S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα

5

Αξεπέραστη μαύρη σάτιρα του Ψυχρού Πολέμου με τέσσερις βασικές οσκαρικές υποψηφιότητες και τον απίστευτο Πίτερ Σέλερς σε τριπλό ρόλο.

S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα

Αξεπέραστη μαύρη σάτιρα του Ψυχρού Πολέμου με τέσσερις βασικές οσκαρικές υποψηφιότητες και τον απίστευτο Πίτερ Σέλερς σε τριπλό ρόλο.

S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα - εικόνα 1

Από τις 13 ταινίες μεγάλου μήκους που πρόλαβε να γυρίσει στην καριέρα του ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ, μόνο οι πρώτες δύο («Fear and Desire», «Killer’s Kiss») διαθέτουν πρωτότυπο σενάριο. Ακόμη και ο «Σπάρτακος» με τη «Λολίτα», γραμμένες από τους Ντάλτον Τράμπο και Βλάντιμιρ Ναμπόκοφ αντίστοιχα, βασίζονται σε λογοτεχνική πρώτη ύλη, ενώ όλες οι ταινίες που υπέγραψε σεναριακά ο Αμερικανός auteur ξεκινούν από ένα περισσότερο ή λιγότερο γνωστό μυθιστόρημα. Ο Κιούμπρικ όμως επενέβαινε δραστικά επάνω του, άλλαζε την πλοκή, κάποιες φορές και το ύφος του, ενώ φρόντιζε να μετατρέψει τη λογοτεχνία σε σινεμά.

Και μάλιστα σε καθαρό, συναρπαστικό σινεμά. Έτσι δύο χρόνια μετά τη «Λολίτα» (1962), στην οποία απέδειξε πως, καθοδηγούμενος από το ευφυές στιλ του Ναμπόκοφ, μπορεί να κρύψει ταχυδακτυλουργικά μια κοφτερή ειρωνεία κάτω από το δράμα ενός απαγορευμένου έρωτα, ο 38χρονος Κιούμπρικ αποφάσισε να διασκευάσει τη σκοτεινή φαντασία του Πίτερ Τζορτζ «Red alert» όχι ως ένα sci-fi θρίλερ πάνω στον πυρηνικό όλεθρο, αλλά ως μια σπαρταριστή μαύρη κωμωδία.

Ο ίδιος ο συγγραφέας αντέδρασε στην ιδέα, ο Τέρι Σάουθερν («Ο Χαρτοπαίχτης», «Ξένοιαστος Καβαλάρης», «Barbarella») προσλήφθηκε στα τελευταία στάδια της επανεγγραφής για να ανεβάσει τους χιουμοριστικούς τόνους και το αποτέλεσμα ήταν μια αριστουργηματική σάτιρα του Ψυχρού Πολέμου αλλά και του παραλογισμού που χαρακτηρίζει τη στρατιωτική (βλ. καθαρά μιλιταριστική) και πολιτική εξουσία.

S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα - εικόνα 2

Πρόκειται για μια θεματολογία που επανέρχεται στο έργο του Κιούμπρικ («Σταυροί στο Μέτωπο», «Full Metal Jacket»), ο οποίος τολμάει στο αποκορύφωμα της αντισοβιετικής υστερίας να μοιράσει ευθύνες και να σατιρίσει ανελέητα τον απόλυτο –για την εποχή– εφιάλτη. Στην ταινία αυτός ξεκινάει όταν ένας Αμερικανός παράφρων στρατηγός διατάζει τα βομβαρδιστικά του να εξαπολύσουν πυρηνική επίθεση κατά της Σοβιετικής Ένωσης. Κι ενώ το Πεντάγωνο καλεί τη Μόσχα για να αντιμετωπίσουν από κοινού την ιδιόρρυθμη κατάσταση, πληροφορείται την ύπαρξη ενός μηχανισμού σοβιετικών αντιποίνων που ούτε το Κρεμλίνο είναι σε θέση να ελέγξει.

Καθώς η πλοκή τρέχει σε τρία παράλληλα μέτωπα, το Πεντάγωνο, τη στρατιωτική βάση απ’ όπου ξεκίνησε η επίθεση και το μοιραίο αεροπλάνο, ο Κιούμπρικ διευθύνει με αξεπέραστη σκηνοθετική δεξιοτεχνία αυτόν τον κωμικοτραγικό θίασο που κρατάει στα χέρια του τη μοίρα της ανθρωπότητας, συνδέοντας ξεκαρδιστικά και τόσο –μα τόσο– πικρά τη μεγαλομανία της εξουσίας, τα σεξουαλικά απωθημένα (ο φαλλικός συμβολισμός της ατομικής βόμβας) και τη σύγχρονη, τεχνοκρατική διάσταση της (παν)ανθρώπινης «ύβρεως». Μία από τις καλύτερες κωμωδίες της κινηματογραφικής ιστορίας, με τέσσερις οσκαρικές υποψηφιότητες και τον μοναδικό Πίτερ Σέλερς («Κύριοι, δεν μπορείτε να πλακώνεστε εδώ μέσα. Είμαστε στην αίθουσα πολέμου!») σε τριπλό ερμηνευτικό ρεσιτάλ.

Α/Μ. ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 1964. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα

Dr. Strangelove, or How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
5
  • Κωμωδία
  • 1964
  • Διάρκεια: 95 '
  • Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ένας Αμερικανός παράφρων στρατηγός διατάζει τα βομβαρδιστικά του να εξαπολύσουν πυρηνική επίθεση κατά της Σοβιετικής Ένωσης. Κι ενώ το Πεντάγωνο καλεί τη Μόσχα για να αντιμετωπίσουν από κοινού την ιδιόρρυθμη κατάσταση, πληροφορείται την ύπαρξη ενός μηχανισμού σοβιετικών αντιποίνων που ούτε το Κρεμλίνο είναι σε θέση να ελέγξει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
12/12/2025

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (11-17/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Δεκεμβρίου.