Με Κομμένη την Ανάσα

5

H ταινία-σύμβολο της νουβέλ βαγκ, η οποία άλλαξε τους κανόνες της σύγχρονης κινηματογραφικής αφήγησης.

Με Κομμένη την Ανάσα

Όσοι πιστεύουν ότι η κινηματογραφική ιστορία χωρίζεται στην προ και μετά Γκοντάρ εποχή έχουν τελικά δίκιο. Ξαναβλέποντας σήμερα την πρώτη και εμβληματικότερη ταινία του, διαπιστώνει κανείς πόσα χρωστά στον παιχνιδιάρικο και βαθιά υπαρξιακό αυτό ύμνο στην απόλυτη ελευθερία ολόκληρο το μοντέρνο σινεμά. Τα πάντα ξεκίνησαν από τη σεναριακή ιδέα μιας σελίδας που έδωσε ο Φρανσουά Τριφό στον τότε φίλο του και στην οποία περιγράφονταν πως ένας κλέφτης αυτοκινήτων σκοτώνει κατά λάθος έναν αστυνομικό και καταφεύγει στο Παρίσι, όπου έχει μια εφήμερη ερωτική σχέση με μια Αμερικανίδα.

Αφήνοντας πίσω του τη μυθιστορηματική, κλασική αφήγηση που «καταδυνάστευε» ως τότε το σελιλόιντ, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ μεταμορφώνει το απλό αυτό στόρι στην ταινία – σύμβολο της νουβέλ βαγκ, σε ένα ρομαντικό και αναρχικό κινηματογραφικό ποίημα, το τολμηρότερο (κι ίσως το μελωδικότερο) του 20ού αιώνα. Μετά το «Με Κομμένη την Ανάσα», από τα ρακόρ (τη σύνδεση) των πλάνων ως τη χρήση της ηχητικής μπάντας, τους φωτισμούς και τη διηγηματική λογική (τόσο σε επίπεδο πλοκής όσο και ανάλυσης χαρακτήρων), τίποτα δεν θα είναι το ίδιο πια για τις ιστορίες που θα μας αφηγηθεί η μεγάλη οθόνη. Ιστορίες στις οποίες το ίδιο το σινεμά κατέχει μια εξέχουσα δραματική σχέση, τόσο ως σινεφίλ αναφορά (ο Μπελμοντό μπροστά στη φωτογραφία του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ) όσο και ως παιχνίδι με τους κώδικες και τα είδη του (το νουάρ, η αστυνομική ταινία, το ερωτικό μελόδραμα).

Με Κομμένη την Ανάσα - εικόνα 1

Μπορεί πριν από τον Γκοντάρ οι Τζίγκα Βερτόφ και Λουίς Μπουνιουέλ, ανάμεσα σ’ άλλους, να αμφισβήτησαν θαρραλέα επί της οθόνης την παντοδυναμία της αριστοτέλειας αφήγησης, μπορεί στα τέλη της δεκαετίας του ’50 ο Αλέν Ρενέ και ο Μικελάντζελο Αντονιόνι να ξεκίνησαν να θεμελιώνουν τους νέους, ανατρεπτικούς κινηματογραφικούς κανόνες, ήταν όμως ο σκηνοθέτης τού «Με Κομμένη την Ανάσα» εκείνος που απελευθέρωσε οριστικά το σινεμά από τα δεσμά της λογοτεχνίας και του θεάτρου, καταξιώνοντάς το αποκλειστικά ως την τέχνη της κινούμενης εικόνας.

Περισσότερες πληροφορίες

Με Κομμένη την Ανάσα

A Bout de Souffle
5
  • Σινεφίλ
  • 1960
  • Διάρκεια: 89 '
  • Ζαν Λικ Γκοντάρ

Ένας κλέφτης αυτοκινήτων σκοτώνει έναν αστυνομικό και καταφεύγει στο Παρίσι, όπου έχει μια εφήμερη ερωτική σχέση με μια Αμερικανίδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επιστρέφουν τα εκπαιδευτικά εργαστήρια του Παιδικού & Εφηβικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας 2025

Τα εργαστήρια που φέρνουν τα παιδιά και τους εφήβους κοντά στη μαγεία του κινηματογράφου είναι ξανά εδώ, προσφέροντας βιωματικές εμπειρίες και δημιουργικά projects.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
29/10/2025

Όλες οι παράλληλες εκδηλώσεις του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Κινηματογράφος, μουσική, βιβλία, masterclasses και πολλές ακόμα εκδηλώσεις συνθέτουν το πλούσιο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ.

Ελληνικό box office: Τρόμος στις κινηματογραφικές αίθουσες

Καμιά από τις εβδομαδιαίες πρεμιέρες δεν συγκίνησε το ενήλικο κινηματογραφικό κοινό, το οποίο είτε ξανασήκωσε το "Νεκρό Τηλέφωνο 2" είτε εγκατέλειψε τα αστικά κέντρα για long weekend, αφήνοντας τα πιτσιρίκια να κάνουν παιχνίδι.

"Nouvelle Vague" ή πώς μια παρέα άλλαξε την ιστορία του σινεμά

Η νέα ταινία του οσκαρικού Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ ανατρέχει στη γέννηση ενός ρεύματος που τάραξε τα κινηματογραφικά νερά για πάντα.

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη (30/10)

Οι νέες ταινίες που καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες -και τις οθόνες- των αθηναϊκών σινεμά.

Tα masterclasses του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που δεν πρέπει να χάσεις

Λαμπερά ονόματα, καταξιωμένοι επαγγελματίες του χώρου και πλούσιες θεματικές περιλαμβάνουν τα masterclasses που καλύπτουν τα πάντα γύρω από την τέχνη του κινηματογράφου.

"In Frame": Βάζοντας στο κάδρο τις φωνές της Παλαιστίνης

Το Φεστιβάλ Παλαιστινιακού Κινηματογράφου της Αθήνας παρουσιάζει ένα δυνατό, παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων.