Ο Καταδικασμένος

5

Η καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Μια κινηματογραφική σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Ο Καταδικασμένος

Παραγωγικότατος, αφηγηματικά επιβλητικός και πάντα ανθρωποκεντρικός, ο βαθιά ουμανιστής Ακίρα Κουροσάβα άφησε πίσω του μια πλούσια φιλμογραφία γεμάτη αξεπέραστα αριστουργήματα, η οποία μπορεί σχηματικά να διαιρεθεί σε δύο είδη ταινιών. Τα θεαματικά ιστορικά έπη («Οι Εφτά Σαμουράι», «Καγκεμούσα», «Ραν») και τα ευαίσθητα κοινωνικά δράματα («Ζω στο Φόβο», «Η Γειτονιά των Καταφρονεμένων»), δύο όψεις του ίδιου κινηματογραφικού νομίσματος. Διότι ακόμη και όταν ταξίδευε πίσω στην εποχή των σαμουράι, ο Κουροσάβα είχε το βλέμμα του στραμμένο στη μεταπολεμική Ιαπωνία, αντλώντας ιδέες και προβληματισμούς από την καθημερινότητά της, στην οποία άλλοτε αναφερόταν αλληγορικά και άλλοτε την αναπαριστούσε με ευαίσθητο ρεαλισμό.

Ο γυρισμένος το 1952, αμέσως μετά τον «Ηλίθιο» και πριν από τους «Εφτά Σαμουράι», «Καταδικασμένος» αφορά τον στερημένο, μετρημένο σε όλα του δημόσιο υπάλληλο Κάντζι Γουατανάμπε, ο οποίος μαθαίνει πως πάσχει από καρκίνο του στομάχου σε τελικό στάδιο. Αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις, με τον Κουροσάβα να μας υπενθυμίζει διακριτικά πως το δράμα του δεν έγκειται στο ότι σύντομα θα πεθάνει, αλλά στο ότι ποτέ δεν έζησε. Και όταν αποφασίζει πραγματικά να το κάνει, θα είναι τη στιγμή που συνειδητοποιεί το εσωτερικό του κενό και αφοσιώνεται στις τελευταίες του ημέρες στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Ο Καταδικασμένος - εικόνα 1

Πρόκειται για την καλύτερη ταινία του λυρικού, ανθρώπινου Κουροσάβα, ο οποίος παραδίδει μαθήματα σινεμά και φιλοσοφίας. Υπόδειγμα σκηνοθετικής γεωμετρίας και δραματουργικής ακρίβειας, αποτελεί σπουδή σπάνιας ευαισθησίας και κομψότητας πάνω στο πέρασμα του χρόνου, στους υπαρξιακούς μας εφιάλτες και στη σχέση των εν οίκω πράξεων με την εν δήμω εικόνα μας.

Α/Μ. Ιαπωνία. 1952. Διάρκεια: 143΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Καταδικασμένος

Ikiru
5
  • Κοινωνική
  • 1952
  • Διάρκεια: 143 '
  • Ακίρα Κουροσάβα

Ένας στερημένος, μια ζωή μετρημένος δημόσιος υπάλληλος μαθαίνει πως είναι βαριά άρρωστος και αποφασίζει να περάσει τις τελευταίες ημέρες του σε σπάταλες διασκεδάσεις. Τελικά όμως αφοσιώνεται στο να μετατρέψει ένα σκουπιδότοπο σε παιδική χαρά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.