Ευτυχισμένος Όσκαρ

2,5

Ο Ρούπερτ Έβερετ γράφει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί σε μια στερεοτυπική βιογραφία, η οποία διαθέτει τρυφερότητα κι ευαίσθητη ματιά, όχι όμως και την κινηματογραφική έμπνευση που θα ταίριαζε στο πορτρέτο μιας ασυμβίβαστης μεγαλοφυΐας.

Ευτυχισμένος Όσκαρ

Σχέδιο ζωής με το οποίο ασχολήθηκε για σχεδόν μία δεκαετία, η κινηματογραφική βιογραφία του Όσκαρ Ουάιλντ φέρνει τον Βρετανό γνωστό ηθοποιό Ρούπερτ Έβερετ («Another Country», «Χορεύοντας με Έναν Ξένο», «Ο Γάμος του Καλύτερού μου Φίλου») για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα τόσο ως σκηνοθέτη όσο και ως σεναριογράφο.

Μέγας θαυμαστής του Ιρλανδού λογοτέχνη, ο Έβερετ επιλέγει να εστιάσει στην τελευταία περίοδο της ζωής του, όταν ο πάλαι ποτέ διάσημος διανοούμενος είχε μόλις αποφυλακιστεί και καταφύγει στο Παρίσι, όπου ζούσε περιφρονημένος και πάμφτωχος με το ψευδώνυμο «Σεμπάστιαν Μέλμοθ». Εκεί, σε ένα φτηνό ξενοδοχείο της γαλλικής πρωτεύουσας, θα ζήσει τις τελευταίες ημέρες του άρρωστος από μηνιγγίτιδα, αναπολώντας ένα παρελθόν γεμάτο έρωτες, καλλιτεχνικές επιτυχίες, ξέφρενες σπατάλες, δημόσιες ταπεινώσεις και προσωπικές απογοητεύσεις.

Ευτυχισμένος Όσκαρ - εικόνα 1

Ο Έβερετ αντιπαραβάλλει διαρκώς –από τον τίτλο της ταινίας μέχρι τη διήγηση του ίδιου του ήρωα– τη ζωή του Ουάιλντ με το γνωστό παραμύθι του «Ο ευτυχισμένος πρίγκιπας». Πρόκειται για την ιστορία ενός αγάλματος κι ενός χελιδονιού, μιας δυστυχισμένης καθημερινότητας και μιας ανιδιοτελούς αλλά μάταιης θυσίας για χάρη της καλοσύνης. Χαρούμενος άρχοντας σε έναν κατηφή κόσμο (αυτόν της βικτοριανής εποχής), ο Ουάιλντ ήταν για τον Έβερετ ένα ελεύθερο πνεύμα που ασφυκτιούσε σε ένα κομφορμιστικό περιβάλλον κι ένας απελευθερωμένος άνθρωπος, που δεν φοβήθηκε να ενδώσει σε όλους τους πειρασμούς και να πληρώσει το πανάκριβο τίμημα.

Έτσι, χωρίς να τον αγιοποιεί ως χαρακτήρα, τον ακολουθεί στην άνιση πάλη με τους δαίμονές του, προσωποποιώντας τους στον εραστή του Μπόσι Ντάγκλας (ένας μεγάλος έρωτας που τον πρόδωσε) και τη σύζυγό του Κόνστανς (μια αξιοπρεπής γυναίκα, στην οποία δεν συμπεριφέρθηκε όπως της άξιζε). Όλα αυτά μέσα από μια πειστική αναπαράσταση εποχής και μια αφήγηση η οποία ταξιδεύει από ένα μίζερο, καταθλιπτικό παρόν σε ένα παρελθόν που μοιάζει ονειρικό και άλλο τόσο απλώς περιγραφικό. Το πραγματικό δράμα απουσιάζει απ’ όλο αυτό το πηγαινέλα και η σύγκρουση του Ουάιλντ με τα βικτοριανά ήθη περιορίζεται στα λόγια και σε ανεκδοτολογικά συμβάντα (οι νεαροί που τον κυνηγούν), εγκλωβίζοντας την τρυφερή κι ευαίσθητη σινε-βιογραφία σε προβλέψιμα δραματουργικά και ψυχολογικά στερεότυπα.

Ευτυχισμένος Όσκαρ - εικόνα 2

Ο Έβερετ συμπονά ειλικρινά τον ήρωά του, αλλά δυσκολεύεται να του μεταδώσει το πάθος του, αν κι έχει συλλάβει (περισσότερο ως σκηνοθέτης και λιγότερο ως ερμηνευτής) τον βαθύ αυτοσαρκασμό που κρυβόταν πίσω από κάθε δηλητηριώδη ατάκα και πόζα αυτής της μεγαλοφυΐας. Έτσι, διακριτικές πινελιές χιούμορ δίνουν ζωογόνες ανάσες σε ένα βαρύ, στα όρια του στόμφου κινηματογραφικό υλικό, το οποίο συλλαμβάνει ένα μικρό αλλά πολύτιμο κομμάτι από τη μελαγχολία μιας εποχής και του πλέον εμβληματικού, προκλητικού και αντιφατικού εκπροσώπου της.

Μ. Βρετανία, Βέλγιο. 2018. Διάρκεια: 105΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Ευτυχισμένος Όσκαρ

The Happy Prince
2,5
  • Δραματική
  • 2018
  • Διάρκεια: 105 '
  • Ρούπερτ Έβερετ

Σε ένα φτηνό παρισινό ξενοδοχείο ο Όσκαρ Ουάιλντ ζει φτωχός και ξεπεσμένος τις τελευταίες στιγμές της ζωής του, αναπολώντας ένα παρελθόν γεμάτο θριάμβους, σκάνδαλα και συγκινήσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/02/2023

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Στον Ανοιχτό Δρόμο

Ο συννεφιασμένος ρεαλισμός της Κέλι Ρέιχαρντ, ο πίνακας του Άντριου Γουέιεθ "Christina’s world" και το απέραντο αμερικανικό τοπίο εμπνέουν ένα αργό, μελαγχολικό και υπνωτιστικό χρονικό θηλυκής ενηλικίωσης.

Δυο Φίλοι και Ένας Ασβούλης

Από τη μια μεριά μια απλοϊκά περιπετειώδες και αστεία ιστορία, κι από την άλλη μερικές… σουρεαλιστικές αφηγηματικές παρεμβάσεις προσφέρουν ένα στοιχειωδώς ενδιαφέροντα καρτουνίστικο συνδυασμό διανθισμένο με μουσική και τραγούδια.

"Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας" στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Δύο προβολές της ταινίας "Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας", που γύρισε τον κόσμο, θα φιλοξενηθούν στην Μικρή Σκηνή της Στέγης.

"Gods and Monsters": Το νέο σούπερ κινηματογραφικό κεφάλαιο της DC

Οι Τζέιμς Γκαν και Πίτερ Σάφραν ανακοίνωσαν τις ταινίες και τις σειρές με τις οποίες εγκαινιάζεται η επόμενη φάση του υπερηρωικού σύμπαντος της εταιρίας.