Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

4

Η τελευταία ταινία του Μπουνιουέλ είναι μια γνήσια σουρεαλιστική σάτιρα της (ευνουχιστικής) αστικής ηθικής, γεμάτης με τη βέβηλη αυθάδεια και την κινηματογραφική πρωτοτυπία ενός αδιόρθωτου σκανδαλιάρη.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Αν και είχε μεταφερθεί προηγουμένως στην οθόνη από πρωτοκλασάτους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους οι Γιόζεφ Φον Στέρνμπεργκ και Ζιλιέν Ντιβιβιέ, το διάσημο ερωτικό μυθιστόρημα «Η γυναίκα και το νευρόσπαστο» του Πιέρ Λουίς έπρεπε να πέσει στα χέρια του Λουίς Μπουνιουέλ και του συνσεναριογράφου του Ζαν – Κλοντ Καριέρ για να αναδείξει όλες τις πολύπλευρες διαστάσεις του. Η ελεύθερη διασκευή τους το εντάσσει μάλιστα αρμονικότατα μέσα στη μπουνιουελική προβληματική, η οποία παραμένει σταθερά… αδιόρθωτα σουρεαλιστική. Έτσι, μια σειρά από ακατανόητα περιστατικά εισβάλλουν διαρκώς στην κινηματογραφική ζωή του Ματιέ, ενός πλούσιου, καθωσπρέπει μεσήλικα ο οποίος διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής εμμονής του με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Το ότι την Κοντσίτα, το αθώο και ταυτόχρονα προκλητικό «σκοτεινό αντικείμενο του πόθου» του, την ερμηνεύουν δυο διαφορετικές ηθοποιοί είναι μόνο μία από τις ανεξήγητες μπουνιουελικές παρεμβολές σε μια πλοκή γεμάτη ανορθολογικές ρωγμές. Νάνοι ψυχαναλυτές, τρομοκρατικές ενέργειες από την «Επαναστατική Ομάδα του Νηπίου Ιησού» και τυχαίοι συνταξιδιώτες που όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους θολώνουν τα όρια μεταξύ πραγματικότητας, ονείρου, δράματος και φάρσας, πλήττοντας την (ευνουχιστική) αστική ηθική και την κτητική, φαλλοκρατική αντρική νοοτροπία.

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου - εικόνα 1

Έννοιες δεμένες με την εξουσία, αλλά ανίκανες να κατανοήσουν τη θηλυκή φύση και να γνωρίσουν την ερωτική ολοκλήρωση (η Κοντσίτα αρνείται πεισματικά να δοθεί στον Ματιέ), μετατρέποντας τον ευκατάστατο μεγαλοαστό σε μια αρσενική Σεβερίν – τη στερημένη ηρωίδα τής «Ωραίας της Ημέρας», η οποία καταφεύγει στις «αμαρτωλές» / απελευθερωτικές φαντασιώσεις της. Με σκανδαλιάρικη, σαρκαστική ευχαρίστηση, ο Ισπανός αιρετικός διασκεδάζει αφάνταστα μαζί του, αρνούμενος μέχρι τέλους να συμβιβαστεί με τις κοινωνικές νόρμες και τους ακαδημαϊκούς αφηγηματικούς κανόνες.

Γαλλία, Ισπανία. 1977. Διάρκεια: 103΄. Διανομή: BIBLIOTHEQUE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σκοτεινό Αντικείμενο του Πόθου

Cet Obscur Objet du Desir
4
  • Σινεφίλ
  • 1977
  • Διάρκεια: 100 '
  • Λουίς Μπουνιουέλ

Ένας πλούσιος, ηλικιωμένος αστός διηγείται στους συνταξιδιώτες ενός τρένου την ιστορία της ερωτικής του εμμονής με μια όμορφη νεαρή γυναίκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι καινούριες ταινίες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4/12, οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις γι' αυτές.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
05/12/2025

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (4-10/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.