Δουνκέρκη

3

Ατόφια κινηματογραφική εμπειρία που πλάθει εικόνες που προκαλούν δέος, στερείται όμως της δυνατότητας να προκαλέσει στον θεατή συναισθηματική σύνδεση με τους ήρωες.

Δουνκέρκη

Περικυκλωμένοι από τον εχθρό, στρατιώτες της Μεγάλης Βρετανίας στη Δουνκέρκη κατά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αναζητούν τρόπους να διασωθούν. Ατόφια κινηματογραφική εμπειρία που πλάθει εικόνες που προκαλούν δέος, στερείται όμως της δυνατότητας να προκαλέσει στον θεατή συναισθηματική σύνδεση με τους ήρωες.

Δουνκέρκη - εικόνα 1

Το Μάη του 1940 το λιμάνι της Δουνκέρκης στα Στενά της Μάγχης ήταν το τελευταίο οχυρό των Συμμαχικών Δυνάμεων απέναντι στο ναζιστικό στρατό που τις είχε περικυκλώσει. Η απώλεια της Δουνκέρκης θα έφερνε το Χίτλερ στο κατώφλι της Μεγάλης Βρετανίας και θα σήμαινε την ολοκληρωτική επικράτησή του στην κεντρική Ευρώπη. Ο Τσόρτσιλ το ήξερε, οι στρατηγοί του το ίδιο, κι ακόμα περισσότερο οι στρατιώτες που έβλεπαν την πολεμική μηχανή των ναζί να καταπίνει τη μία χώρα μετά την άλλη. Πίστευαν πως η Αγγλία θα ήταν επόμενη.

Αντιμέτωποι με την ήττα, οι Βρετανοί αξιωματικοί αποφασίζουν τη διάσωση των περίπου 400.000 στρατιωτών που είχαν απομείνει με κάθε δυνατό μέσο, κίνηση που προκάλεσε την κινητοποίηση έως και πολιτών που με δικά τους σκάφη διέσχισαν τη Μάγχη για να τους βοηθήσουν. Η μοναδική αυτή πράξη αυτοθυσίας και αλληλεγγύης εμπνέει τον Κρίστοφερ Νόλαν να γυρίσει μια ταινία όπου δεν υπάρχει ένας ήρωας, αλλά χιλιάδες. Οι «μικροί», οι «ασήμαντοι», αυτοί που καλούνται να διεξάγουν με το σώμα τους τον πόλεμο βρίσκουν απάντηση στην απόγνωση βοηθώντας ο ένας τον άλλο. Ο αγώνας για την επιβίωση είναι κοινός, χωρίς να λείπουν οι εξάρσεις πανικού και ιδιοτέλειας που πηγάζουν στα κατώτερα ανθρώπινα ένστικτα, καθώς κανείς δεν θέλει να μείνει πίσω.

Δουνκέρκη - εικόνα 2

Η χαρακτηριστική στη φιλμογραφία του Νόλαν χρήση μη γραμμικής αφήγησης εδώ ενώνει σε ένα κοινό φιλμικό παρόν γεγονότα τριών διαφορετικών στιγμών, που συνέβησαν σε γη, ουρανό και θάλασσα, τα πεδία όπου διεξήχθη ο πόλεμος. Ο χρόνος, ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία στο νολανικό σινεμά, συμπυκνώνεται σε μια ασταμάτητη διαδοχή προβλημάτων που καλούνται να ξεπεράσουν οι στρατιώτες, υπό τα πυρά του εχθρού ο οποίος επιτίθεται κατά κύματα. Αξίζει να σημειωθεί πως ενώ η ιστορία τοποθετείται κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο αντίπαλος αναφέρεται αόριστα ως ο «εχθρός», ενώ δεν κάνει παρά έμμεσα την εμφάνισή του. Ο κίνδυνος πλανάται ως διαρκής απειλή δίχως πρόσωπο.

Η αριστοτεχνική φωτογραφία του Χόιτε βαν Χοϊτέμα, όπως και ο σχεδιασμός στον -εκκωφαντικό- ήχο του Ρίτσαρντ Κινγκ μετατρέπουν τη «Δουνκέρκη» σε μια βιωματική εμπειρία, με τις ανατριχίλες των στρατιωτών να διαπερνούν την οθόνη. Το δέος αυτής της απόλυτα κινηματογραφικής εμπειρίας προδίδει την προσήλωση του Νόλαν περισσότερο στην εικόνα παρά στη δραματουργία. Η εντυπωσιακή απεικόνιση των γεγονότων στερείται συναισθηματικής σύνδεσης με τους ήρωες, ενώ αποφεύγεται η ουσιαστική ανάπτυξη της μεταξύ τους πλοκής. Η γυρισμένη σε 65mm «Δουνκέρκη» είναι ένα επίτευγμα κόντρα στην ψηφιακή εποχή, πλασμένο με τα υλικά μιας σπουδαίας ταινίας, προσπερνά όμως την ανάγκη για ταύτιση με τα πρόσωπα που απεικονίζονται στην οθόνη.

Μεγάλη Βρετανία, Ολλανδία, Γαλλία, ΗΠΑ. 2017. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Δουνκέρκη

Dunkirk
3
  • Πολεμική
  • 2017
  • Διάρκεια: 106 '
  • Κρίστοφερ Νόλαν

Περικυκλωμένοι από τον εχθρό στρατιώτες της Μεγάλης Βρετανίας στη Δουνκέρκη κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αναζητούν τρόπους να διασωθούν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/12/2025

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.

Πέντε Νύχτες στου Φρέντι 2

Η δεύτερη ταινία του δημοφιλούς franchise κλείνει το μάτι στους θαυμαστές του τρόμου, αλλά δυστυχώς η πίτσα του Freddy Fazbear έχει ήδη κρυώσει.

Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ

Αργυρό Λιοντάρι στη Βενετία για μια συγκινητική αντιπολεμική καταγγελία με συναρπαστική εξέλιξη και καταιγιστικό ρυθμό. Υποδειγματική μείξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η οποία αποφεύγει την παγίδα του εκβιαστικού μελοδράματος –σχεδόν– ολοκληρωτικά. | Powered by Uber.