Μαρκέτα Λαζάροβα

4

Μια εντυπωσιακή οπτικά και τολμηρή αφηγηματικά ταινία με μεγάλη σινεφίλ φήμη.

Μαρκέτα Λαζάροβα

Μια εντυπωσιακή οπτικά και τολμηρή αφηγηματικά ταινία με μεγάλη σινεφίλ φήμη.

Μαρκέτα Λαζάροβα - εικόνα 1

Ένας κινηματογραφόφιλος θρύλος, ο οποίος στην εποχή του ταξίδεψε ελάχιστα έξω από τα σύνορα της Τσεχοσλοβακίας, αν και υπήρξε μεγάλη εθνική εμπορική επιτυχία, η «Μαρκέτα Λαζάροβα» αποκαταστάθηκε ψηφιακά πριν από λίγα χρόνια και άρχισε να προβάλλεται στα διεθνή φεστιβάλ (το είδαμε στις Νύχτες Πρεμιέρας του 2011), επιβεβαιώνοντας τη φήμη του «λοξού» αριστουργήματος. Μεγάλη σε διάρκεια, εντελώς πρωτοποριακή ως προς την αφήγησή της και εκτός συμβάσεων ενός τυπικού ιστορικού έπους, η ταινία του Φράντισεκ Βλάσιλ είναι μια φιλόδοξη ποιητική προσέγγιση στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Βλάντισλαβ Βανκούρα.

Μας μεταφέρει στο μεσαιωνικό Βορρά του 13ου αιώνα, τα χρόνια κατά τα οποία ο χριστιανισμός αρχίζει να αντικαθιστά σιγά-σιγά τον παγανισμό, εισάγοντας νέα ήθη και έθιμα στις απομονωμένες φεουδαρχικές μικρο-κοινωνίες. Τότε, η πολυμελής οικογένεια του Κόζλικ, που ζει από το πλιάτσικο, απάγει έναν Γερμανό ευγενή και έρχεται αντιμέτωπη με την οργή του βασιλιά. Όταν η γειτονική οικογένεια του Λαζάρ αρνείται να της συμπαρασταθεί, ο Κόζλικ στέλνει το γιο του Μίκολας να απαγάγει τη νεαρή κόρη του τελευταίου, τη Μαρκέτα, εμπλέκοντας τους πάντες σε έναν αναπόδραστο κύκλο αίματος.

Μαρκέτα Λαζάροβα - εικόνα 2

Εικόνες αλλά και φιλοσοφικά ερωτήματα που θυμίζουν Ταρκόφσκι, Κουροσάβα και Μπέργκμαν. Απόηχοι λαϊκών θρύλων και τραγουδιών που «μεταποιούνται» σε μια λυρική όσο και τραχιά κινηματογραφική μπαλάντα. Όνειρα, φλας μπακ και οράματα τα οποία μπλέκονται με σκηνές ωμού ρεαλισμού, ένα υποβλητικό, απόκοσμο σάουντρακ (του Ζντένεκ Λίσκα, με ειδικά κατασκευασμένα όργανα) κι ένα ποιητικό μοντάζ που ανατρέπει τη γραμμική πλοκή. Η μεταφυσική πίστη απέναντι στη δύναμη του ενστίκτου, ο έρωτας απέναντι στη βία, ο καθένας για τον εαυτό του και ο Θεός εναντίον όλων. Όλα αυτά, υπερβολικά και χειμαρρώδη, συνθέτουν μια συναρπαστική, άνιση, μα ανεπανάληπτη σινεφίλ εμπειρία.

Α/Μ. Τσεχοσλοβακία. 1967. Διάρκεια: 164΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Μαρκέτα Λαζάροβα

Marketa Lazarova
4
  • Σινεφίλ
  • 1967
  • Διάρκεια: 164 '
  • Φράντισεκ Βλάσιλ

Στο μεσαιωνικό Βορρά του 13ου αιώνα και ενώ ο χριστιανισμός αντικαθιστά σιγά-σιγά τον παγανισμό, μια οικογένεια ληστών έρχεται αντιμέτωπη με την οργή του βασιλιά, αλλά και τους γείτονές της, οι οποίοι αρνούνται να τη βοηθήσουν.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.