Η Ομορφιά της Ύπαρξης

3,5

Ο Σουηδός δημιουργός ανατρέχει και πάλι στο μοναδικό στιλιζάρισμά του και αναδεικνύει την απρόοπτη γοητεία του υπαρξιακού άγχους, ακονίζει το μαύρο χιούμορ του, ενώ αφήνει χώρο να παρεισφρήσει διακριτικά η θαλπωρή που σώζει την ανθρωπότητα στους κυνικούς καιρούς που διανύουμε.

Η Ομορφιά της Ύπαρξης

Σε ένα σύμπαν άχρονο όπου οι εποχές είναι ρευστές και η ανθρωπότητα μοιάζει να έχει απολέσει τη θέρμη της, ο Ρόι Άντερσον αναζητά την αφανή γοητεία της υπαρξιακής ανησυχίας που εισβάλλει στη ρουτίνα, κερδίζοντας με την καινούργια του ταινία βραβείο σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Βενετίας. Διαδοχικές αυτοτελείς βινιέτες με κοινή συνισταμένη την έννοια της θνητότητας απεικονίζονται με το μοναδικό στιλ του Σουηδού auteur, ο οποίος στήνει την κάμερά του σαν καβαλέτο και τα πλάνα του μοιάζουν με tableaux vivants σε ψυχρές, γκρίζες αποχρώσεις.

Μπορεί ν’ ακούγεται σαν μια επανάληψη γνώριμων μοτίβων της φιλμογραφίας του, τα οποία τελειοποίησε στην «ανθρώπινη τριλογία» του και ειδικά στο «Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του» (2014), ο 77χρονος Σουηδός όμως καταφέρνει να διευρύνει τη δημιουργική παλέτα του. Όλες οι ιστορίες της ταινίας εκκινούν από μια απόρριψη, είτε συμβολική όπως στην πρώτη που τοποθετείται τον Σεπτέμβριο, όταν η αισιοδοξία του καλοκαιριού έχει εξανεμιστεί και η ελπίδα σιγοσβήνει, είτε κυριολεκτική, όπως σε αυτήν με πρωταγωνιστή έναν ιερέα ο οποίος έχει χάσει την πίστη του και παλεύει να την ξαναβρεί με τη βοήθεια ενός ψυχολόγου.

Η Ομορφιά της Ύπαρξης - εικόνα 1

Ο Άντερσον συνδυάζει το ξάφνιασμα του απροσδόκητου με το μαύρο χιούμορ του παράλογου, την ώρα που σε κάθε βινιέτα εντείνεται το αίσθημα της δυσβάσταχτης ήττας. Ο σκηνοθέτης, όμως, δεν βρίσκει καταφύγιο στο πεσιμισμό, όπως οι ζωγράφοι του Νέου Αντικειμενισμού από τους οποίους επηρεάζεται. Σε μια από τις πιο λυρικές συλλήψεις του εμφανίζει ένα σφιχταγκαλιασμένο αιωρούμενο ζευγάρι για να συμβολίσει το μοναδικό πράγμα που τελικά έχει σημασία: τη συνεύρεση, τη συντροφικότητα, τη ζωή δηλαδή του ενός μέσα από τον άλλο.

Σουηδία, Γερμανία, Νορβηγία. 2019. Διάρκεια: 78΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ομορφιά της Ύπαρξης

Om det Oändliga / About Endlessness
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2019
  • Διάρκεια: 78 '
  • Ρόι Άντερσον

Μια συρραφή αυτοτελών ιστοριών σε διαφορετικές εποχές με κοινή θεματική τη θνητότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.