Γυμνοί στον Ήλιο

3,5

Ο Ρενέ Κλεμάν μένει πιστός στους σαρκαστικούς τόνους της Πατρίσια Χάισμιθ σε μια εξαιρετική, κομψή και κυνική μεταφορά του μυθιστορήματός της «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ».

Γυμνοί στον Ήλιο

Ο Τομ Ρίπλεϊ, ο γοητευτικότερος ίσως κακός της σύγχρονης αστυνομικής λογοτεχνίας, έχει ευτυχήσει στις περισσότερες κινηματογραφικές του ενσαρκώσεις. Πρώτη και καλύτερη, πριν τον Ντένις Χόπερ («Ένας Αμερικανός Φίλος») και τον Ματ Ντέιμον («Ο Ταλαντούχος Κύριος Ρίπλεϊ»), αυτή του Αλέν Ντελόν. Βασισμένος στο πρώτο από τα πέντε μυθιστορήματα της Πατρίσια Χάισμιθ με ήρωα τον Ρίπλεϊ, ο Γάλλος γόης ερμηνεύει με πρωτόγονο, ανεξέλεγκτο πάθος και ασυγκράτητο ερωτισμό τον φτωχό, αμοραλιστή νεαρό ο οποίος αναλαμβάνει να φέρει πίσω στις ΗΠΑ από την Ιταλία έναν πλούσιο πλεϊμπόι κατ’ εντολή του πατέρα του. Έτσι, πλευρίζει τον Φίλιπ και στην πορεία αλλάζει το σχέδιό του, προσπαθώντας ν’ αποκτήσει τα λεφτά και το κορίτσι του.

Σαγηνευτικός, ύπουλος, διφορούμενος και ματαιόδοξος, ο χαρακτήρας της Χάισμιθ διαθέτει εξαιρετικά πολύπλοκες διαστάσεις, δοκιμάζοντας κατά μέτωπο τα ηθικά και κοινωνικά όρια της εποχής. Σε αντίθεση με τον εσωστρεφή Ρίπλεϊ του Ντέιμον, ο Ντελόν τον ζωντανεύει επιθετικά, ως έναν γεμάτο σεξουαλική ενέργεια (εμφανέστατες οι ομοφυλοφιλικές αναφορές) τυχοδιώκτη ο οποίος, όπως ο ήλιος και η θάλασσα που τον περιβάλλουν, κινείται παρορμητικά αλλά και μεθοδικά, θαρρείς πέρα από το καλό και το κακό.

Γυμνοί στον Ήλιο - εικόνα 1

Ο Ρενέ Κλεμάν («Απαγορευμένα Παιχνίδια»), προσδίδοντας κοσμοπολίτικη αύρα στο ντελικάτο σκηνοθετικό άγγιγμά του, μένει πιστός στους σαρκαστικούς τόνους της συγγραφέως, ενώ ο Νίνο Ρότα υπογράφει ένα παιγνιωδώς υποβλητικό σάουντρακ. Κρίμα, όμως, που αυτή η τολμηρή προσέγγιση στη σκοτεινή πλευρά της ταξικής αντιζηλίας αμβλύνεται με ένα δραματουργικά δικαιολογημένο μεν, αλλά ηθικοπλαστικό φινάλε, διαφορετικό από εκείνο του βιβλίου – αυτό ήταν και το μόνο που ενόχλησε τη συγγραφέα σ’ αυτή την, κατά την ίδια, «έξυπνη και πανέμορφη οπτικά» κινηματογραφική μεταφορά.

Γαλλία. 1960. Διάρκεια: 112΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Γυμνοί στον Ήλιο

Plein Soleil
3,5
  • Θρίλερ
  • 1960
  • Διάρκεια: 112 '
  • Ρενέ Κλεμάν

Ένας φτωχός νέος αναλαμβάνει να φέρει πίσω στις ΗΠΑ από την Ιταλία έναν πλούσιο πλεϊμπόι κατ’ εντολή του πατέρα του. Στην πορεία, όμως, αλλάζει το σχέδιό του, προσπαθώντας ν’ αποκτήσει τα λεφτά και το κορίτσι του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/02/2023

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.