Άφεριμ!

3,5

Αργυρή Άρκτος σκηνοθεσίας στο Βερολίνο για ένα βαλκανικό γουέστερν με πρωτότυπο αφηγηματικό στιλιζάρισμα, ταραντινικούς διαλόγους, λαϊκή φιλοσοφία και οξεία ιστορικοπολιτική κριτική.

Άφεριμ!

Στη Βλαχία του 1835 ένας αστυνομικός και ο γιος του αναζητούν έναν τσιγγάνο σκλάβο που δραπέτευσε από τον αφέντη του, τον αυταρχικό βογιάρο της περιοχής. Αργυρή Άρκτος σκηνοθεσίας στο Βερολίνο για ένα βαλκανικό γουέστερν με πρωτότυπο αφηγηματικό στιλιζάρισμα, ταραντινικούς διαλόγους, λαϊκή φιλοσοφία και οξεία ιστορικοπολιτική κριτική.

Άφεριμ! - εικόνα 1

Από τις πλέον πρωτότυπες ταινίες της (περσινής) χρονιάς, η τρίτη σκηνοθετική δουλειά του Ράντου Ζούντε είναι ένα ασπρόμαυρο βαλκανικό γουέστερν, εντελώς διαφορετικό απ’ ό,τι μας έχει συνηθίσει το κοινωνικά ρεαλιστικό, φεστιβαλικό ρουμάνικο σινεμά. Αυτό δεν σημαίνει πως το «Aferim!» είναι μια καθαρή επίδειξη στιλ, καθώς η ιστορικοπολιτική κριτική του σε μια ολόκληρη εποχή και γεωγραφική περιοχή είναι οξυδερκής, καίρια κι εξόχως διασκεδαστική, διαποτισμένη με θαρραλέο μαύρο χιούμορ.

Η πικρή σάτιρα και οι κινηματογραφικές σταθερές του γουέστερν δίνουν το στίγμα αυτής της ιδιότυπης περιπλάνησης δύο αντρών στη Βλαχία του 1835, όπου ένα σωρό βαλκανικές εθνότητες με διαφορετική θρησκεία συνυπάρχουν κάτω από την κυριαρχία της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Καθώς ένας αστυνομικός και ο γιος του διασχίζουν δάση, λιβάδια, όρη και χωριά αναζητώντας έναν τσιγγάνο σκλάβο­ ο οποίος δραπέτευσε από τον αφέντη του, τον αυταρχικό βογιάρο της περιοχής, μπροστά στα μάτια μας ζωντανεύει ξανά ένας κόσμος που σηματοδοτεί το τέλος των φεουδαρχικών αξιών και δομών εξουσίας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Άφεριμ! - εικόνα 2

Κατά τη διάρκεια της πορεία τους, ο κυνικός και οπορτουνιστής πατέρας θα παραδώσει μερικά μαθήματα ζωής στον άβγαλτο γιο, με αφορμή όλα όσα συναντούν οι δυο τους στη διαδρομή. Έτσι η συνομιλία με έναν παπά, η διανυκτέρευση σε ένα χάνι, η διαπραγμάτευση με τους ντόπιους αστυνομικούς ή η διαδικασία σύλληψης του τσιγγάνου φυγά συνεισφέρουν στη γλαφυρή απεικόνιση ενός ανθρώπινου καζανιού που βράζει στις αντιφάσεις, στα μίση και τις προκαταλήψεις του, σχολιασμένα όμως με μια αφοπλιστική λαϊκή σοφία που κάνει όλη αυτήν την «κακοφωνία» άκρως συναρπαστική.

Ταυτό­χρονα το ασπρόμαυρο και τα μακρινά πλάνα προσδίδουν έναν αποδραματοποιημένο –αλά Τζιμ Τζάρμους– τόνο, ο ανοιχτός ορίζοντας και η έφιππη περιπλάνηση φέρνουν στο νου την «Αιχμάλωτη της Ερήμου», οι χιουμοριστικοί διάλογοι θυμίζουν Ταραντίνο και αδερφούς Κοέν, ενώ ο απόλυτος αμοραλισμός που κυριαρχεί παραπέμπει στα μαρξιστικά γουέστερν του Σέρτζιο Λεόνε. Κι όμως, το αφηγηματικό ύφος του Ράντου Ζούντε είναι εντελώς καινοφανές και αφοπλιστικά γοητευτικό, γι’ αυτό του χάρισε την Αργυρή Άρκτο σκηνοθεσίας στο Βερολίνο πέρυσι.

Α/Μ. Ρουμανία, Βουλγαρία. 2015. Διάρκεια: 106΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Άφεριμ!

Aferim!
4
  • Σινεφίλ
  • 2015
  • Διάρκεια: 108 '
  • Ράντου Ζούντε

Στη Βλαχία του 1835 ένας αστυνομικός και ο γιος του αναζητούν έναν τσιγγάνο σκλάβο ο οποίος δραπέτευσε από τον αφέντη του, τον αυταρχικό βογιάρο της περιοχής, γιατί είχε παράνομη σχέση με τη γυναίκα του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι επανεκδόσεις που κάνουν πρεμιέρα στα σινεμά

Όλες οι παλαιότερες ταινίες που επιστρέφουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων από τις 4 Σεπτεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
04/09/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Σεπτεμβρίου.

Η Ζωή του Τσακ

Πομπώδες υπαρξιακό δράμα, το οποίο ξοδεύει τα χαρίσματά του σε αφελή ουμανιστικά διδάγματα που θυμίζουν life coaching από τα social media. | Powered by Uber.

Τα Κακά Παιδιά 2

Πηγαία χαρισματικό και cool, αλλά και αναποφάσιστο ως προς την κατεύθυνση που θέλει να πάρει η παραφορτωμένη πλοκή του. | Powered by Uber.

Το Κάλεσμα 4: Τελευταία Τελετουργία

Περισσότερο κρυφτούλι σε escape room παρά πειστικό horror, ο αποχαιρετισμός στην οικογένεια Γουόρεν είναι κινηματογραφικά τετριμμένος εκτός από εξουθενωτικά φλύαρος. | Powered by Uber.

Riviera

Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για μια αλληγορική, νοσταλγική, μα υποτονική ιστορία ενηλικίωσης χωρίς εκπλήξεις κι εξάρσεις. | Powered by Uber.

Κλέφτης από Σπόντα

Ο Αρονόφσκι διασκεδάζει αφάνταστα παίζοντας κλέφτες και αστυνόμους, αφυπνίζει τον κρυμμένο Ταραντίνο μέσα του και παραδίδει ένα διαπεραστικά ψυχαγωγικό heist movie. | Powered by Uber.