Τελευταίο Μάθημα

3

Ψυχολογικό δράμα που φλερτάρει εύστοχα με το θρίλερ και την πολιτική αλληγορία. Σκηνοθετημένο υποβλητικά, αιφνιδιάζει με το απρόσμενο, τολμηρό και αμφιλεγόμενο φινάλε του.

Τελευταίο Μάθημα

Στην πιστή στη βασική πλοκή του μυθιστορήματος του Κριστόφ Ντιφοσέ «L’heure de la sortie» (2002) ταινία γινόμαστε αρχικά μάρτυρες της αιφνιδιαστικής αυτοκτονίας ενός καθηγητή εν ώρα μαθήματος. Οι περισσότεροι σοκάρονται, έξι από τους μαθητές του όμως παραμένουν, περιέργως, εντελώς ασυγκίνητοι. Ο Πιέρ Οφμάν, ο οποίος θα αναλάβει τη θέση του εκλιπόντος ως αναπληρωτής καθηγητής, θα διαπιστώσει γρήγορα πως πρόκειται για μια ομάδα 13χρονων με συμπεριφορά απόκρυφης σέχτας, η οποία εντυπωσιάζει με τις σχολικές επιδόσεις της και συμπεριφέρεται υπεροπτικά απέναντι στους συμμαθητές της, ακόμη και σε αυτόν τον ίδιο.

Ήδη από την πρώτη σκηνή, αυτή της αυτοκτονίας, ο Σεμπαστιέν Μαρνιέ μας βυθίζει διακριτικά στην απειλητική ατμόσφαιρα ενός θρίλερ, η οποία γίνεται όλο και πιο έντονη, καθώς οι πληροφορίες για τις πραγματικές προθέσεις της μαθητικής ομάδας και της σχέσης της με την αυτοκτονία του Καπαντίς προστίθενται με το σταγονόμετρο. Πάντα από την πλευρά του Οφμάν, η κάμερα υιοθετεί την οπτική ενός ανθρώπου που παρατηρεί τα πράγματα από απόσταση (κυριολεκτικά και μεταφορικά), «εισβάλλοντας» σε μια άγνωστη γι’ αυτόν πραγματικότητα.

Τελευταίο Μάθημα - εικόνα 1

Αυτή συναρτάται άμεσα με τις ανησυχίες της νέας γενιάς απέναντι στο μέλλον (η καταστροφή του πλανήτη, η τρομοκρατία, η έξαρση των κοινωνικών αντιθέσεων), η πλήρης διάστασή της όμως θα παραμείνει μέχρι το παραπέντε θολή. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτού του στιλάτου δραματικού θρίλερ, το οποίο δεν υιοθετεί ποτέ την αφηγηματική καθαρότητα μόνο ενός κινηματογραφικού είδους. Τοποθετεί τον ήρωά του σε έναν ζωντανό εφιάλτη, αποπροσανατολισμένο σε σχέση με το τι είναι πραγματικότητα και τι αυθαίρετη ερμηνεία, τι εμμονική προκατάληψη και τι αποδεδειγμένο γεγονός.

Κι εκεί που όλα φαίνεται πως τελειώνουν με μια μετωπική αντιπαράθεση, το κουδούνι τού «Τελευταίου Μαθήματος» δεν έχει χτυπήσει ακόμη. Τολμηρό, αμφιλεγόμενο αλλά και ξεκάθαρο πλέον νοηματικά, το απρόσμενο φινάλε της ταινίας κάνει –υπερβολικά;– σαφείς τις προθέσεις της, απόλυτα επικριτικές απέναντι σε μια κυρίαρχη πολιτική εφησυχασμού, κατάχρησης εξουσίας και στείρας γνώσης.

Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 104΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Τελευταίο Μάθημα

L'Heure de la Sortie / School's Out
3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 104 '
  • Σεμπαστιέν Μαρνιέ

Ο καθηγητής μιας τάξης για ιδιοφυή παιδιά αυτοκτονεί μπροστά στα μάτια τους. Ο Πιέρ αναλαμβάνει τη θέση του ως αναπληρωτής και γρήγορα αντιλαμβάνεται μια παράξενη, εχθρική συμπεριφορά από μια εξαμελή ομάδα άριστων μαθητών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στις αίθουσες τον Μάιο

Ο καινούριος Λάνθιμος, η "Furiosa" Άνια Τέιλορ-Τζόι και η κινηματογραφική εμφάνιση - έκπληξη της Βίκυς Καγιά προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (1/5-8/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Έρχεται το 8ο Φεστιβάλ Ισπανόφωνου Κινηματογράφου

Ανακαλύψτε τις πρώτες ταινίες που ανακοίνωσε η πληθωρική διοργάνωση.

Ο "Κασκαντέρ" και ο ακαταμάχητα κωμικός Ράιαν Γκόσλινγκ

Μετά την τρομερή επιτυχία της "Barbie", ο χολιγουντιανός σταρ επιστρέφει σε ένα ρόλο που μας θυμίζει τη μοναδική ικανότητά του να παραδίδει κωμικές ερμηνείες που συνδυάζουν τις κοφτερές ατάκες, τον αυτοσαρκασμό και την κανονικοποίηση της εύθραυστης αρρενωπότητας.

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".