Τα Δάκρυα του Βουνού

3

Ένα χειροποίητο κινηματογραφικό οδοιπορικό που ξεκινά από μια άλλη, χαμένη Ελλάδα και φτάνει –αλληγορικά– έως το σήμερα.

Τα Δάκρυα του Βουνού

Κάνοντας μια στάση στο 1949, σε μια σκηνή η οποία λειτουργεί ως πρόλογος, τα «Δάκρυα του Βουνού» μάς μεταφέρουν σε τόπους και χρόνους τους οποίους σπάνια επισκέπτεται το ελληνικό σινεμά. Όπως την Ήπειρο του 1899, όπου μια ομάδα μαστόρων της πέτρας περιπλανιέται μια δεκαετία μακριά από τα χωριά τους αναζητώντας δουλειά. Έχοντας όμως κουραστεί πια να ζουν μόνοι τους και να χτίζουν σπίτια, εκκλησίες, γεφύρια και σχολειά, ο Μάρκος κι άλλοι έξι πετράδες αποφασίζουν να επιστρέψουν στις οικογένειές τους. Μόνο που ένας πολυετής πόλεμος μαίνεται στην περιοχή και το ταξίδι του γυρισμού τους εκτός από μακρύ αποδεικνύεται κι εξαιρετικά επικίνδυνο.

Ντοκιμαντερίστας («Ημερολόγια Καταστρώματος – Γιώργος Σεφέρης», «Τη Νύχτα που ο Φερνάντο Πεσόα Συνάντησε τον Κωνσταντίνο Καβάφη») που επιστρέφει στη μυθοπλασία («Άδης», «Η Υπογραφή»), ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος επιστρέφει ταυτόχρονα και σε μια άλλη, χαμένη Ελλάδα, η οποία στην αυγή ενός καινούργιου αιώνα βρίσκεται μπροστά σε μια σειρά νέων προκλήσεων (κυρίαρχη η υπόσχεση ενός εύκολου πλουτισμού). Κρατώντας την ιστορική διάστασή τους στο φόντο, αν και το εμφυλιακό 1949 με το οποίο αρχίζει και τελειώνει η ταινία κάνει σαφείς τις παραπομπές, τα «Δάκρυα…» φέρνουν σε πρώτο πλάνο αυτές που αφορούν τους ριζωμένους στη χέρσα γη ανθρώπους, «απελέκητους» και σκληρούς σαν την πέτρα που παίρνει σχήμα από τα χέρια τους.

Τα Δάκρυα του Βουνού - εικόνα 1

Αντιμέτωποι με τη μοναξιά, την απληστία ή την περιέργεια, οι σύντροφοι του Μάρκου θα χαθούν ένας ένας καθώς θα ξεκόβονται από την ομάδα, σε μια περιπετειώδη επιστροφή οίκαδε – μεταγραφή της «Οδύσσειας» σαν ένα γκρίζο, ορεινό οδοιπορικό με Λαιστρηγόνες, Κύκλωπες, την Κίρκη, την κάθοδο στον Άδη, ακόμα και τη μνηστηροφονία, ανάμεσα στις αμαρτίες, τα πάθη, τα κατορθώματα και τα λάθη της νεώτερης Ελλάδας. Μιας Ελλάδας λουσμένης σε πέτρινα δάκρυα και μεγαλωμένης με λυπητερά δημοτικά τραγούδια (τα οποία ένας σύγχρονος τυφλός Όμηρος τραγουδάει στο καφενείο), κομμάτι της οποίας αποτυπώνεται συγκινητικά σ’ αυτό το «χειροποίητο», αν και σεναριακά υπερβολικά ελλειπτικό, κινηματογραφικό ταξίδι σε ένα –οριστικά;– ξεχασμένο παρελθόν.

Ελλάδα. 2018. Διάρκεια: 111΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Τα Δάκρυα του Βουνού

3
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 111 '
  • Στέλιος Χαραλαμπόπουλος

Μια ομάδα μαστόρων της πέτρας περιπλανιέται αναζητώντας δουλειά στην Ήπειρο του 1899. Σχεδόν δέκα χρόνια μακριά από τα σπίτια τους, Ο Μάρκος και η ομάδα του ξεκινούν μια εξοντωτική προσπάθεια επιστροφής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.