Ρώσικη Κιβωτός

3

Εκθαμβωτικό τεχνικό επίτευγμα, γυρισμένο εξ ολοκλήρου σε εξαιρετικής μαεστρίας μονοπλάνο. Εντυπωσιάζει ως εικαστικό στιλιζάρισμα, κουβαλά όμως μια εστέτ και ξεπερασμένη άποψη πάνω στην ιστορία και την τέχνη.

Ρώσικη Κιβωτός

Ένας Ρώσος αφηγητής και ένας Γάλλος διπλωμάτης του 18ου αιώνα διασχίζουν το Μουσείο του Ερμιτάζ, δηλαδή τα παλιά Χειμερινά Ανάκτορα της Πετρούπολης, στις αίθουσες του οποίου αναβιώνουν 300 χρόνια ρωσικής ιστορίας, από τον Μεγάλο Πέτρο μέχρι την πτώση της δυναστείας των Ρομανόφ. Εκθαμβωτικό τεχνικό επίτευγμα, γυρισμένο εξ ολοκλήρου σε εξαιρετικής μαεστρίας μονοπλάνο. Εντυπωσιάζει ως εικαστικό στιλιζάρισμα, κουβαλά όμως μια εστέτ και ξεπερασμένη άποψη πάνω στην ιστορία και την τέχνη.

Ρώσικη Κιβωτός - εικόνα 1

Βρισκόμαστε χωρίς αμφιβολία μπροστά σε ένα από τα πλέον ενδιαφέροντα τόσο από άποψη τεχνικής όσο και αισθητικής στοιχήματα στην ιστορία του σινεμά: Σε ένα και μοναδικό πλάνο γυρισμένο με κάμερα υψηλής ευκρίνειας, ακολουθούμε έναν Ρώσο αφηγητή, το πρόσωπο του οποίου δεν βλέπουμε ποτέ, ο οποίος μαζί με έναν Γάλλο διπλωμάτη του 18ου αιώνα διασχίζει το Μουσείο του Ερμιτάζ, δηλαδή τα παλιά Χειμερινά Ανάκτορα της Αγίας Πετρούπολης. Στις αίθουσές του αναβιώνουν 300 χρόνια ρωσικής ιστορίας, από τον Μεγάλο Πέτρο μέχρι την πτώση της δυναστείας των Ρομανόφ – κι όχι μόνο μέσα από τα εκθέματα.

Καθώς οι δυο άντρες συνδιαλέγονται φιλοσοφικά ή καλλιτεχνικά, βλέπουμε την Αικατερίνη τη Μεγάλη, τον Μεγάλο Πέτρο ή καθημερινές στιγμές της οικογένειας του τσάρου Νικόλαου, ενώ στις συζητήσεις παρεμβάλλονται κι άλλοι, όπως ο διευθυντής του Ερμιτάζ Μιχαήλ Πιοτρόφσκι. Ο Αλεξάντρ Σοκούροφ («Φάουστ», «Η Κιβωτός των Ανθρώπων») σχολιάζει με έξυπνο, διεισδυτικό και συχνά ειρωνικό τρόπο τις σχέσεις τέχνης και εξουσίας, την αξία της ανθρώπινης μνήμης και το διαρκή «ανταγωνισμό» της πατρίδας του με τη Δύση, υμνώντας παράλληλα το ρωσικό μεγαλείο, ταυτισμένο εν πολλοίς με την αυτοκρατορική, τσαρική περίοδό του.

Το σκηνοθετικό του στιλιζάρισμα εντυπωσιάζει και η δεξιοτεχνία του σε αφήνει με το στόμα ανοιχτό (διευθυντής φωτογραφίας ο Γερμανός Τίλμαν Μπίτνερ του «Τρέξε Λόλα, Τρέξε», κορυφαίος steadicam operator), αντιμετωπίζει όμως την ιστορία και την τέχνη με μια μάλλον εστέτ, αντιδιαλεκτική ματιά (ως κάτι ακίνητο και διαχρονικά απαράλλαχτο), υπογράφοντας έτσι μια ταυτοχρόνως πρωτοπόρα, κομφορμιστική, τολμηρή αισθητικά και αντιδραστική ιδεολογικά ταινία αναφοράς.

Ρωσία, Γερμανία. 2002. Διάρκεια: 99΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Ρώσικη Κιβωτός

RUSSKI KOVCHEG
3
  • Σινεφίλ
  • 2002
  • Διάρκεια: 98 '
  • Αλεξάντερ Σοκούροφ

Ένας Ρώσος αφηγητής και ένας Γάλλος διπλωμάτης του 18ου αιώνα διασχίζουν το Μουσείο του Ερμιτάζ, δηλαδή τα παλιά Χειμερινά Ανάκτορα της Πετρούπολης, στις αίθουσες του οποίου αναβιώνουν 300 χρόνια ρωσικής ιστορίας, από τον Μεγάλο Πέτρο μέχρι την πτώση της δυναστείας των Ρομανόφ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 29/9

Μια επική περιπέτεια και τέσσερις ακόμα τίτλοι προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/09/2022

Ο Ομάρ Ελ Ζοχάιρι κάνει την πατριαρχία "Φτερά και Πούπουλα"

Συνομιλούμε με το σκηνοθέτη του πρωτότυπου αιγυπτιακού δράματος όπου ο Μαγικός ρεαλισμός συναντά κοινωνική καταγγελία.

Ο Χρήστος Μασσαλάς, η Έλσα Λεκάκου και το θεαματικό "Broadway"

Το "α" συνάντησε το σκηνοθέτη και την πρωταγωνίστρια της εντυπωσιακής ελληνικής ταινίας, στην οποία η συνοχή ανάμεσα στα μέλη μιας ομάδας χορευτών – πορτοφολάδων που έχει ως ορμητήριο ένα εγκαταλελειμμένο αθηναϊκό θέατρο αρχίζει να καταρρέει εξαιτίας της άφιξης ενός νέου προσώπου.

Broadway

Αλμοδοβαρικό δράμα με αφηγηματική ευρηματικότητα και φρεσκάδα. Αν και χωρίς ολοκληρωμένες σεναριακές ιδέες, εντυπωσιάζει ως πολλά υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο.

Φτερά και Πούπουλα

Μεγάλο Βραβείο της "Εβδομάδας Κριτικής" των Καννών για μια αθόρυβη σουρεαλιστική σάτιρα που ανατέμνει βιτριολικά την αιγυπτιακή πραγματικότητα.

Μην Ανησυχείς Αγάπη Μου

Το American dream ως αστικός εφιάλτης και ένα ψυχολογικό θρίλερ που δεν ξέρει να διαχειριστεί, σεναριακά και σκηνοθετικά, τις ιδέες του, οδηγούμενο σε μια αυτοκαταστροφική, παρωδιακή σχεδόν κορύφωση.

Η Συγκάλυψη

Τυπικό - ατμοσφαιρικό και κοινωνικά καταγγελτικό - Nordic noir, βασισμένο στη λογοτεχνική σειρά "Τμήμα Q" του Γιούσι Άντλερ – Όλσεν. Έχουν προηγηθεί τέσσερις δανέζικες ταινίες (2013-18) με διαφορετικούς πρωταγωνιστές.