Παιδαγωγικό Ποίημα

2

Προπαγανδιστικό για τον «σοβιετικό άνθρωπο» και αγιοποιητικό για τον Μακαρένκο βιογραφικό χρονικό, το οποίο έφτασε ως το Φεστιβάλ των Κανών. Καλοσκηνοθετημένο, αλλά πλέον εντελώς ξεπερασμένο.

Παιδαγωγικό Ποίημα

Αμέσως μετά τη ρωσική επανάσταση, ο παιδαγωγός Άντον Μακαρένκο αναλαμβάνει να αναθρέψει και να μορφώσει μια ομάδα νεαρών με παραβατική συμπεριφορά. Ιδρύοντας την Αποικία Μαξίμ Γκόρκι και εφαρμόζοντας πρωτοποριακές, αντιαυταρχικές μεθόδους, καταφέρνει εντυπωσιακά αποτελέσματα που θα επηρεάσουν τη σύγχρονη εκπαιδευτική μέθοδο. Προπαγανδιστικό για τον «σοβιετικό άνθρωπο» και αγιοποιητικό για τον Μακαρένκο βιογραφικό χρονικό, το οποίο έφτασε ως το Φεστιβάλ των Κανών. Καλοσκηνοθετημένο, αλλά πλέον εντελώς ξεπερασμένο.

Παιδαγωγικό Ποίημα - εικόνα 1

Ο ουκρανικής καταγωγής Άντον Σεμένοβιτς Μακαρένκο (1888-1939) είναι ένας από τους διασημότερους παιδαγωγούς του προηγούμενου αιώνα, του οποίου οι πρωτοποριακές και φιλελεύθερες για την εποχή ιδέες επηρέασαν σε πολλούς τομείς τη σύγχρονη θεωρία της εκπαίδευσης. Υπήρξε εμβληματική φιγούρα της οικοδόμησης της Σοβιετικής Ένωσης κατά τις δεκαετίες του ’20 και του ’30, επανεντάσσοντας κοινωνικά νεαρούς με παραβατική συμπεριφορά­ χωρίς να χρησιμοποιεί αυταρχικές μεθόδους και δημιουργώντας «παιδικά χωριά» που λειτουργούσαν σαν εκπαιδευτικές κολεκτίβες. Από τα πολλά συγγράμματά του το αυτοβιογραφικό «Παιδαγωγικό ποίημα», το οποίο αφηγείται την εμπειρία της «αποικίας Μαξίμ Γκόργκι», μεταφέρθηκε στο σινεμά με προπαγανδιστική για τον «σοβιετικό άνθρωπο» και αγιοποιητική για τον Μακαρένκο διάθεση, ενώ έφτασε και μέχρι το Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Κανών το 1956. Και αυτό γιατί, προερχόμενο από μια σπουδαία κινηματογραφική σχολή, ισοφαρίζει τη διάχυτη ιδεολογική αφέλεια με μια γλαφυρή αφήγηση και μια χούφτα ζωηρούς χαρακτήρες. Εντελώς ξεπερασμένο σήμερα, διατηρεί μόνο ιστορική και πιθανόν εκπαιδευτική αξία.

Σοβιετική Ένωση. 1955. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Παιδαγωγικό Ποίημα

Pedagogicheskaya Poema
2
  • Κοινωνική
  • 1955
  • Διάρκεια: 111 '
  • Αλεξέι Μασλιούκοφ

Αμέσως μετά τη ρωσική επανάσταση, ο παιδαγωγός Άντον Μακαρένκο αναλαμβάνει να αναθρέψει και να μορφώσει μια ομάδα νεαρών με παραβατική συμπεριφορά. Ιδρύοντας την Αποικία Μαξίμ Γκόρκι και εφαρμόζοντας πρωτοποριακές, αντιαυταρχικές μεθόδους, καταφέρνει εντυπωσιακά αποτελέσματα που θα επηρεάσουν τη σύγχρονη εκπαιδευτική μέθοδο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.