2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

5

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 1

Όπως η φυλή των πιθήκων στην πρώτη σεκάνς της ταινίας περνάει σε μιαν άλλη, εξελιγμένη πραγματικότητα με το πέταγμα ενός κόκαλου στον αέρα, έτσι και το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» ταξίδεψε­ το κινηματογραφικό μέσο στο μέλλον του μέσα σε 149 λεπτά. Πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κατάφερε να ανοίξει­ το βλέμμα του σινεμά και να συλλάβει με την κάμερά του κάτι πιο μεγάλο.

Και δεν αναφερόμαστε μόνο στο Διάστημα και στην περφεξιονιστική του απεικόνιση­, η οποία άλλαξε μια για πάντα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το «εξωγήινο». Μιλάμε περισσότερο για το ότι κατόρθωσε να αποτυπώσει σε μια στενή λωρίδα φιλμ το υπαρξιακό βάρος, τις μεταφυσικές ανησυχίες και το ανυπέρβλητο άγχος μας για το αβέβαιο μέλλον που μας περιμένει.

Μέχρι την «Οδύσσεια» το σινεμά προσπαθούσε να απεικονίσει μια ιστορία εν είδει θορυβώδους ζωγραφικού πίνακα (παρα)φορτωμένου με εικόνες. Στο κορυφαίο έργο επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών, ωστόσο, οι σιωπές και το κενό κυριαρχούν. Δύο στοιχεία που, ενώ είναι παρόντα στη ζωή, φροντίζουμε να τα διώχνουμε από τη σκέψη μας με κάθε τρόπο, αφού ενεργοποιούν το «φόβο του θανάτου».

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 2

Ο Κιούμπρικ μας υπενθυμίζει κιόλας από την πρώτη στιγμή ότι, για να επιβιώσουμε, είμαστε αναγκασμένοι να ξεπεράσουμε το είδος μας και να αφεθούμε στα χέρια μιας άγνωστης συμπαντικής ισορροπίας, όπως το γιγάντιο Space Child. Και ο θεατής, για να μπορέσει να βιώσει μια υπερβατική κινηματογραφική εμπειρία σαν την «Οδύσσεια», θα πρέπει να ξεχάσει αυτά που γνωρίζει και να αφεθεί στους υπνωτικούς ρυθμούς ενός διαφορετικού βιώματος.

Εξάλλου, η μεγαλοσύνη αυτού του έργου έγκειται στην απλότητά του (δείτε την αυστηρή γεωμετρία του μονόλιθου) και τη συντριπτική παραδοχή της ασημαντότητάς μας μπροστά στο απέραντο σύμπαν. Κάπως έτσι αυτό το αλλόκοσμο κινηματογραφικό ταξίδι –και μάλιστα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν– για την εξακρίβωση της προέλευσης ενός μυστήριου αντικειμένου αποτελεί ακόμη και σήμερα μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

Μεγ. Βρετανία, ΗΠΑ. 1968. Διάρκεια: 149΄. Διανομή: TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

2001: A Space Odyssey
5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 1968
  • Διάρκεια: 142 '
  • Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ένα άγνωστο αντικείμενο γίνεται αντιληπτό από μια αποικία ανθρώπων στο φεγγάρι. Μια αποστολή ξεκινά για το Διάστημα, με σκοπό να εξακριβωθεί η προέλευσή του με τη βοήθεια του υπερεξελιγμένου υπολογιστή HAL.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.