Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας

2

Οι εξαιρετικές υποβλητικές ερμηνείες των πρωταγωνιστριών δεν επαρκούν για να διασώσουν μια αφηγηματικά αδύναμη και σκηνοθετικά αναποφάσιστη ταινία.

Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας

Oι πολιτικές και προσωπικές περιπέτειες της Μέρι Στιούαρτ ή Μαρίας Α΄ της Σκοτίας, με αποκορύφωμα το τραγικό τέλος και την πολυετή μετά θάνατον κατασυκοφάντησή της, συνοψίζουν την τύχη μιας γυναίκας σε θέση ισχύος στην ανδροκρατούμενη γηραιά Αλβιώνα του 16ου αιώνα. Στη σύντομη ζωή της η καθολική διάδοχος του σκοτσέζικου θρόνου παντρεύτηκε, όταν ήταν 16 ετών, τον Γάλλο δελφίνο Φραγκίσκο Β΄, επαναπατρίστηκε ως βασίλισσα μετά το θάνατό του, και σύντομα διεκδίκησε το δικαίωμα στο αγγλικό στέμμα που κατείχε η προτεστάντισσα ξαδέρφη της Ελισάβετ Α΄.

Έτσι ξεκίνησε μια μακροχρόνια κόντρα ανάμεσα σε δύο δυναμικές γυναίκες, στην οποία θα επικρατούσε εκείνη που θα παντρευόταν και θα γεννούσε πρώτη το διάδοχό της. Ταυτόχρονα ισχυροί άντρες των συμβουλίων τους και φανατικοί θρησκευτικοί παράγοντες άρχισαν να μηχανορραφούν για να αποκτήσουν κι εκείνοι λόγο στο πολυπόθητο στέμμα.

Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας - εικόνα 1

Η ιντριγκαδόρικη ιστορία της Στιούαρτ, η οποία θίγει διαχρονικές θεματικές όπως η αυτοδιάθεση του σώματος και η γυναικεία χειραφέτηση, έχει μεταφερθεί πολλάκις είτε στο σινεμά είτε στην τηλεόραση και η παραγωγή της πολύπειρης θεατρικής σκηνοθέτιδας Τζόσι Ρουρκ μπορεί να χαρακτηριστεί η πιο φιλόδοξη των τελευταίων ετών. Στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο η δημιουργός στήνει με άνεση εντυπωσιακά κάδρα –ειδικά τα κοντινά πλάνα των πρωταγωνιστριών κόβουν την ανάσα–, δεν επιδεικνύει όμως την ίδια ικανότητα στην αφήγηση.

Ενώ προσπαθεί, έχοντας καλές προθέσεις, να συνθέσει ένα πλήρες πορτρέτο της Μέρι Στιούαρτ, τελικά αποπροσανατολίζεται, αμφιταλαντεύεται και κατανέμει άνισα το χρόνο της μεταξύ σημαντικών και μη γεγονότων της ζωής της ηρωίδας. Δεν εξερευνάται λ.χ., παρά μόνο αποσπασματικά, η σπάνια ιδιοσυγκρασία της Στιούαρτ και ακόμη λιγότερο εκείνη της μελαγχολικής Ελισάβετ, η οποία προτίμησε να μείνει ανύπαντρη προκειμένου να θωρακιστεί από επίδοξους συζύγους-συνωμότες. Αντίθετα, έρχονται σε πρώτο πλάνο οι βασιλικές κρεβατοκάμαρες και τα ερωτικά μπερδέματα των ηρωίδων, που σκηνοθετούνται δίχως πάθος και ανά στιγμές με υπέρμετρη αφέλεια.

Μαίρη η Βασίλισσα της Σκωτίας - εικόνα 2

Την ίδια στιγμή, παρά την παρουσία του ειδικού στις ανατροπές Μπο Βίλιμον («House of cards») στο σενάριο, οι δολοπλοκίες στήνονται πρόχειρα και παρεμβάλλονται άτσαλα στην αφήγηση. Αποκαλύπτονται η μία μετά την άλλη, σε απόσταση ελάχιστων σεκάνς, καθώς το μοντάζ πασχίζει να συμπυκνώσει τη δράση σε δύο ώρες.

Εκείνο που μένει είναι οι συναισθηματικά πλούσιες, πολύπλοκες και υποβλητικές ερμηνείες των Ρόναν και Ρόμπι. Μαζί τροφοδοτούν την ταινία με ανεξάντλητη ενέργεια, η ερμηνεία τους εμπλουτίζεται σε κάθε σκηνή και σχεδόν ολομόναχες αποκαθιστούν την εικόνα δύο ιστορικά παρεξηγημένων γυναικών, που δεν συμβιβάστηκαν και διεκδίκησαν όλα όσα τους αναλογούσαν.

Αγγλία. 2018. Διάρκεια: 124΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαίρη Η Βασίλισσα της Σκωτίας

Mary Queen of Scots
2
  • Εποχής
  • 2018
  • Διάρκεια: 124 '
  • Τζόσι Ρουρκ

Η ιστορία της βασίλισσας της Σκοτίας Μέρι Στιούαρτ και της διαμάχης της με τη βασίλισσα Ελισάβετ Α΄ για τον αγγλικό θρόνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.