Το Βιβλίο της Εικόνας

3,5

Άλλο ένα σινε-δοκίμιο του 91χρονου Πάπα της νουβέλ βαγκ, αποτελούμενο από μονταρισμένο υλικό αρχείου, επικαίρων, τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων με φωνή off.

Το Βιβλίο της Εικόνας

Έχοντας σβήσει τα 88 κεράκια στα προηγούμενα γενέθλιά σου, είναι πλέον αργά για να αλλάξεις τις συνήθειες μιας ζωής. Έτσι κι ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ, ο οποίος πριν τρία χρόνια κάθισε ξανά στη σκηνοθετική καρέκλα για ένα ακόμα σινε-δοκίμιο πάνω στα θέματα τα οποία τον απασχολούν την τελευταία εικοσαετία («Η Δική μας Μουσική», «Socialism», «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»): την κυριαρχία του μεταπολεμικού καπιταλισμού, την κρίση του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού και τη σχέση εικόνας - λέξης στην εποχή της τεχνολογικής/ψηφιακής επικοινωνίας.

Βαθιά ρομαντικός, ο Γκοντάρ εξεγειρόταν από τις πρώτες κιόλας ταινίες του («Ο Μικρός Στρατιώτης») απέναντι σε ένα πολιτικό και πολιτιστικό «σύστημα» το οποίο είναι ικανό για το απόλυτο καλλιτεχνικό κάλλος (η μουσική του Μπετόβεν, οι πίνακες του Ρέμπραντ) και ταυτόχρονα για τη φρικωδέστατη μαζική βαρβαρότητα. Συνεχίζει λοιπόν να αναρωτιέται για αυτές τις «οντολογικές» αντιφάσεις του με ένα ντοκιμαντέρ-κολάζ υλικού αρχείου, επικαίρων, λογοτεχνικών τσιτάτων και κινηματογραφικών αποσπασμάτων σχολιασμένων (από τον ίδιο) με φωνή off. Η προσπάθειά του να υπερασπιστεί μια κινηματογραφική γλώσσα όπου η μορφή, η ίδια η αφήγηση δηλαδή, είναι και το περιεχόμενο παραμένει αξιοθαύμαστη. Η διαπίστωσή του πως όχι μόνον οι λέξεις έχουν πλέον αντικατασταθεί από εικόνες (εξ ου και ο τίτλος της ταινίας), αλλά οι μνήμες και η συλλογική συνείδησή μας έχει αποικιστεί από κινηματογραφικά κι ειδησεογραφικά καρέ είναι οδυνηρά αποκαλυπτική. Η προσπάθειά του να αναδείξει τον προπαγανδιστικό και ρατσιστικό (η δυτικά ματιά απέναντι στον αραβικό κόσμο) χαρακτήρα του νεωτερικού θεάματος εντυπωσιάζει και συγκινεί.

Αντιφατικό, προκλητικό, απαιτητικά σινεφίλ και βαθιά πολιτικό, το «Βιβλίο των Εικόνων» υπερασπίζεται ένα ανήσυχο σινεμά του στοχασμού και της εγρήγορσης. Με επώδυνες ερωτήσεις και χωρίς ευχάριστες απαντήσεις, είναι καταδικασμένο να απευθύνεται σε λίγους.

Ελβετία, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: WEIRD WAVE.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Βιβλίο της Εικόνας

Le Livre d'Image / The Image Book
3,5
  • Σινεφίλ
  • 2018
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ σχολιάζει τα αδιέξοδα του σύγχρονου πολιτισμού, εστιάζοντας στην παντοδυναμία της εικόνας και τη σχέση του δυτικού με τον αραβικό κόσμο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.