Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

3

Σάτιρα της μεσανατολικής διαμάχης, η οποία διασκεδάζει, χωρίς σοβαροφάνεια, με τα φαρσικά τηλεοπτικά και φανατικά πολιτικά στερεότυπα.

Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

Από τους Παλαιστίνιους σκηνοθέτες που προσπαθούν, όπως ο Ελία Σουλεϊμάν, να δουν το άλυτο εθνικό ζήτημά τους με ανάλαφρο κινηματογραφικό τρόπο, ο Σαμέχ Ζοάμπι («Man Without a Cell Phone», «Under the Same Sun») δοκιμάζει στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του να σχολιάσει την ισραηλινο-παλαιστινιακή διαμάχη μέσα από μια σαπουνόπερα. Πρόκειται για το «Τελ Αβίβ φλέγεται», το οποίο γυρίζεται στη Ραμάλα και παρακολουθείται τόσο από αραβόφωνους όσο και από Ισραηλινούς, και αφορά τις προσπάθειες μιας Παλαιστίνιας κατασκόπου να αποσπάσει μυστικά έγγραφα από έναν Ισραηλινό στρατηγό, τον οποίο ερωτεύεται.

Ο Παλαιστίνιος Σαλάμ, ανιψιός του παραγωγού, δουλεύει σε αυτό ως βοηθός παραγωγής, αλλά μια σειρά συγκυριών τον προβιβάζουν σε σεναριογράφο της σειράς. Παράλληλα, στο φυλάκιο ελέγχου που περνά καθημερινά στο δρόμο για τη Ραμάλα, γνωρίζεται με έναν Ισραηλινό αξιωματικό, του οποίου η οικογένεια παρακολουθεί φανατικά το σίριαλ. Για να την εντυπωσιάσει, εκβιάζει τον Σαλάμ και, όντας γεμάτος ιδέες, αρχίζει να επεμβαίνει στην πλοκή. Οι δύο μαζί δεν αργούν να εκτοξεύσουν την τηλεθέαση του «Το Τελ Αβίβ φλέγεται» στα ύψη.

Τα φαρσικά τηλεοπτικά στερεότυπα των καθημερινών σίριαλ αναμειγνύονται έξυπνα με τα φανατικά πολιτικά κλισέ του μεσανατολικού προβλήματος, προσφέροντας σε αυτήν την απλοϊκή στην ουσία της μα ζωηρή στον τόνο της κωμωδία μια διαφορετική οδό προσέγγισης μιας εκρηκτικής καθημερινότητας. Πώς αυτή αντανακλάται σε πολιτιστικό επίπεδο; Πώς αναπαράγεται ως –καλλιτεχνικό κι εμπορικό– θέαμα; Ο 44χρονος Ζοάμπι, Ισραηλινός αραβικής καταγωγής, επιχειρεί να κοιτάξει πίσω από τις γερά παγιωμένες αντιλήψεις και των δύο πλευρών, μεταφέροντας στον Σαλάμ ένα μέρος και από τη δική του προσπάθεια «εθνικής ισορροπίας».

Αναγνωρίζοντας τις εκατέρωθεν προκαταλήψεις, προτιμά να τις εμπλέξει στην εξέλιξη της πλοκής χωρίς να τις δείχνει με το δάχτυλο, προκρίνοντας τη διασκεδαστική σάτιρα από τη διδακτική καταγγελία. Έτσι, αν και κάποιες φορές οι λύσεις έρχονται μέσα από συναισθηματικές ευκολίες, η έλλειψη σοβαροφάνειας διατηρεί τα μπερδέματα του αφελούς Σαλάμ μέχρι τέλους διασκεδαστικά και την (ηθελημένα αμβλυμμένη) χιουμοριστική κριτική κινηματογραφικά αποτελεσματική.

Βέλγιο, Ισραήλ, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

Tel Aviv on Fire
3
  • Κομεντί
  • 2018
  • Διάρκεια: 100 '
  • Ζαμέχ Ζοαμπί

Ο Παλαιστίνιος Σαλάμ προβιβάζεται από βοηθός παραγωγής σε σεναριογράφο μιας δημοφιλούς σαπουνόπερας. Στο φυλάκιο ελέγχου όμως, το οποίο περνά καθημερινά, γνωρίζεται με έναν Ισραηλινό αξιωματικό γεμάτο ιδέες για το σίριαλ. Μαζί εκτοξεύουν την τηλεθέασή του στα ύψη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ελληνικό box office: Οι θεατές είπαν τα "Κάλαντα των Χριστουγέννων"

Παρά τις αντιρρήσεις των καιρικών φαινομένων, δυο ελληνικές ταινίες, ένα animation και ένα θρίλερ τρόμου έφεραν όλων των ειδών τους θεατές και πάλι στις αίθουσες, ζεσταίνοντας το γιορτινό κινηματογραφικό κλίμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
09/12/2025

Το "The Blair Witch Project" επιστρέφει στη μεγάλη οθόνη

Επόμενος σταθμός στην ενότητα προβολών "Fundamentals of Cinema: New Classics", το εμβληματικό found footage θρίλερ των Ντάνιελ Μίρικ και Εντουάρντο Σάντσες.

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Ρόουζ Μπερν, Δήμος Αβδελιώδης, Κάρολος Ντίκενς και όλα όσα θα δούμε στους κινηματογράφους αυτή την εβδομάδα.

Athens Short Film Festival 2025: Τα highlights του φετινού προγράμματος

Οι προγραμματιστές του φεστιβάλ μικρού μήκους μοιράζονται με το "α" τις ταινίες που δεν πρέπει να χάσουμε.

Αυτές είναι οι υποψηφιότητες των 83ων Χρυσών Σφαιρών

Ο Πολ Τόμας Άντερσον κερδίζει τη "Μία Μάχη Μετά την Άλλη", καθώς η ταινία του συγκέντρωσε εννιά συνολικά υποψηφιότητες. Ακολουθούν "Συναισθηματική Αξία" και "Αμαρτωλοί", ενώ τρεις απέσπασε η λανθιμική "Βουγονία".

Οι προβολές του CineFIX επιστρέφουν στο ΕΜΣΤ

Βραβευμένες ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, αλλά και μία βραδιά με βουβό κινηματογράφο θα απολαύσουμε στο Μουσείο.

Ιάκωβε Σκενδερίδη, τι πρέπει να παρακολουθήσουμε στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Ο Επικεφαλής Συντονισμού Προγράμματος, επιμελητής και προγραμματιστής του φεστιβάλ μας προτείνει τις δράσεις και προβολές που δεν πρέπει να χάσουμε για τις επόμενες πέντε μέρες του ΦΠΚΑ.