Ο Κος Τίποτα

2

Μια «θολή» και τελικά μελοδραματική διασκευή του μύθου του Εβραίου τοκογλύφου, με τον Ρίτσαρντ Γκιρ σε έναν από τους καλύτερους ρόλους του.

Ο Κος Τίποτα

Ο Νόρμαν είναι ένας μικρής κλίμακας «μεσάζων» που προσπαθεί, συνήθως ανεπιτυχώς, να κλείσει διάφορες επιχειρηματικές συμφωνίες. Σε ανύποπτο χρόνο θα κάνει χάρη σε έναν Ισραηλινό υπουργό, ο οποίος έπειτα από τρία χρόνια θα γίνει πολιτικός ηγέτης παγκόσμιας εμβέλειας. Η ζωή του Νόρμαν θα αλλάξει ξαφνικά με απρόοπτο τρόπο, σε μια «θολή» και τελικά μελοδραματική διασκευή του μύθου του Εβραίου τοκογλύφου, με τον Ρίτσαρντ Γκιρ σε έναν από τους καλύτερους ρόλους του.

Ο Κος Τίποτα - εικόνα 1

Γεννημένος στην Νέα Υόρκη, ο Γιόζεφ Σένταρ (του «Γράψε Λάθος» και του υποψήφιου για ξενόγλωσσο­ Όσκαρ «Beaufort») είχε γυρίσει μέχρι τώρα τέσσερις ταινίες μυθοπλασίας κι ένα ντοκιμαντέρ στο Ισραήλ, όλα συνδεδεμένα­ με την πολιτικοκοινωνική κατάσταση της χώρας καταγωγής του. Ο «Κος Τίποτα» είναι η πρώτη αγγλόφωνη ταινία του, όμως και αυτή βασίζεται στο μύθο-στερεότυπο του Εβραίου τοκογλύφου, ο οποίος κυριαρχεί από τον σαιξπηρικό Σάιλοκ και τον Φάγκιν του «Όλιβερ Τουίστ» μέχρι τις μέρες μας. Ο Σένταρ εκσυγχρονίζει πειστικά αυτόν τον γραφικό χαρακτήρα, ο οποίος, ως Νόρμαν Οπενχάιμερ, είναι ένας Νεοϋορκέζος «μεσάζων». Ένας άνθρωπος δηλαδή ανάμεσα σε χρηματιστή και δημοσιοσχεσίτη, που διευκολύνει «αθόρυβα» εμπορικές κι επιχειρηματικές συμφωνίες. Αλλά όσο κι αν προσπαθεί, ο Νόρμαν δεν έχει πιάσει την καλή.

Ο Κος Τίποτα - εικόνα 2

Μέχρι που σε ανύποπτο χρόνο­ θα κάνει χάρη σε έναν Ισραηλινό υπουργό, ο οποίος έπειτα από τρία χρόνια θα αναρριχηθεί στον πρωθυπουργικό θώκο. Η ζωή του Νόρμαν θα αλλάξει, λοιπόν, με απρόοπτο τρόπο και ο ήρωάς μας θα βρεθεί μπροστά στη μεγαλύτερη «επαγγελματική» πρόκληση και σε ένα βαθύ ηθικό δίλημμα. Είναι μόλις τότε, στην τελική ευθεία της πλοκής, που το φιλμ του Σένταρ αρχίζει να αποκτά το απαραίτητο δραματικό (και αλληγορικό) ενδιαφέρον, το οποίο σχεδόν επί μιάμιση ώρα βρισκόταν στο ναδίρ. Είναι απελπιστικά αργά, καθώς αν και ο λιτός όσο και συγκινητικός Ρίτσαρντ Γκιρ κάνει τα πάντα για να δώσει ψυχή στον χαρακτήρα του, ο «Κος Τίποτα» βολοδέρνει σεναριακά για μια... αιωνιότητα σε θολά κινηματογραφικά νερά, πολλές φορές βραχυκυκλώνει αφηγηματικά από τις σκηνοθετικές επιλογές (όπως με το μοντάζ των επαφών του περιζήτητου μετά το πάρτι Νόρμαν) και καταλήγει σε ένα μελοδραματικά σερβιρισμένο αγιοποιητικό φινάλε.

ΗΠΑ, Ισραήλ. 2016. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Κος Τίποτα

Norman
2
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 117 '
  • Γιόζεφ Σένταρ

Ο Νόρμαν είναι ένας μικρής κλίμακας «μεσάζων» που προσπαθεί, συνήθως ανεπιτυχώς, να κλείσει διάφορες επιχειρηματικές συμφωνίες. Σε ανύποπτο χρόνο θα κάνει χάρη σε έναν Ισραηλινό υπουργό, ο οποίος έπειτα από τρία χρόνια θα γίνει πολιτικός ηγέτης παγκόσμιας εμβέλειας. Η ζωή του Νόρμαν θα αλλάξει ξαφνικά με απρόοπτο τρόπο…

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.