Μικρόκοσμος

2,5

Απολαυστικά στημένη σάτιρα επιστημονικής φαντασίας με ιδιοφυή σεναριακή ιδέα που καταλήγει διδακτική, παραμένοντας εν πολλοίς ανεκμετάλλευτη.

Μικρόκοσμος

Σε ένα κοντινό μέλλον στο οποίο η ανθρώπινη συρρίκνωση είναι η απάντηση στον υπερπληθυσμό και στην οικονομική κρίση ο Πολ και η σύζυγός του Όντρεϊ αποφασίζουν να ζήσουν στο μικρόκοσμο. Όταν όμως εκείνος ξυπνά μετά τη μη αναστρέψιμη διαδικασία σμίκρυνσης, τον περιμένει μια μεγάλη έκπληξη σε μια απολαυστικά στημένη σάτιρα επιστημονικής φαντασίας με ιδιοφυή σεναριακή ιδέα που καταλήγει διδακτική, παραμένοντας εν πολλοίς ανεκμετάλλευτη.

Μικρόκοσμος - εικόνα 1

Μέτρον άριστον. Να μια διαχρονική αλήθεια την οποία ο Ελληνοαμερικανός Αλεξάντερ Πέιν εφάρμοσε σε όλη την αψεγάδιαστη κινηματογραφική του καριέρα κι επιβραβεύτηκε με δύο Όσκαρ και δύο Χρυσές Σφαίρες σεναρίου. Στην έβδομη και πλέον κοστοβόρα ταινία του αποφασίζει να κάνει ένα βήμα μακρύτερα από το χειροποίητο τρόπο κατασκευής των τρυφερών, ανθρώπινων δραμεντί του και να ακολουθήσει μια φιλόδοξη όσο και πανέξυπνη σεναριακή ιδέα επιστημονικής φαντασίας. Σύμφωνα με αυτή, σε ένα κοντινό μέλλον Νορβηγοί επιστήμονες έχουν καταφέρει να πετύχουν την ανθρώπινη συρρίκνωση.

Η απάντηση στον υπερπληθυσμό και στην οικονομική­ κρίση είναι πως καθένας μπορεί πλέον να μετατραπεί στον... μίνι –ύψους πέντε με έξι εκατοστά– εαυτό του, μειώνοντας τα καθημερινά έξοδα διαβίωσης και μπορώντας να τρώει χαβιάρι, να πίνει σαμπάνια, να φοράει διαμαντένια κολιέ και να ζει σε μια έπαυλη με πολύ μικρότερο κόστος απ’ ό,τι πριν. Έτσι ο Πολ και η Όντρεϊ, ένα ζευγάρι που ζορίζεται να βγει οικονομικά, πείθεται από τους σμικρυνθέντες φίλους του να προσχωρήσει στο μικρόκοσμο. Αλλά μικροί άνθρωποι δεν σημαίνει απαραίτητα και μικρά συμφέροντα. Ή μικρές εκπλήξεις, μια και, όταν συνέρχεται μετά τη μη αναστρέψιμη διαδικασία συρρίκνωσης, ο Πολ παθαίνει το πρώτο μεγάλο σοκ.

Μικρόκοσμος - εικόνα 2

Ο τρόπος με τον οποίο ο Αλεξάντερ­ Πέιν υλοποιεί την ιδέα του είναι πραγματικά απολαυστικός, ζωντα­νεύοντας στην οθόνη με ακρίβεια­, οξυδέρκεια και ειρωνικό χιούμορ έναν μελλοντικό κόσμο δύο μεγεθών, όπου ο καθένας τους δεν σταματά να κινείται με δύο ταχύτητες. Διότι ο Πολ δεν θα αργήσει να ανακαλύψει πως και στην καινούργια, ονειρεμένη κοινωνία υπάρχουν ταξικές διαφορές, παράνομες δραστηριότητες κι εξουσίες κάθε λογής, με τη θαυματουργή διαδικασία σμίκρυνσης να χρησιμοποιείται όχι μόνο για ευγενείς περιβαλλοντικούς λόγους αλλά και για σκοτεινούς σκοπούς, όπως η τιμωρία πολιτικών αντιπάλων. Έτσι θα συναντήσει μια συρρικνωμένη από το καθεστώς της πατρίδας της Βιετναμέζα ακτιβίστρια (η υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα β΄ ρόλου Χονγκ Τσάου), η οποία έχει χάσει το ένα της πόδι και δουλεύει στο μικρόκοσμο ως καθαρίστρια.

