Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

3

Βραβείο σεναρίου στο Βερολίνο για ένα στιλιζαρισμένο, κισλοφσκικών αποχρώσεων δράμα πάνω στον ανεκπλήρωτο έρωτα.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

Πολωνία, 1990. Τέσσερις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα σε έναν κόσμο που αλλάζει. Βραβείο σεναρίου στο Βερολίνο για ένα στιλιζαρισμένο, κισλοφσκικών αποχρώσεων δράμα πάνω στον ανεκπλήρωτο έρωτα.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης - εικόνα 1

Συνεχίζοντας να κινηματογραφεί ήρωες οι οποίοι αναζητούν ταυτότητα και πυξίδα σε έναν ανοίκειο, αν όχι εχθρικό κόσμο, ο Τόμας Βασιλέφσκι (spotlight στις περσινές­ Νύχτες Πρεμιέρας) αναζητά στην τρίτη ταινία του τις «Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης», σε μια Πολωνία που απολαμβάνει το πρώτο έτος «ελευθερίας» της. Είμαστε στο 1990, μια χρονιά που μια νέα ιστορική σελίδα αρχίζει να γράφεται για τη χώρα, γεμάτη ελπίδα και άλλη τόση αβεβαιότητα. Το ανάλογο συναίσθημα κυριαρχεί και στη ζωή τεσσάρων γυναικών, αντιμέτωπων με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα: η Αγκάτα που προσπαθεί να δραπετεύσει από έναν ασφυκτικό γάμο μέσα από μια εξίσου αδιέξοδη παράλληλη σχέση. η διευθύντρια σχολείου Ίζα η οποία τα έχει με τον παντρεμένο πατέρα μιας μαθήτριάς της. η Ρενάτα που παρακολουθεί κρυφά την πολύ νεότερή της γειτόνισσα Μαρζένα, της οποίας ο άντρας εργάζεται στη Γερμανία.

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης - εικόνα 2

Οι διαδρομές του θηλυκού κουαρτέτου διασταυρώνονται με κισλοφσκικό τρόπο, ο οποίος υπογραμμίζει διακριτικά το παιχνίδι της μοίρας, ενώ ταυτόχρονα αφήνει χώρο για ψυχολογική ανάλυση των πολλαπλών όψεων του ίδιου κατά βάθος (σύγχρονου) ανθρώπου. Εκείνου που νιώθει εγκλωβισμένος σε έναν προσωπικό λαβύρινθο και αναζητά μέσω του έρωτα, της κορυφαίας μορφής ανθρώπινης επικοινωνίας, διέξοδο προς την ουτοπική χώρα­ της «ευτυχίας». Μόνο που οι έξοδοι κινδύνου μοιάζουν, η μία μετά την άλλη, όλες κλειστές. Η σκηνοθεσία του Βασιλέφσκι, στιλιζαρισμένη με μοντέρνο τρόπο, ενισχύει αυτήν την αίσθηση απομόνωσης εν μέσω πλήθους και αντανακλά την κλινική ψυχρότητα που περικυκλώνει τα διάπυρα πάθη.

Αν και διαθέτει λιγοστό κινηματογραφικό χρόνο για κάθε ηρωίδα, ο νεαρός Πολωνός περιγράφει εύστοχα τις περίπλοκες κοινωνικές, οικογενειακές και κατά περίσταση σεξουαλικές σχέσεις τους, συναρτά τις μεν με τις δε και ταυτόχρονα ακτινογραφεί μια ολόκληρη πολιτικογεωγραφική πραγματικότητα – της νέας Ανατολικής Ευρώπης. Γι’ αυτό και το στερεά δομημένο σενάριό του απέσπασε την Αργυρή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου και μια υποψηφιότητα στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου.

Πολωνία. 2016. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Ηνωμένες Πολιτείες της Αγάπης

Zjednoczone Stany Milosci / United States of Love
3
  • Δραματική
  • 2016
  • Διάρκεια: 106 '
  • Τόμας Βασιλέφσκι

Πολωνία, 1990. Τέσσερις γυναίκες έρχονται αντιμέτωπες με μικρά και μεγάλα προσωπικά διλήμματα σε έναν κόσμο που αλλάζει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Misericordia

Τα ανθρώπινα πάθη, η ενοχή, η αμαρτία και η ευσπλαχνία (misericordia) δίνουν μια μάχη επικράτησης σε ένα υπόγειας έντασης και σαρκαστικής επίγευσης ψυχολογικό θρίλερ. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
11/12/2025

Ρενουάρ

Mινιμαλιστικό δράμα ελλειπτικής πλοκής, το οποίο, κρατώντας πάντα τα πόδια του στο έδαφος, αφήνει τις ονειρικές εικόνες του να παρασύρουν το θεατή σε μια μελαγχολικά συγκινητική διαδρομή ως την πόρτα της ενηλικίωσης. | Powered by Uber.

Ο Βασιλιάς των Βασιλιάδων: Μια Ιστορία Από τον Κάρολο Ντίκενς

Βασικά μαθήματα θρησκευτικών για αρχάριους μέσα από μια αδρά σκιτσαρισμένη (κυριολεκτικά), συνοπτική εκδοχή της Καινής Διαθήκης. | Powered by Uber.

Keeper

Ατμοσφαιρικό μεν, απίστευτα ασυνάρτητο δε θρίλερ μεταφυσικού τρόμου, το οποίο ποζάρει και ως αντιρομαντική, αντισεξιστική, αλλά και ταξική καταγγελία. | Powered by Uber.

Το Δέντρο που Πληγώναμε

Λυρική και νοσταλγική ιστορία ενηλικίωσης, από τις τρυφερότερες του ελληνικού σινεμά, σε κερδίζει με την αφοπλιστικά "ναΐφ" ματιά της σε έναν κόσμο που έχει οριστικά χαθεί. | Powered by Uber.

"Ξανασταυρώνεται": Το εμβληματικό μυθιστόρημα του Νίκου Καζαντζάκη μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη

Το "α" ταξίδεψε στα Χανιά για να επισκεφθεί τα γυρίσματα της πρώτης ταινίας μεγάλου μήκους του Θοδωρή Παπαδουλάκη.

Η δεύτερη ζωή και το νέο πρόσωπο του κινηματογράφου Αθήναιον

Μετά από (σχεδόν) πλήρη ανακαίνιση και μία μεγάλη επένδυση, ο εμβληματικός κινηματογράφος αλλάζει εποχή.