2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

5

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 1

Όπως η φυλή των πιθήκων στην πρώτη σεκάνς της ταινίας περνάει σε μιαν άλλη, εξελιγμένη πραγματικότητα με το πέταγμα ενός κόκαλου στον αέρα, έτσι και το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» ταξίδεψε­ το κινηματογραφικό μέσο στο μέλλον του μέσα σε 149 λεπτά. Πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κατάφερε να ανοίξει­ το βλέμμα του σινεμά και να συλλάβει με την κάμερά του κάτι πιο μεγάλο.

Και δεν αναφερόμαστε μόνο στο Διάστημα και στην περφεξιονιστική του απεικόνιση­, η οποία άλλαξε μια για πάντα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το «εξωγήινο». Μιλάμε περισσότερο για το ότι κατόρθωσε να αποτυπώσει σε μια στενή λωρίδα φιλμ το υπαρξιακό βάρος, τις μεταφυσικές ανησυχίες και το ανυπέρβλητο άγχος μας για το αβέβαιο μέλλον που μας περιμένει.

Μέχρι την «Οδύσσεια» το σινεμά προσπαθούσε να απεικονίσει μια ιστορία εν είδει θορυβώδους ζωγραφικού πίνακα (παρα)φορτωμένου με εικόνες. Στο κορυφαίο έργο επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών, ωστόσο, οι σιωπές και το κενό κυριαρχούν. Δύο στοιχεία που, ενώ είναι παρόντα στη ζωή, φροντίζουμε να τα διώχνουμε από τη σκέψη μας με κάθε τρόπο, αφού ενεργοποιούν το «φόβο του θανάτου».

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 2

Ο Κιούμπρικ μας υπενθυμίζει κιόλας από την πρώτη στιγμή ότι, για να επιβιώσουμε, είμαστε αναγκασμένοι να ξεπεράσουμε το είδος μας και να αφεθούμε στα χέρια μιας άγνωστης συμπαντικής ισορροπίας, όπως το γιγάντιο Space Child. Και ο θεατής, για να μπορέσει να βιώσει μια υπερβατική κινηματογραφική εμπειρία σαν την «Οδύσσεια», θα πρέπει να ξεχάσει αυτά που γνωρίζει και να αφεθεί στους υπνωτικούς ρυθμούς ενός διαφορετικού βιώματος.

Εξάλλου, η μεγαλοσύνη αυτού του έργου έγκειται στην απλότητά του (δείτε την αυστηρή γεωμετρία του μονόλιθου) και τη συντριπτική παραδοχή της ασημαντότητάς μας μπροστά στο απέραντο σύμπαν. Κάπως έτσι αυτό το αλλόκοσμο κινηματογραφικό ταξίδι –και μάλιστα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν– για την εξακρίβωση της προέλευσης ενός μυστήριου αντικειμένου αποτελεί ακόμη και σήμερα μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

Μεγ. Βρετανία, ΗΠΑ. 1968. Διάρκεια: 149΄. Διανομή: TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

2001: A Space Odyssey
5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 1968
  • Διάρκεια: 142 '
  • Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ένα άγνωστο αντικείμενο γίνεται αντιληπτό από μια αποικία ανθρώπων στο φεγγάρι. Μια αποστολή ξεκινά για το Διάστημα, με σκοπό να εξακριβωθεί η προέλευσή του με τη βοήθεια του υπερεξελιγμένου υπολογιστή HAL.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/09/2025

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.

Μολυβένιος Στρατιώτης

Ετοιματζίδικη, δευτεροκλασάτη περιπέτεια, η οποία γυρίστηκε στη Βόρεια Ελλάδα και θυμίζει εποχές βιντεοκασέτας. | Powered by Uber.

Ο Γελωτοποιός 2

Κακοφτιαγμένο και φτηνό, σε κάθε επίπεδο, slasher, το οποίο χαραμίζει με τον ερασιτεχνισμό του κάθε υποψία ενδιαφέρουσας ιδέας. | Powered by Uber.

Το Παιδί-Αστραπή και ο Τιγρούλης

Ένα προσχηματικό στόρι και ένα ασύνταχτο σενάριο προσπαθούν να στηρίξουν μια κοινότοπη, ανώδυνη οικολογική καταγγελία. | Powered by Uber.

Ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην Αθήνα και τις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας!

Επιστρέφει στην πόλη ο οσκαρικός ηθοποιός με αφορμή το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

Γιατί οι 31ες Νύχτες Πρεμιέρας δε θα είναι όπως τις έχουμε συνηθίσει;

Όσα ακούστηκαν για το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας στη συνέντυξη Τύπου δεν ήταν καθόλου ενθαρρυντικά.