Παζολίνι

2,5

Αντισυμβατική, όπως ο ήρωάς της, και «εσωτερική» ποιητική βιογραφία, η οποία αναζητά τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι

Νοέμβριος του 1975. Το τελευταίο 24ωρο της ζωής του βρίσκει τον Πιερ Πάολο Παζολίνι να προετοιμάζει την πρεμιέρα του «Σαλό» και να συνεχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο». Αντισυμβατική, όπως ο ήρωάς της, και «εσωτερική» ποιητική βιογραφία, η οποία αναζητά τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι - εικόνα 1

«Η αφηγηματική τέχνη, όπως καλά γνωρίζετε, έχει πεθάνει», λέει σε κάποια στιγμή του φιλμ ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, ένας δημιουργός ο οποίος πειραματίστηκε με τη φόρμα, αποφασισμένος να δοκιμάσει ακόμη τολμηρότερα πράγματα αν δεν δολοφονούνταν μόλις στα 53 του χρόνια, στις 2/11/1975. Έτσι, αν και η μυθιστορηματική ζωή του Ιταλού διάσημου σκηνοθέτη και λογοτέχνη προσφέρεται όσο λίγες για μια γεμάτη πιπεράτα γεγονότα straight κινηματογραφική βιογραφία, ο επίσης αντισυμβατικός δημιουργός Έιμπελ Φεράρα («Bad Lieutenant», «Καλώς Ήρθες στη Νέα Υόρκη») προτιμά να τον προσεγγίσει πρώτα ως καλλιτέχνη, αναζητώντας μέσα από τον άνθρωπο τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι - εικόνα 2

Ο δικός του «Παζολίνι» περιορίζεται, λοιπόν, στα «αληθινά» γεγονότα της τελευταίας ημέρας της ζωής του Πιέρ Πάολο, ο οποίος έχει μόλις επιστρέψει από ένα ταξίδι στη Σουηδία. Συναντά συγγενείς και φίλους, δίνει μια συνέντευξη­, βγαίνει για δείπνο με τον παλιό εραστή και μόνιμο συνεργάτη του Νινέτο Ντάβολι, προετοιμάζοντας παράλληλα την πρεμιέρα του «Σαλό» και συνεχίζοντας τη συγγραφή του φιλόδοξου μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο», που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Κι ενώ σκηνές του τελευταίου ζωντανεύουν στην οθόνη έχοντας ως ήρωα ένα λάγνο alter ego του συγγραφέα, ο Φεράρα και ο σεναριογράφος του Μαουρίτσιο Μπράουτσι («Γόμορρα») προσθέτουν –φανταστικά– αποσπάσματα από την ταινία «Porno-Teo-Kolossal», μια αλληγορική οδύσσεια πάνω στην αναζήτηση της αλήθειας την οποία ο Παζολίνι σκόπευε να γυρίσει αμέσως μετά.

Όλα αυτά συνθέτουν ένα ενδιαφέρον, αλλά κινηματογραφικά άνισο πορτρέτο, μείγμα «δοκιμίου, δημοσιογραφίας, κριτικής, προσωπικών εξομολογήσεων και ποίησης», όπως –σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Παζολίνι– φιλοδοξούσε να είναι το «Πετρέλαιο». Ανήσυχα και ανησυχητικά, τα επιμέρους στοιχεία δεν συνδέονται σε ένα κατά κάποιον τρόπο αρμονικό ή λειτουργικό σύνολο, μερικές πρωτότυπες ιδέες υπερίπτανται χωρίς να προσγειώνονται όλες ομαλά (η αγγλο-ιταλική ομιλούσα μένει ένα κολοβό εύρημα αποστασιοποίησης) και το σκοτεινό μυστήριο «Παζολίνι» φωτίζεται προς στιγμήν μα παραμένει άλυτο, ίσως τώρα ακόμη γοητευτικότερο.

Ιταλία, Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 86΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Παζολίνι

Pasolini
2,5
  • Βιογραφική
  • 2014
  • Διάρκεια: 84 '
  • Έιμπελ Φεράρα

Νοέμβριος του 1975. Το τελευταίο 24ωρο της ζωής του βρίσκει τον Πιερ Πάολο Παζολίνι να προετοιμάζει την πρεμιέρα του «Σαλό» και να συνεχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Κασκαντέρ

Χιούμορ και δράση συνδυάζονται σε ένα κωμικό νεονουάρ με ξέφρενη παρωδιακή διάθεση. Άκρως κινηματογραφόφιλο και μεταμοντέρνα ευρηματικό, όσο και χαοτικά ανοικονόμητο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/05/2024

Στον Ιστό του Τρόμου

Καλοκουρδισμένο, κλειστοφοβικό θρίλερ γεμάτο σασπένς, ένταση και ανατριχίλες, στο οποίο υπάρχει χώρος και μια ευθεία κοινωνικοπολιτική αλληγορία.

Γκάρφιλντ: Γάτος με Πέταλα

Το reboot των αστείων κατορθωμάτων του πιο cool σινε-γάτου ξεκινάει σαν ατακαριστή, μπριόζα κωμωδία καταστάσεων, για να εξελιχθεί σε μια ευρηματικότατη, αγωνιώδη και ξεκαρδιστική "Επικίνδυνη Αποστολή".

Το Χρώμα του Ροδιού

Ένα από τα διαχρονικά αριστουργήματα του ποιητικού σινεμά, το οποίο δημιουργεί ένα μεθυστικών αισθήσεων και συναρπαστικών συναισθημάτων κόσμο (ο αρμένικος πολιτισμός) χάρη στη δύναμη της καθαρής εικόνας.

Επιτέλους όλοι πια μιλάνε για τον Νίκο Παπατάκη

Το Cinobo παρουσιάζει τη φιλμογραφία του ασύγκριτου σκηνοθέτη στην πλατφόρμα του δίνοντας πρόσβαση σε ένα πολύτιμο και εν πολλοίς υποτιμημένο έργο.

Οι 16 Ίριδες που διεκδικεί η "Φόνισσα" ήρθαν νομοτελειακά

Στις υποψηφιότητες της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αποτυπώνεται η επιτυχία της ποιοτικής διασκευής της Εύας Νάθενα.

Η σχέση του συγγραφέα Πολ Όστερ με τον κινηματογράφο

Θυμόμαστε τα βιβλία του εμβληματικού συγγραφέα που έγιναν ταινίες αλλά και τα φιλμ που ο ίδιος σκηνοθέτησε.