Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

2,5

Διασκεδαστικά σινεφίλ, αλλά ελάσσων Γούντι Άλεν, ο οποίος επαναδιαπραγματεύεται τις αγέραστες εμμονές του σε ένα σατιρικά κινηματογραφικό πλαίσιο.

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

Έχοντας υπογράψει 48 ταινίες ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης, ο Γούντι Άλεν δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να ξεχωρίσει την πραγματικότητα μέσα και έξω από τη σκοτεινή αίθουσα. Αυτή, άλλωστε, είναι μια από τις σταθερότερες θεματικές που διατρέχουν την πλούσια φιλμογραφία του, η οποία μάταια αναζητά τον αυστηρό τρόπο με τον οποίο κάποιος καλλιτέχνης, αλλά ακόμα και ένας παθιασμένος θεατής («Το Πορφυρό Ρόδο του Καΐρου»), μπορεί να βρει τις διαφορές ανάμεσα στην αληθινή, πεζή ζωή και σε εκείνη την ονειρεμένη της μεγάλης οθόνης. Είναι φυσικά η πρώτη αυτή που τροφοδοτεί τη δεύτερη με ένα σωρό απρόβλεπτους τρόπους και μέσα από ανεξερεύνητες συγγένειες, τεθλασμένες διαδρομές και μυστικούς διαλόγους, τους οποίους ο Γούντι Άλεν αναζητά άλλοτε σε υπαρξιακά ψυχοδράματα κι άλλοτε σε εγκεφαλικές κωμωδίες – όλα τους γεμάτα άμεσες αυτοβιογραφικές αναφορές.

Έτσι και στο «Φεστιβάλ του Ρίφκιν» ο ήρωας δεν είναι παρά ένα ακόμα γουντιαλενικό alter ego, ένας νευρωτικός διανοούμενος ο οποίος συνοδεύει τη σύζυγό του, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, στο κινηματογραφικό φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν στη βόρειο Ισπανία. Υποπτεύεται πως εκείνη είναι τσιμπημένη με τον νεαρό Γάλλο σκηνοθέτη τον οποίο εκπροσωπεί, κι επειδή πράγματι είναι, τον αφήνει μόνο του να περιφέρεται στο γραφικό βασκικό θέρετρο, προφασιζόμενη επαγγελματικά ραντεβού κι υποχρεώσεις. Ο Ρίφκιν, από την άλλη, έχει τις δικές του ανησυχίες, οι οποίες είτε παίρνουν τη μορφή κινηματογραφικών οραμάτων είτε σωματοποιούνται, οδηγώντας τον στο ιατρείο μιας γοητευτικής Σπανιόλας καρδιολόγου.

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν - εικόνα 1

Σχεδόν όλες οι ιδέες οι οποίες κυκλοφορούν στην ταινία έχουν γράψει πολλά χιλιόμετρα στην εργογραφία του Άλεν, από την υπερφίαλη σχέση των διανοούμενων με την απτή καθημερινότητα και την αδυναμία της τέχνης να απαντήσει στα διαχρονικά φιλοσοφικά ερωτήματα μέχρι τις νευρώσεις του σύγχρονου δυτικού αρσενικού και τις απρόοπτες διαδρομές του έρωτα. Ο Γουάλας Σον, σπουδαίος θεατρικός καρατερίστας, οικειοποιείται πειστικά όλα τα τικ του διάσημου σκηνοθέτη του, το εξωτικό ντεκόρ ευνοεί την ελαφρότητα των συμπεριφορών και οι σατιρικές βολές στο metier είναι ατακαδόρικες και βαθιά σαρκαστικές («Το απόγευμα θα προβάλουν επιτέλους το director's cut του “Τρίο Στούτζες”»). Το δέσιμο όλων αυτών με τη σχεδόν προσχηματική πλοκή είναι χαλαρό και αφινίριστο, ένα μόνιμο πρόβλημα του όψιμου Γούντι Άλεν, και όλα θα θύμιζαν ένα ακόμα deja vu αν δεν παρεμβάλλονταν οι απολαυστικές κινηματογραφικές φαντασιώσεις του Ρίφκιν. Αποσπάσματα ταινιών τα οποία «συνομιλούν» με την πραγματικότητά του και παραπέμπουν χιουμοριστικά στους αγαπημένους δημιουργούς του σκηνοθέτη: Γουέλς, Τριφό, Γκοντάρ, Μπέργκμαν (επί δύο), Ρενουάρ, Μπουνιουέλ, Λελούς και, φυσικά, Φελίνι. Σε καλλιτεχνικό ασπρόμαυρο –διά χειρός Βιτόριο Στοράρο–, φυσικά, μιας και ο Ρίφκιν απεχθάνεται βαθιά κάθε χολιγουντιανή κοινοτοπία.

Σκηνοθεσία: Γούντι Άλεν. Πρωταγωνιστούν: Γουάλας Σον, Τζίνα Γκέρσον, Έλενα Ανάγια, Λουί Γκαρέλ, Κριστόφ Βαλτς, Σέρζι Λοπέζ. Ισπανία, ΗΠΑ, Ιταλία. 2020. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν

Rifkin's Festival
2,5
  • Κομεντί
  • 2020
  • Διάρκεια: 88 '
  • Γούντι Άλεν

Ένας νευρωτικός Αμερικανός συγγραφέας παρακολουθεί το Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, κατά τη διάρκεια του οποίου η γυναίκα του, υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων, γοητεύεται από έναν Γάλλο σκηνοθέτη. Παράλληλα, εκείνος γνωρίζει μια Ισπανίδα γιατρό και αρχίζει να κάνει έναν απολογισμό της ζωής και του γάμου του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.