22 Ιουλίου

2

Η τρομοκρατική επίθεση του Μπρέιβικ αναπαρίσταται από την οπτική των θυμάτων με αξιοθαύμαστη δεξιοτεχνία, επιλογή που γεννά μια σειρά από επικίνδυνα ηθικά και κινηματογραφικά ερωτήματα.

22 Ιουλίου

Μια νεαρή κοπέλα κοιτά κατάματα την κάμερα και μας προειδοποιεί: «Δεν θα καταλάβεις ποτέ... Άκουσέ με». Γνωρίζοντας πως πρόκειται να παρακολουθήσουμε μια αληθινή ιστορία, καταλαβαίνουμε πως ο Νορβηγός Έρικ Πόουπ («Χαβάη, Όσλο», «Χίλιες Φορές Καληνύχτα») θέλει να μας κάνει σαφές από την αρχή πως η ντοκιμαντερίστικη προσέγγισή του στα γεγονότα δεν είναι παρά ακόμη μία εκδοχή τους. Δεν ήμασταν εκεί και, καθώς η Ιστορία δεν αναπαρίσταται ποτέ πιστά αλλά πάντα ερμηνευμένη, σκηνοθετημένη, αυτό το οποίο ακολουθεί είναι ακόμα μία προσπάθεια αναπαράστασής της· τίποτα περισσότερο. Αλήθεια, τίποτα;

Δευτερόλεπτα μετά την πρώτη ατάκα της Κάγια αντιλαμβανόμαστε πως η κοπέλα δεν απευθύνεται στην πραγματικότητα σε εμάς, αλλά μιλάει στο τηλέφωνο με τη μητέρα της. Βρισκόμαστε στο νησί Ουτόγια στις 22 Ιουλίου 2011 και στην κατασκήνωση της νεολαίας του κυβερνώντος νορβηγικού Εργατικού Κόμματος. Η Κάγια περιφέρεται ανάμεσα στις σκηνές, τσακώνεται με τη μικρότερη αδελφή της και συζητά με μερικά παιδιά για την πρωινή βομβιστική ενέργεια στο Όσλο, για την οποία κανείς δεν έχει ακριβείς πληροφορίες. Μέχρι που μια σειρά πυροβολισμών σκορπά τον πανικό και τρέπει τους πάντες σε άτακτη φυγή, ανάμεσά τους και την Κάγια, η οποία αναζητά απεγνωσμένα ασφαλές καταφύγιο, προσπαθώντας να βρει την αδελφή της και να μάθει τι συμβαίνει.

22 Ιουλίου - εικόνα 1

Τα επόμενα 72 λεπτά, όσο πραγματικά διήρκεσε, παρακολουθούμε τη διαβόητη τρομοκρατική επίθεση του Άντερς Μπρέιβικ που άφησε πίσω της 69 νεκρούς, μέσα από ένα διαρκές μονοπλάνο «από τη μεριά» των θυμάτων. Η κάμερα δεν απομακρύνεται ποτέ από την Κάγια και, όπως εκείνη, (υποτίθεται πως) βρίσκεται σε κατάσταση πανικού και σύγχυσης. Ο επαναλαμβανόμενος ήχος των πυροβολισμών και τα ουρλιαχτά εντείνουν την αγωνία αυτού του σκηνοθετημένου με χορογραφική δεξιοτεχνία θρίλερ, το οποίο όμως μετά από λίγο αρχίζει να μοιάζει όλο και περισσότερο σε found footage ταινία τρόμου, όπου η αλλόφρων ηρωίδα προσπαθεί να ξεφύγει από έναν μανιακό δολοφόνο.

Η κάμερα δεν υιοθετεί το δικό της βλέμμα, ούτε άλλωστε κάποιου κοντινού της προσώπου, αλλά, σε μια κίνηση πλαστής αμεσότητας («σκύβει» ξαφνικά και κρύβεται, κοντοστέκεται, κοιτά απότομα δεξιά κι αριστερά), γίνεται ακόμα ένας, αόρατος, χαρακτήρας εν κινδύνω. Αν προσθέσει κανείς στο (ψευδο)ντοκιμαντερίστικο σοκ την επιμονή της ταινίας στην «αλήθεια» των τόσο κοντινών χρονικά γεγονότων, κάτι το οποίο μας θυμίζουν τα πρώτα πλάνα αρχείου και οι απανωτές πληροφοριακές κάρτες πριν τους τίτλους τέλους, όπως και το ότι επιλέγει έναν φανταστικό χαρακτήρα για πρωταγωνιστή της, οι φτηνού εντυπωσιασμού επιλογές του Πόουπ γεννούν επικίνδυνα ηθικά και κινηματογραφικά ερωτήματα πάνω στην αναπαράσταση της βίας, που δίχως διαλεκτική προσέγγιση καταντά στυγνή εκμετάλλευση μιας ανθρώπινης τραγωδίας.

Νορβηγία. 2018. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: FEELGOOD ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

22 Ιουλίου

Utøya 22. Juli
2
  • Θρίλερ
  • 2018
  • Διάρκεια: 93 '
  • Έρικ Πόουπ

Στις 22 Ιουλίου 2011, τα νέα για μια βομβιστική επίθεση στο Όσλο φτάνουν στην κατασκήνωση της νεολαίας του νορβηγικού Εργατικού Κόμματος στο νησί Ουτόγια. Ενώ όλοι προσπαθούν να μάθουν λεπτομέρειες, αρχίζουν να ακούγονται πυροβολισμοί…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.