Happy End

3

Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη.

Happy End

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας. Σκηνοθετικά ανήσυχος και σεναριακά επιδέξιος, ο Χάνεκε ακτινογραφεί με κατάμαυρη ειρωνεία και πολιτική ακρίβεια τη σύγχρονη ευρωπαϊκή άρχουσα τάξη. Συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κανών και υποψήφια για δύο ερμηνευτικά βραβεία (Ιπέρ, Τρεντινιάν) της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας.

Happy End - εικόνα 1

Ίσως ο κορυφαίος σύγχρονος Ευρωπαίος κινηματογραφιστής, ο Μίκαελ Χάνεκε έχει αναλύσει τη δομή της (μετα)μοντέρνας κοινωνικής πραγματικότητας με μοναδικό, τολμηρά διεισδυτικό τρόπο. Η μισαλλοδοξία, η αλλοτρίωση, η φοβική ανασφάλεια, αλλά κυρίως ο τρόπος με τον οποίο μετατρέπουμε τη ζωή μας σε θέαμα και, μέσα από πάμπολλες, άμεσες κι έμμεσες μορφές βίας, την καταστρέφουμε αποτελούν τον πυρήνα της φιλοσοφικής σκέψης του. Μιας σκέψης αναλυτικής, διαλεκτικής και βαθιά πολιτικής, η οποία διαπλέκει τις ψυχολογικές συμπεριφορές με τις κοινωνικές συνθήκες και φωτίζει τις ανυπέρβλητες αντιθέσεις που γεννούν μεμονωμένα ή συλλογικά «τρομοκρατικά» ξεσπάσματα.

Μετά τη στιλιζαρισμένη «Λευκή Κορδέλα» και το ασφυκτικό δράμα δωματίου «Αγάπη», ο 75χρονος Γερμανοαυστριακός δημιουργός επιλέγει τώρα έναν πιο ανάλαφρο, σχεδόν κωμικό τόνο για να στοχαστεί πάνω στα ίδια ερωτήματα, τα οποία στο «Happy End» περιστρέφονται γύρω από τη διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας. Πιο συγκεκριμένα της οικογένειας των Λοράν, ο πατριάρχης της οποίας έχει παραχωρήσει τα ηνία της κατασκευαστικής του εταιρείας στην κόρη του Αν. Χωρισμένη, πρέπει να διαχειριστεί, ανάμεσα στ’ άλλα, και την ανικανότητα του γιου της και μελλοντικού διαδόχου της επιχείρησης, μια αβλεψία του οποίου έχει μόλις προκαλέσει ένα σοβαρό εργατικό ατύχημα. Ταυτόχρονα ο αδερφός της αναλαμβάνει την επιμέλεια της έφηβης κόρης του από τον προηγούμενο γάμο του, καθώς μια μυστηριώδης δηλητηρίαση έχει στείλει την πρώην σύζυγό του στο νοσοκομείο.

Happy End - εικόνα 2

Καθώς οι τύχες των Λοράν διασταυρώνονται με αυτές ενός κόσμου σε κρίση αξιών και ταυτότητας, κρυφές συμπεριφορές και καταπιεσμένες επιθυμίες αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια. Κανείς όμως δεν μοιάζει να σοκάρεται ή έστω να προβληματίζεται από αυτές. Ο Χάνεκε παρατηρεί από απόσταση τις προσπάθειες κάθε ήρωα να διατηρήσει τον έλεγχο στο δικό του κομμάτι εξουσίας (οικονομικό, οικογενειακό, συζυγικό) και σαρκάζει πικρά με το χαοτικό αποτέλεσμα, το οποίο σπρώχνεται διακριτικά (μερικές φορές και τσαπατσούλικα) κάτω από το πανάκριβο χαλί. Υιοθετεί μια αφήγηση με παιχνιδιάρικα τρικ που δεν είναι όλα επιτυχημένα, όπως αυτό με το κινητό τηλέφωνο, ξέρει όμως να σκιτσάρει σεναριακά αυτήν την απολαυστική πινακοθήκη κυνικών χαρακτήρων στην παραμικρή αμοραλιστική λεπτομέρειά της, ειρωνευόμενος ακόμη και την ανεπιτυχή προσπάθεια των «επαναστατικών» μελών της να συμπαρασταθούν στους κακότυχους πρόσφυγες.

Για άλλη μία φορά αποκαλύπτει πως οι ατομικές συμπεριφορές, από τα μηνύματα στο Facebook μέχρι τη χορευτική εκτόνωση, είναι άμεσα συνδεδεμένες με τη δημόσια εικόνα μας και δεν χαρίζεται ούτε στη νέα γενιά, η οποία έχει κληρονομήσει από γονείς και προγόνους μια αποστασιοποιημένα ωμή συμπεριφορά και μια στείρα «ορθολογική» σκέψη. Και όλα αυτά μέσα από γεωμετρικά ισορροπημένα, κλινικώς καθαρά πλάνα, τα οποία μετατρέπουν κάθε έννοια τακτοποίησης σε απόλυτο τρόμο.

Γαλλία, Αυστρία. 2017. Διάρκεια: 107΄. Διανομή: ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Happy End

3
  • Δραματική
  • 2017
  • Διάρκεια: 107 '
  • Μίκαελ Χάνεκε

Ένα εργατικό ατύχημα φέρνει στην επιφάνεια τα αθώα και τα ένοχα μυστικά της μεγαλοαστικής οικογένειας των Λοράν, ιδιοκτητών κατασκευαστικής εταιρείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.