Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

3

Βραβείο σεναρίου στο Βερολίνο για ένα στιλιζαρισμένο, κισλοφσκικών αποχρώσεων δράμα πάνω στον ανεκπλήρωτο έρωτα.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

Πολωνία, 1990. Τέσσερις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα σε έναν κόσμο που αλλάζει. Βραβείο σεναρίου στο Βερολίνο για ένα στιλιζαρισμένο, κισλοφσκικών αποχρώσεων δράμα πάνω στον ανεκπλήρωτο έρωτα.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης - εικόνα 1

Συνεχίζοντας να κινηματογραφεί ήρωες οι οποίοι αναζητούν ταυτότητα και πυξίδα σε έναν ανοίκειο, αν όχι εχθρικό κόσμο, ο Τόμας Βασιλέφσκι (spotlight στις περσινές­ Νύχτες Πρεμιέρας) αναζητά στην τρίτη ταινία του τις «Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης», σε μια Πολωνία που απολαμβάνει το πρώτο έτος «ελευθερίας» της. Είμαστε στο 1990, μια χρονιά που μια νέα ιστορική σελίδα αρχίζει να γράφεται για τη χώρα, γεμάτη ελπίδα και άλλη τόση αβεβαιότητα. Το ανάλογο συναίσθημα κυριαρχεί και στη ζωή τεσσάρων γυναικών, αντιμέτωπων με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα: η Αγκάτα που προσπαθεί να δραπετεύσει από έναν ασφυκτικό γάμο μέσα από μια εξίσου αδιέξοδη παράλληλη σχέση. η διευθύντρια σχολείου Ίζα η οποία τα έχει με τον παντρεμένο πατέρα μιας μαθήτριάς της. η Ρενάτα που παρακολουθεί κρυφά την πολύ νεότερή της γειτόνισσα Μαρζένα, της οποίας ο άντρας εργάζεται στη Γερμανία.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης - εικόνα 2

Οι διαδρομές του θηλυκού κουαρτέτου διασταυρώνονται με κισλοφσκικό τρόπο, ο οποίος υπογραμμίζει διακριτικά το παιχνίδι της μοίρας, ενώ ταυτόχρονα αφήνει χώρο για ψυχολογική ανάλυση των πολλαπλών όψεων του ίδιου κατά βάθος (σύγχρονου) ανθρώπου. Εκείνου που νιώθει εγκλωβισμένος σε έναν προσωπικό λαβύρινθο και αναζητά μέσω του έρωτα, της κορυφαίας μορφής ανθρώπινης επικοινωνίας, διέξοδο προς την ουτοπική χώρα­ της «ευτυχίας». Μόνο που οι έξοδοι κινδύνου μοιάζουν, η μία μετά την άλλη, όλες κλειστές. Η σκηνοθεσία του Βασιλέφσκι, στιλιζαρισμένη με μοντέρνο τρόπο, ενισχύει αυτήν την αίσθηση απομόνωσης εν μέσω πλήθους και αντανακλά την κλινική ψυχρότητα που περικυκλώνει τα διάπυρα πάθη.

Αν και διαθέτει λιγοστό κινηματογραφικό χρόνο για κάθε ηρωίδα, ο νεαρός Πολωνός περιγράφει εύστοχα τις περίπλοκες κοινωνικές, οικογενειακές και κατά περίσταση σεξουαλικές σχέσεις τους, συναρτά τις μεν με τις δε και ταυτόχρονα ακτινογραφεί μια ολόκληρη πολιτικογεωγραφική πραγματικότητα – της νέας Ανατολικής Ευρώπης. Γι’ αυτό και το στερεά δομημένο σενάριό του απέσπασε την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου και μια υποψηφιότητα στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου.

Πολωνία. 2016. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

Zjednoczone Stany Milosci / United States of Love
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 106 '
  • Τόμας Βασιλέφσκι

Πολωνία, 1990. Τέσσερις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα σε έναν κόσμο που αλλάζει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.