Οι Δώδεκα Καρέκλες

3

Άνιση κωμωδία η οποία όμως μετατρέπεται αναπάντεχα σε αγωνιώδες θρίλερ, ένα φιλμ που επιδεικνύει πληθωρικότητα σε στιλ και ύφος.

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Το ομότιτλο σατιρικό μυθιστόρημα των Σοβιετικών Ίλια Ιλφ και Εβγένι Πέτροφ διασκευάζει ο σκηνοθέτης Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα («Μνήμες Υπανάπτυξης», «Ο Θάνατος Ενός Γραφειοκράτη», «Φράουλα και Σοκολάτα») σε μία από τις συνολικά 18 κινηματογραφικές μεταφορές του έργου μεταξύ των οποίων βρίσκεται και η εκδοχή του Μελ Μπρουκς (1970). Ο σημαντικότερος εκπρόσωπος του κουβανικού σινεμά, φέρνει στο προσκήνιο τη νέα τάξη πραγμάτων στη χώρα τρία χρόνια μετά την επανάσταση, με μια ανάλαφρη όσο και σκηνοθετικά θαρραλέα ταινία όπου συνυπάρχουν το αφελές με το δυσοίωνο.

Βασικός πρωταγωνιστής ο γαμπρός μιας πλούσιας ηλικιωμένης γυναίκας, η οποία προτού πεθάνει κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες φοβούμενη πως θα τα χάσει με την αναδιανομή του πλούτου, για αυτό και δεν εκμυστηρεύεται σε κανέναν την κρυψώνα. Όταν ο γαμπρός μαθαίνει το μυστικό ξεκινά μια φρενήρη προσπάθεια για να επανακτήσει τα «εθνικοποιημένα» πια έπιπλα.

Οι Δώδεκα Καρέκλες - εικόνα 1

Η οδύσσεια του πρώην πλούσιου νυν απεγνωσμένου άντρα δίνει την αφορμή στον Αλέα να ταξιδέψει με την κάμερά του σε μια χώρα που αναζητά μια νέα ταυτότητα και μαθαίνει να ζει από την αρχή. Ο ίδιος καταφέρνει να διατηρήσει μια δύσκολη ισορροπία στην αφήγηση ανάμεσα στην κριτική του νέου καθεστώτος, η οποία γίνεται έμμεσα με μια λεπτή ειρωνεία, και την απεικόνιση όσων θετικών έχει επιφέρει (η έπαυλη του κεντρικού ήρωα είναι πλέον δημόσιο γηροκομείο).

Η δεξιοτεχνία βέβαια του Αλέα ξεδιπλώνεται την ώρα που αναπτύσσει ένα υβριδικό στιλ σινεμά που συνδυάζει την κωμωδία με το σινεμά βεριτέ και το animation με το πολιτικό σχόλιο. Η σκηνοθετική του φαντασία τού επιτρέπει να συνυπάρξουν αρμονικά στην αφήγηση αυτά τα τόσο διαφορετικά μεταξύ τους στιλ, ωστόσο η συγκέντρωσή του χάνεται στις κωμικές στιγμές.

Στην πλειοψηφία τους εκτελούνται βεβιασμένα και χωρίς να προκαλούν το αναμενόμενο γέλιο, ενώ καθώς η μία διαδέχεται την άλλη ο ρυθμός της ταινίας επιβραδύνεται αισθητά. Ο Αλέα επανακτά τα ηνία και δίνει σφρίγος στο φιλμ όταν η τελευταία ενότητα αποκτά ξαφνικά το ύφος ενός καφκικού εφιάλτη. Οι πρωταγωνιστές πλέον έχουν γίνει έρμαια της εμμονικής αναζήτησής τους και έχουν χάσει τον εαυτό τους. Εκεί βρίσκονται και οι καλύτερες στιγμές του Αλέα ο οποίος επιτυγχάνει να μεταμορφώσει μια άνιση κωμωδία σε αγωνιώδες απρόβλεπτο θρίλερ.

Κούβα. 1962. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Οι Δώδεκα Καρέκλες

Las Doce Sillas
3
  • Κωμωδία
  • 1962
  • Διάρκεια: 97 '
  • Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

Πριν το θάνατό της μια πλούσια ηλικιωμένη γυναίκα φοβούμενη το κουβανικό επαναστατικό καθεστώς, χωρίς να το εκμυστηρευτεί σε κανέναν κρύβει τα πολύτιμα αντικείμενά της σε δώδεκα καρέκλες, οι οποίες καταλήγουν στο κράτος. Όταν ο γαμπρός της μαθαίνει τι έκανε αποφασίζει να κάνει τα πάντα για να τις πάρει πίσω.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.