Η γνωριμία των δύο καλόκαρδων losers, πλαισιωμένη από έναν Σέρβο λαθρέμπορο (Κριστόφ Βαλτς) βγαλμένο από ταινία του Κουστουρίτσα, αρχίζει να στρέφει σταδιακά τον κινηματογραφικό προσανατολισμό της ταινίας από την κομψή σάτιρα στη στρατευμένη οικολογικο-κοινωνική αλληγορία. Το χιούμορ υποχωρεί, για να αφήσει χώρο σε έναν ουμανιστικό διδακτισμό, ενώ η μεταφορά της δράσης από τον αμερικανικό στο νορβηγικό μικρόκοσμο αποδεικνύεται ανέμπνευστη, προσγειώνοντας την όλο και λιγότερο ενδιαφέρουσα πλοκή σε χολιγουντιανής ασφάλειας σεναριακό έδαφος. Κάτι που ο Πέιν θα μπορούσε να αποφύγει σε μεγάλο βαθμό αν, κρατώντας το κινηματογραφικό μέτρο, έμενε συγκεντρωμένος στους χαρακτήρες και δεν ήθελε να σώσει... ολόκληρο τον κόσμο.

ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 135΄. Διανομή: UIP.

Περισσότερες πληροφορίες

Μικρόκοσμος

Downsizing
2,5
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 135 '
  • Αλεξάντερ Πέιν

Σε ένα κοντινό μέλλον στο οποίο η ανθρώπινη συρρίκνωση είναι η απάντηση στον υπερπληθυσμό και στην οικονομική κρίση, ο Πολ και η σύζυγός του Όντρεϊ αποφασίζουν να ζήσουν στο μικρόκοσμο. Όταν όμως εκείνος ξυπνάει μετά τη μη αναστρέψιμη διαδικασία σμίκρυνσης, τον περιμένει μια μεγάλη έκπληξη…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η Αγγελική Παπούλια μέλος σε κριτική επιτροπή της Μπερλινάλε

Η διακεκριμένη ηθοποιός πρόκειται να συναποφασίσει τους νικητές του διαγωνιστικού τμήματος Encounters στο 73ο Φεστιβάλ Βερολίνου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
01/02/2023

Ο σύγχρονος ιαπωνικός κινηματογράφος στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

Το Φεστιβάλ Ιαπωνικού Κινηματογράφου επιστρέφει στην Αθήνα με τέσσερις ταινίες που προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος συνομιλεί με το Νίκο Παναγιωτόπουλο για το σινεμά αποκλειστικά στο "α"

Προ-δημοσίευση ενός αποσπάσματος του ντοκιμαντέρ και βιβλίου γύρω από μια μέχρι πρότινος άγνωστη συζήτηση ανάμεσα στους δύο σπουδαίους σκηνοθέτες.

Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Η New Star απαντά

Ο υπεύθυνος της εταιρίας Βελισσάριος Κοσσυβάκης, απαντά στις ερωτήσεις του "α" στο πλαίσιο του ρεπορτάζ όπου αναζητούνται χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

Ελληνικό box office: Με οδηγό τον Μπρένταν Φρέιζερ

Η "Φάλαινα" συνεχίζει να συγκινεί, το σίκουελ του "Avatar" να εντυπωσιάζει και τα πρώτα σημάδια επιστροφής των θεατών στις αίθουσες να αχνοφαίνονται στον ορίζοντα.

Εκδήλωση αφιερωμένη στα φιλμ του Άλφρεντ Χίτσκοκ

Στην εκδήλωση θα προβληθούν σκηνές από ταινίες του Χίτσκοκ και πάνω σε αυτές θα γίνει συζήτηση για τον σκηνοθέτη και το έργο του.

Μια αποκλειστική ματιά στην υποψήφια για Όσκαρ "Αυτοκρατορία του Φωτός" (βίντεο)

Το "α" εξασφάλισε για τους αναγνώστες του ένα featurette της νέας ταινίας του Σαμ Μέντες ("Skyfall", "1917") που διεκδικεί Όσκαρ διεύθυνσης φωτογραφίας.