Ο Καταδικασμένος

5

Η καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Μια κινηματογραφική σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Ο Καταδικασμένος

Παραγωγικότατος, αφηγηματικά επιβλητικός και πάντα ανθρωποκεντρικός, ο βαθιά ουμανιστής Ακίρα Κουροσάβα άφησε πίσω του μια πλούσια φιλμογραφία γεμάτη αξεπέραστα αριστουργήματα, η οποία μπορεί σχηματικά να διαιρεθεί σε δύο είδη ταινιών. Τα θεαματικά ιστορικά έπη («Οι Εφτά Σαμουράι», «Καγκεμούσα», «Ραν») και τα ευαίσθητα κοινωνικά δράματα («Ζω στο Φόβο», «Η Γειτονιά των Καταφρονεμένων»), δύο όψεις του ίδιου κινηματογραφικού νομίσματος. Διότι ακόμη και όταν ταξίδευε πίσω στην εποχή των σαμουράι, ο Κουροσάβα είχε το βλέμμα του στραμμένο στη μεταπολεμική Ιαπωνία, αντλώντας ιδέες και προβληματισμούς από την καθημερινότητά της, στην οποία άλλοτε αναφερόταν αλληγορικά και άλλοτε την αναπαριστούσε με ευαίσθητο ρεαλισμό.

Ο γυρισμένος το 1952, αμέσως μετά τον «Ηλίθιο» και πριν από τους «Εφτά Σαμουράι», «Καταδικασμένος» αφορά τον στερημένο, μετρημένο σε όλα του δημόσιο υπάλληλο Κάντζι Γουατανάμπε, ο οποίος μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του στομάχου σε τελικό στάδιο. Αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις, με τον Κουροσάβα να μας υπενθυμίζει διακριτικά πως το δράμα του δεν έγκειται στο ότι σύντομα θα πεθάνει, αλλά στο ότι ποτέ δεν έζησε. Και όταν αποφασίζει πραγματικά να το κάνει, θα είναι τη στιγμή που συνειδητοποιεί το εσωτερικό του κενό και αφοσιώνεται στις τελευταίες του ημέρες στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Ο Καταδικασμένος - εικόνα 1

Πρόκειται για την καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Υπόδειγμα σκηνοθετικής γεωμετρίας και δραματουργικής ακρίβειας, αποτελεί σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Α/Μ. Ιαπωνία. 1952. Διάρκεια: 143΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Καταδικασμένος

Ikiru
5
  • Κοινωνική
  • 1952
  • Διάρκεια: 143 '
  • Ακίρα Κουροσάβα

Ένας στερημένος, μια ζωή μετρημένος δημόσιος υπάλληλος μαθαίνει πως είναι βαριά άρρωστος και αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις. Τελικά όμως αφοσιώνεται στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Γιατί τόσος οσκαρικός χαμός για την Αντρέα Ραϊσμπορόου;

Η εξαιρετική ηθοποιός βρέθηκε να διεκδικεί "από το πουθενά" το Όσκαρ α' γυναικείου ρόλου και παραλίγο να ξεσπάσει ένα -αστείο- σκάνδαλο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
02/02/2023

Η αφίσα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι γεμάτη καρδιά

Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης που ξεκινά πολύ σύντομα με πλήθος ταινιών τεκμηρίωσης.

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").