Μνημείων Άνδρες

2

Η συναρπαστική αληθινή ιστορία μεταφέρεται από Τζορτζ Κλούνεϊ στην οθόνη ως μια ασύνδετη ιστορική περιπέτεια που αποτελεί μια από τις πιο αδύναμες στιγμές της αξιοπρόσεκτης σκηνοθετικής καριέρας του.

Μνημείων Άνδρες

Ο Φρανκ Στόουκς θα συστήσει λίγο πριν από το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου μια επίλεκτη ομάδα αποτελούμενη από υπαλλήλους μουσείων, ιστορικούς τέχνης και αρχιτέκτονες, που είχε σκοπό να προφυλάξει τα κομψοτεχνήματα του δυτικού πολιτισμού από την καταστροφή και το πλιάτσικο των ναζί. Η συναρπαστική αληθινή ιστορία μεταφέρεται από Τζορτζ Κλούνεϊ στην οθόνη ως μια ασύνδετη ιστορική περιπέτεια που αποτελεί μια από τις πιο αδύναμες στιγμές της αξιοπρόσεκτης σκηνοθετικής καριέρας του.

Μνημείων Άνδρες - εικόνα 1

Αποδίδοντας ελεύθερα το ομότιτλο βιβλίο του Ρόμπερτ Μορς Έντσελ, ο Τζορτζ Κλούνεϊ σκηνοθετεί την πέμπτη ταινία της καριέρας του, μια φιλότεχνη πολεμική περιπέτεια με φόντο τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Για άλλη μία φορά ο 52χρονος σταρ δείχνει την προτίμησή του στις αληθινές ιστορίες, κινηματογραφικές αφηγήσεις που πατούν στη στερεή βάση πραγματικών γεγονότων κι ευρηματικών βιογραφιών. Έχοντας ήδη σκιαγραφήσει επιτυχημένα το ψυχροπολεμικό κλίμα («Εξομολογήσεις Ενός Επικίνδυνου Μυαλού»), τη μακαρθική αλαζονεία («Καληνύχτα, και Καλή Τύχη»), τη σύγχρονη «πλαστική» πολιτική πραγματικότητα («Αι Είδοι του Μαρτίου») με διαφορετικά κινηματογραφικά στιλ και σκηνοθετικές προθέσεις, ο Κλούνεϊ αποκαλύπτει στην οθόνη μία από τις λιγότερο «ηχηρές» ηρωικές ιστορίες του παρελθόντος. Μιλάμε για τους «Monuments Men», την ειδική ομάδα που συστήθηκε από υπαλλήλους μουσείων, ιστορικούς τέχνης και αρχιτέκτονες λίγο πριν από το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, με σκοπό να προφυλάξει τα κομψοτεχνήματα του δυτικού πολιτισμού από την καταστροφή και το πλιάτσικο των ναζί.
Πρωταγωνιστής στη μυθοπλαστική ιστορική περιπέτεια είναι ο ιστορικός τέχνης Φρανκ Στόουκς, που πείθει τον Φράνκλιν Ρούζβελτ να επιχειρήσει αυτήν την πρωτότυπη πολιτιστική εκστρατεία. Όντας ο επικεφαλής της ομάδας, επιστρατεύει μια σειρά από διακεκριμένους επιστήμονες κι επαγγελματίες του χώρου της τέχνης. Ύστερα από μια σύντομη εκπαίδευση στην Αγγλία η ομάδα θα αποβιβαστεί στη Νορμανδία και θα διασκορπιστεί στο δυτικό μέτωπο ξεθάβοντας αριστουργήματα από τις πλέον απίθανες κρυψώνες.

Μνημείων Άνδρες - εικόνα 2

Με ένα σενάριο που έχει γράψει μαζί με τον συνεργάτη του Γκραντ Χέσλοβ («Καληνύχτα, και Καλή Τύχη», «Αι Ειδοί του Μαρτίου»), ο Κλούνεϊ επιχειρεί μάλλον την πιο φιλόδοξη σκηνοθετική του προσπάθεια, μια μεγάλου προϋπολογισμού περιπέτεια που προσπαθεί να συνδυάσει την επικο-πολεμική ατμόσφαιρα των «Κανονιών του Ναβαρόνε», το χαρωπό στρατιωτικό βηματισμό του «Stripes» και την cool all star cast δράση της «Συμμορίας των Έντεκα». Αυτό που πετυχαίνει τελικά είναι να προσφέρει το πιο αδύναμο και αμήχανο κεφάλαιο (μαζί με την μετριότατη κομεντί «Leatherheads») της αξιοπρόσεκτης σκηνοθετικής πορείας του.
Πρώτοι­ και καλύτεροι οι επιστρατευμένοι σταρ-πρωταγωνιστές Ματ Ντέιμον, Μπιλ Μάρεϊ, Τζον Γκούντμαν, Ζαν Ντιζαρντέν, που αφήνονται μόνοι κι έρημοι στο κινηματογραφικά άνυδρο τοπίο του «Μνημείων Άνδρες» φορώντας, αντί για χακί, το σιθρού ερμηνευτικό συνολάκι των απλοϊκά γραμμένων χαρακτήρων τους.
Προσθέστε σε αυτό γραφικότητες (ροχάλες στο ποτήρι του ναζί), τραγικές αστοχίες στο κάστινγκ (ο γυμναστηριακός Ματ Ντέιμον διευθυντής του Met;), φουλ του κλισέ με στερεοτυπικούς άσους («εύκολη» Γαλλίδα­, πιστός Αμερικανός οικογενειάρχης­, Ρώσοι κατσαπλιάδες) αλλά και μια τελική σεκάνς σε ορυχείο αλατιού­ με... ανάλατη κορύφωση του σασπένς. Η προσεγμένη φωτογραφία του Έλληνα Φαίδωνα Παπαμιχαήλ και το σπινθηροβόλο δίδυμο Μπιλ Μάρεϊ - Μπομπ Μπάλαμπαν είναι τα ελάχιστα κομμάτια αξίας σε ένα ασύνδετο κι ευκολοχώνευτο κινηματογραφικό ψηφιδωτό που οι ιστορικοί τέχνης του μέλλοντος σίγουρα θα αγνοήσουν.

Περισσότερες πληροφορίες

Μνημείων Άνδρες

The Monuments Men
2
  • Πολεμική
  • 2014
  • Διάρκεια: 118 '
  • Τζορτζ Κλούνεϊ

Ο Φρανκ Στόουκς θα συστήσει λίγο πριν από το τέλος του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου μια επίλεκτη ομάδα αποτελούμενη από υπαλλήλους μουσείων, ιστορικούς τέχνης και αρχιτέκτονες, που είχε σκοπό να προφυλάξει τα κομψοτεχνήματα του δυτικού πολιτισμού από την καταστροφή και το πλιάτσικο των ναζί. Μετά τη σύντομη εκπαίδευση τους στην Αγγλία, οι φιλότεχνοι στρατιώτες θα αποβιβαστούν στην Νορμανδία και θα διασκορπιστούν στο Δυτικό Μέτωπο, ξεθάβοντας αριστουργήματα από τις απίθανες κρυψώνες.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.