εξελίσσει το κοινωνικό πείραμά του απολύτως αναμενόμενα. Οι απολαυστικά παραισθητικές αναθυμιάσεις του αλκοόλ αρχικά θα κρύψουν από τα πειραματόζωα την ενοχλητική πραγματικότητα, εκείνα αναπόφευκτα θα παρασυρθούν, η κατάσταση θα βγει εκτός ελέγχου και η ύβρη θα φέρει τη νέμεση. Ο Βίντερμπεργκ περιγράφει με σεναριακή στιβαρότητα την παραισθητική άνοδο και την αναπόφευκτη πτώση, ελέγχοντας τις δραματικές μεταβολές, χρωματίζοντας διακριτικά τις ψυχολογικές διακυμάνσεις και κρατώντας ευδιάκριτη την κοινωνική κριτική του.

Άσπρο Πάτο - εικόνα 1

Δεν μπήγει βέβαια τα νύχια του βαθιά στη βορειοευρωπαϊκή συνθήκη και ανεβάζει τους τόνους με ηχηρό τρόπο (η κατάληξη του Τόμι και η σχέση του Μάρτιν με την Άνικα), χειραγωγώντας δεξιοτεχνικά τα συναισθήματα του θεατή. Η αφηγηματική δεινότητά του, όμως, του επιτρέπει να μη χάνει ποτέ τον έλεγχο γεγονότων και χαρακτήρων, να ξεγλιστρά με ευφυές χιούμορ από το φτηνό μελόδραμα και να διατηρεί μια αισιόδοξη στάση που δεν γίνεται ποτέ διδακτική. Αυτό το τελευταίο είναι και το μεγάλο ατού της ταινίας, η οποία κορυφώνεται με ένα αξιομνημόνευτο φινάλε, επιδέξια παρηγορητικό απέναντι στο ζοφερό, εσωστρεφές κλίμα των ημερών. Με σοφά συγκρατημένη εσωτερική ερμηνεία, ο Μαντς Μίκελσεν το ενσαρκώνει ιδανικά, χαρίζοντας στο γλυκόπικρο και κομψό, μα άλλο τόσο προβλέψιμο και λειασμένο από αιχμές δράμα τον τίτλο της art ταινίας της χρονιάς: Διεθνές Όσκαρ, ξενόγλωσσο Σεζάρ και BAFTA, Ευρωπαϊκά Βραβεία καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, σεναρίου και α΄ αντρικού ρόλου.

Σκηνοθεσία: Τόμας Βίντερμπεργκ. Πρωταγωνιστούν: Μαντς Μίκελσεν, Τόμας Μπο Λάρσεν, Μάγκνους Μίλανγκ, Λαρς Ράντε, Μαρία Μπόνεβι. Δανία, Σουηδία. 2020. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Άσπρο Πάτο

Druk / Another Round
3
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 117 '
  • Τόμας Βίντερμπεργκ

Νιώθοντας κούραση και ανία, ένας καθηγητής γυμνασίου και τρεις συνάδελφοί του αποφασίζουν να καταναλώνουν καθημερινά μια σταθερή, ελεγχόμενη ποσότητα αλκοόλ, προσδοκώντας να βελτιώσουν την καθημερινότητά τους.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.