5

Ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και στο ίδιο το σινεμά.

8½

Κλόουν, γυναίκες, η Ρώμη, όνειρα, λαϊκές γιορτές, σινεμά, παιδικές αναμνήσεις… Μέσα σε τέσσερις δεκαετίες και 20 ταινίες ο Φεντερίκο Φελίνι έφτιαξε έναν εντελώς προσωπικό κι άμεσα αναγνωρίσιμο κινηματογραφικό κόσμο, όπου ο ίδιος ήταν ο αφηγητής, αλλά ταυτόχρονα και ο βασικός πρωταγωνιστής του.

Η απόφασή του να απομακρυνθεί από τη γραμμική εξιστόρηση ιστοριών και να φέρει τα δικά του βιώματα σε πρώτο πλάνο, μετατρέποντάς τα στο θεμελιακό σεναριακό υλικό του, έγινε μετά την παγκόσμια επιτυχία της «Dolce Vita» (1960), η οποία τον έφερε αντιμέτωπο με μια σειρά από καλλιτεχνικά ερωτήματα. Προσπαθώντας να τα απαντήσει με το μοναδικό τρόπο που γνώριζε καλά, τον κινηματογράφο, αποφάσισε να τα ζωντανέψει στο πανί ως εσωτερικές περιπέτειες του Γκουίντο Ανσέλμι. Ενός σκηνοθέτη σε βαθιά κρίση, ο οποίος βασανίζεται από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

8½ - εικόνα 1

Στο «8 1/2», την όγδοη ταινία της φιλμογραφίας του, ο Φελίνι αυτοψυχαναλύεται με τον πιο ευφυή, σπαρακτικό και πρωτοποριακό τρόπο, ενώνοντας αναμνήσεις, όνειρα και κινηματογραφικές εικόνες σ’ έναν ύμνο στη ζωή και το ίδιο το σινεμά. Ξεπερνώντας την ανάγκη να δέσει χαρακτήρες και γεγονότα σε μια ορθολογική μυθοπλασία, ο Ιταλός δημιουργός αποθεώνει την απόλαυση της αφήγησης και παρουσιάζει τον κόσμο σαν ένα ατέλειωτο πανηγύρι γεμάτο χρώματα και μουσικές (ίσως αυτό είναι το καλύτερο σκορ που έγραψε ο Νίνο Ρότα για το μετρ), όπου κάθε έννοια τάξης καταλύεται και ο «χαμένος χρόνος» αποκτά νόημα μέσω της διαπίστωσης ότι το νόημα απουσιάζει, τόσο στη ζωή όσο και στην τέχνη. Ταινία αναφοράς για κάθε καλλιτέχνη που στοχάζεται πάνω στο έργο του, βραβευμένη με ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Α/Μ. Ιταλία, Γαλλία. 1963. Διάρκεια: 138΄. Διανομή: NEO FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Otto e Mezzo
5
  • Σινεφίλ
  • 1963
  • Διάρκεια: 138 '
  • Φεντερίκο Φελίνι

Ο Γκουίντο Ανσέλμι είναι ένας σκηνοθέτης σε βαθιά κρίση, βασανιζόμενος από φαντασιώσεις και έμμονες ιδέες σχετικά με την καθολική παιδεία του, τις σχέσεις του με τις γυναίκες και την αναζήτηση καλλιτεχνικού νοήματος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η "Nouvelle Vague" μέσα από πέντε καθοριστικές ταινίες

Με αφορμή τη νέα ταινία του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, η οποία ανατρέχει στη γέννηση της πιο επιδραστικής κινηματογραφικής τάσης στην ιστορία, επιλέγουμε μια πεντάδα φιλμ που αποτελούν ιδανική εισαγωγή στο γαλλικό ριζοσπαστικό ρεύμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς_
01/11/2025

66ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης: Ο υπουργός, ο Νιόνιος και ο Τζιμ Τζάρμους

Το χιούμορ του παρουσιαστή Γρηγόρη Ελευθερίου και οι μελωδικές εμπνεύσεις του υφυπουργού πολιτισμού έκλεψαν την παράσταση μιας απλής, αν και αναπόφευκτα φλύαρης, τελετής έναρξης. Μετά ανέλαβε ο πιο cool Αμερικανός σκηνοθέτης και το "Father Mother Sister Brother".

5 ταινίες τρόμου για το Halloween

Αυτά είναι τα horror που διαδραματίζονται τη νύχτα της 31ης Οκτωβρίου, ιδανική μέρα για ποπ κορν και πολλές ανατριχίλες.

Πρώτο trailer και αμφιλεγόμενες αντιδράσεις για το Scream 7

Mε την επιστροφή αγαπητών χαρακτήρων αλλά και την ηχηρή απουσία δύο ηθοποιών, το Scream 7 προκαλεί ήδη ανάμεικτες αντιδράσεις.

5 τέρμα αγχωτικές ταινίες για να δεις το Halloween

Μια λίστα για να περάσετε ιδανικά την πιο τρομακτική νύχτα του χρόνου.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (30/10-5/11)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Οι ταινίες που ανυπομονούμε να δούμε στους κινηματογράφους τον Νοέμβριο

Ο νέος Λάνθιμος, οσκαρικά φαβορί και πολυαναμενόμενα arthouse φιλμ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.