Γυμνοί στον Ήλιο

3,5

Ο Ρενέ Κλεμάν μένει πιστός στους σαρκαστικούς τόνους της Πατρίσια Χάισμιθ σε μια εξαιρετική, κομψή και κυνική μεταφορά του μυθιστορήματός της «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ».

Γυμνοί στον Ήλιο

Ο Τομ Ρίπλεϊ, ο γοητευτικότερος ίσως κακός της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας, έχει ευτυχήσει στις περισσότερες κινηματογραφικές του ενσαρκώσεις. Πρώτη και καλύτερη, πριν τον Ντένις Χόπερ («Ένας Αμερικανός Φίλος») και τον Ματ Ντέιμον («Ο Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ»), αυτή του Αλέν Ντελόν. Βασισμένος στο πρώτο από τα πέντε μυθιστορήματα της Πατρίσια Χάισμιθ με ήρωα τον Ρίπλεϊ, ο Γάλλος γόης ερμηνεύει με πρωτόγονο, ανεξέλεγκτο πάθος και ασυγκράτητο ερωτισμό τον φτωχό, αμοραλιστή νεαρό ο οποίος αναλαμβάνει να φέρει πίσω στις ΗΠΑ από την Ιταλία έναν πλούσιο πλεϊμπόι κατ’ εντολή του πατέρα του. Έτσι, πλευρίζει τον Φίλιπ και στην πορεία αλλάζει το σχέδιό του, προσπαθώντας ν’ αποκτήσει τα λεφτά και το κορίτσι του.

Σαγηνευτικός, ύπουλος, διφορούμενος και ματαιόδοξος, ο χαρακτήρας της Χάισμιθ διαθέτει εξαιρετικά πολύπλοκες διαστάσεις, δοκιμάζοντας κατά μέτωπο τα ηθικά και κοινωνικά όρια της εποχής. Σε αντίθεση με τον εσωστρεφή Ρίπλεϊ του Ντέιμον, ο Ντελόν τον ζωντανεύει επιθετικά, ως έναν γεμάτο σεξουαλική ενέργεια (εμφανέστατες οι ομοφυλοφιλικές αναφορές) τυχοδιώκτη ο οποίος, όπως ο ήλιος και η θάλασσα που τον περιβάλλουν, κινείται παρορμητικά αλλά και μεθοδικά, θαρρείς πέρα από το καλό και το κακό.

Γυμνοί στον Ήλιο - εικόνα 1

Ο Ρενέ Κλεμάν («Απαγορευμένα Παιχνίδια»), προσδίδοντας κοσμοπολίτικη αύρα στο ντελικάτο σκηνοθετικό άγγιγμά του, μένει πιστός στους σαρκαστικούς τόνους της συγγραφέως, ενώ ο Νίνο Ρότα υπογράφει ένα παιγνιωδώς υποβλητικό σάουντρακ. Κρίμα, όμως, που αυτή η τολμηρή προσέγγιση στη σκοτεινή πλευρά της ταξικής αντιζηλίας αμβλύνεται με ένα δραματουργικά δικαιολογημένο μεν, αλλά ηθικοπλαστικό φινάλε, διαφορετικό από εκείνο του βιβλίου – αυτό ήταν και το μόνο που ενόχλησε τη συγγραφέα σ’ αυτή την, κατά την ίδια, «έξυπνη και πανέμορφη οπτικά» κινηματογραφική μεταφορά.

Γαλλία. 1960. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Γυμνοί στον Ήλιο

Plein Soleil
3,5
  • Θρίλερ
  • 1960
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ρενέ Κλεμάν

Ένας φτωχός νέος αναλαμβάνει να φέρει πίσω στις ΗΠΑ από την Ιταλία έναν πλούσιο πλεϊμπόι κατ’ εντολή του πατέρα του. Στην πορεία, όμως, αλλάζει το σχέδιό του, προσπαθώντας ν’ αποκτήσει τα λεφτά και το κορίτσι του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χαμογέλα

Ως ορισμός της χαμένης ευκαιρίας, η ταινία υποβάλλει με την ανατριχιαστική απεικόνιση των συνεπειών του μετατραυματικού άγχους, αποτυγχάνει όμως στην απόπειρά της να ισορροπήσει ανάμεσα στον ατμοσφαιρικό υπαινιγμό και τη σεναριακή σαφήνεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
29/09/2022

Η Φλεγόμενη Θάλασσα

Μετά το "Κύμα" (2015) και το "Σεισμό" (2018"), μια ακόμα σκανδιναβική περιπέτεια καταστροφής η οποία προσπαθεί να προσγειώσει στο ρεαλισμό ένα απόλυτα συνταγογραφημένο κινηματογραφικό είδος.

Ο Έρωτας τα Αλλάζει Όλα

Χωρίς να ξεφεύγει από τα στάνταρντ, το πορτραίτο μιας σύγχρονης Αμερικάνας πάνω από τα 60 σκιαγραφείται με χιούμορ και μερικές πικάντικες αφηγηματικές ιδέες.

Bad Guy

Ο κοινωνικός αποκλεισμός, ο έρωτας ως θυσία, η βία των ανθρώπινων ενστίκτων. Ο Κιμ Κι-ντουκ παραλλάσσει την προβληματική του με ακόμα ένα τολμηρό και μη ορθό πολιτικά δράμα.

Τα ντοκιμαντέρ που θα μας "ταρακουνήσουν" στο Gimme Shelter Film Festival

Το Gagarin μας συστήνει στη ζωή και το έργο τριών εμβληματικών μορφών της μουσικής σκηνής.

Οι 10 πιο ακραίες ταινίες των 28ων "Νυχτών Πρεμιέρας"

Αυτά είναι τα φιλμ του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας (28/9-9/10), που σερβίρουν ανελέητη ένταση και δεν συνιστώνται σε όσους έχουν ευαίσθητα στομάχια…

Τα "Μαγνητικά Πεδία" είναι η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για τα 95α Όσκαρ

Το ρομαντικό road movie του Γιώργου Γούση επιλέχθηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.