Πέρα Από τα Βουνά

2,5

Μια κινηματογραφική συνταγή που ο Ζία Ζανγκέ («Ακίνητες Ζωές») έχει εκτελέσει πολύ πιο πετυχημένα.

Πέρα Από τα Βουνά

Μια κινηματογραφική συνταγή που ο Ζία Ζανγκέ («Ακίνητες Ζωές») έχει εκτελέσει πολύ πιο πετυχημένα.

Πέρα Από τα Βουνά - εικόνα 1

Στην πρώτη σκηνή του φιλμ, μια κινέζικη ντισκοτέκ χορεύει στο ρυθμό του «Go west» των Pet Shop Boys, μεγάλο χιτ στην αχανή, κομμουνιστική ασιατική χώρα στα τέλη της δεκαετίας του ’90. Είναι η εποχή κατά την οποία τα πρώτα σημάδια της καπιταλιστικής εισβολής στη χώρα του Μάο έχουν αρχίσει να γίνονται ορατά και ο Ζία Ζανγκέ βάζει την πατρίδα του μπροστά σε ένα δίλημμα: αυτό που αντιπροσωπεύει ο ανταγωνισμός δύο παιδικών φίλων, του ανθρακωρύχου Λιανγκζί και του ιδιοκτήτη βενζινάδικου Ζανγκ, για την καρδιά της όμορφης Τάο στην επαρχιακή Φενγιάνγκ του 1999. Παρά τον ειλικρινή χαρακτήρα του πρώτου, το χρήμα θα έχει τον τελευταίο λόγο και η Τάο θα επιλέξει τον αυτάρεσκο και ρηχό Ζανγκ, με τον οποίο θα αποκτήσουν ένα γιο, τον Ντόλαρ(!).

Πέρα Από τα Βουνά - εικόνα 2

Αντονιονικός και στέρεος ρεαλιστής, ο Ζανγκέ αναπτύσσει τις τριγωνικές σχέσεις μεταξύ των ηρώων του πειστικά, οι προθέσεις του είναι όμως προφανείς. Θα γίνουν ακόμα διαυγέστερες όταν το κάδρο της ταινίας μετατραπεί από 1:37:1 σε 1:85:1 (από τετράγωνο σε full screen) και μεταφερθούμε στο 2014. Τότε που οι Ζανγκ και Τάο χωρίζουν, με τον οκτάχρονο Ντόλαρ να μετακομίζει στην Αυστραλία μαζί με τον επιχειρηματία πατέρα του. Οι παραλληλισμοί έχουν γίνει πλέον ξεκάθαροι και το διηγηματικό βάρος έχει μεταφερθεί από τους χαρακτήρες στην αλληγορική διάστασή τους. Ο Ζανγκέ παρακολουθεί με θλίψη και μια δόση συντηρητισμού τη χώρα του να δυτικοποιείται ραγδαία, να παρασύρεται από τον πυρετό του πλούτου και τους ανθρώπους της να παγιδεύονται σε έναν ιστό οικονομικών συμφερόντων.

Είναι το θέμα που διαπραγματεύεται σε όλες σχεδόν τις ταινίες του (από τις βραβευμένες με Χρυσό Λιοντάρι «Ακίνητες Ζωές» μέχρι την πρόσφατη «Αίσθηση Αμαρτίας»), συνήθως πιο αποτελεσματικά απ’ ό,τι εδώ όπου η αφήγησή του καταναλώνεται σε λεπτομέρειες και η ιστορία όσο πάει και ξεχειλώνει: στο τελευταίο μέρος της μεταφερόμαστε στην Αυστραλία του 2025, το κάδρο γίνεται σινεμασκόπ 2:35:1 και εμείς διαπιστώνουμε το τέλος των παραδοσιακών αξιών και τα κακά της παγκοσμιοποίησης.

Κίνα, Γαλλία. 2015. Διάρκεια: 124΄. Διανομή: AMA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρα Από τα Βουνά

Mountains May Depart
2,5
  • Κοινωνική
  • 2015
  • Διάρκεια: 124 '
  • Τζία Ζάνγκ-κε

Στην Κίνα του 1999 δυο παιδικοί φίλοι ερωτεύονται την ίδια κοπέλα, η οποία επιλέγει τον πιο πλούσιο και εξωστρεφή από τους δυο. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα το ζευγάρι είναι χωρισμένο, και ο επιχειρηματίας πατέρας μεταναστεύει στην Αυστραλία μαζί με τον οκτάχρονο γιο του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.