Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

2

Οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας για μια ευρηματική, πολλά υποσχόμενη ιδέα, της οποίας το κινηματογραφικό ενδιαφέρον χάνεται μέσα σε ένα κοινότοπο σενάριο.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

Η ιστορία της δεύτερης μυθοπλαστικής ταινίας της Τυνήσιας Κάουτερ Μπέν Χάνια, της οποίας το «Beauty and the Dogs» (2017) είχε κάνει πρεμιέρα στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Φεστιβάλ Κανών, εμπνέεται από αληθινά γεγονότα. Κι όμως, είναι δύσκολο να πιστέψεις πως υπήρξε άνθρωπος, συγκεκριμένα ο Βέλγος εικαστικός Βιμ Ντελβόι, που έκανε το δέρμα και το σώμα ενός συνανθρώπου του έργο τέχνης (το «Tim» του 2007) και το πούλησε σ’ ένα συλλέκτη.

Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και επί της οθόνης με τον Τζέφρι Γκόντφροϊ, αντισυμβατικό καλλιτέχνη ο οποίος προτείνει στον Σύριο πρόσφυγα Σαμ Αλί μια αλλόκοτη συμφωνία. Να του πουλήσει την πλάτη του για το ένα τρίτο της αξίας της ως ζωντανό πίνακα (λογικά πάνω από ένα εκατομμύριο δολάρια). Εκείνος θα χαράξει πάνω της ένα τατουάζ με τη βίζα εισόδου στις χώρες της συνθήκης Σέγκεν, ενώ ο Αλί θα είναι υποχρεωμένος για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να την επιδεικνύει σε μια σειρά από εκθέσεις και πλειστηριασμούς. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του - εικόνα 1

Τα ζητήματα τα οποία εγείρονται είναι φλέγοντα όσο και προφανή· αφορούν τη μετανάστευση και την ταξική εκμετάλλευσή της, την ανθρωπιστική και πολιτική διάσταση της τέχνης, τις ηθικές δεσμεύσεις του καλλιτέχνη και την εμπορευματοποίηση κάθε ιδανικού, ιδέας και πρόθεσης. Η Μπεν Χάνια τα φέρνει σε πρώτο πλάνο και τα συμπλέκει με μια κοινότοπη, φτηνά μελοδραματική ερωτική ιστορία (ο Αλί τα κάνει όλα για να βρίσκεται κοντά στην αγαπημένη του, η οποία παντρεύτηκε «με το ζόρι» έναν πλούσιο), η οποία συμπαρασύρει στη συναισθηματική, χολιγουντιανής κοπής αφέλειά της όλες τις ενδιαφέρουσες θεματικές.

Από τον συριακό εμφύλιο ως τον πλήρη καλλιτεχνικό αμοραλισμό, με τις καλές προθέσεις να αποδεικνύονται τελικά ισχυρότερο όπλο από κάθε πολιτικοοικοικονομική εξουσία. Η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου δεν θα μπορούσε να συμφωνήσει περισσότερο, χαρίζοντάς της μια οσκαρική υποψηφιότητα διεθνούς ταινίας.

Τυνησία, Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος που Πούλησε το Δέρμα του

L' Homme Qui a Vendu Sa Peau / The Man Who Sold His Skin
2
  • Δραματική
  • 2020
  • Διάρκεια: 104 '
  • Κάουτερ Μπεν Χάνια

Ένας Σύριος πρόσφυγας αποφασίζει να πουλήσει το σώμα του σ’ έναν αντισυμβατικό καλλιτέχνη, ο οποίος θα το χρησιμοποιήσει ως ζωντανό έκθεμα. Ο κόσμος των εικαστικών αναστατώνεται, συλλέκτες ενθουσιάζονται και οι ακτιβιστές για τα ανθρώπινα δικαιώματα ξεσηκώνονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.