Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

3

Σάτιρα της μεσανατολικής διαμάχης, η οποία διασκεδάζει, χωρίς σοβαροφάνεια, με τα φαρσικά τηλεοπτικά και φανατικά πολιτικά στερεότυπα.

Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

Από τους Παλαιστίνιους σκηνοθέτες που προσπαθούν, όπως ο Ελία Σουλεϊμάν, να δουν το άλυτο εθνικό ζήτημά τους με ανάλαφρο κινηματογραφικό τρόπο, ο Σαμέχ Ζοάμπι («Man Without a Cell Phone», «Under the Same Sun») δοκιμάζει στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του να σχολιάσει την ισραηλινο-παλαιστινιακή διαμάχη μέσα από μια σαπουνόπερα. Πρόκειται για το «Τελ Αβίβ φλέγεται», το οποίο γυρίζεται στη Ραμάλα και παρακολουθείται τόσο από αραβόφωνους όσο και από Ισραηλινούς, και αφορά τις προσπάθειες μιας Παλαιστίνιας κατασκόπου να αποσπάσει μυστικά έγγραφα από έναν Ισραηλινό στρατηγό, τον οποίο ερωτεύεται.

Ο Παλαιστίνιος Σαλάμ, ανιψιός του παραγωγού, δουλεύει σε αυτό ως βοηθός παραγωγής, αλλά μια σειρά συγκυριών τον προβιβάζουν σε σεναριογράφο της σειράς. Παράλληλα, στο φυλάκιο ελέγχου που περνά καθημερινά στο δρόμο για τη Ραμάλα, γνωρίζεται με έναν Ισραηλινό αξιωματικό, του οποίου η οικογένεια παρακολουθεί φανατικά το σίριαλ. Για να την εντυπωσιάσει, εκβιάζει τον Σαλάμ και, όντας γεμάτος ιδέες, αρχίζει να επεμβαίνει στην πλοκή. Οι δύο μαζί δεν αργούν να εκτοξεύσουν την τηλεθέαση του «Το Τελ Αβίβ φλέγεται» στα ύψη.

Τα φαρσικά τηλεοπτικά στερεότυπα των καθημερινών σίριαλ αναμειγνύονται έξυπνα με τα φανατικά πολιτικά κλισέ του μεσανατολικού προβλήματος, προσφέροντας σε αυτήν την απλοϊκή στην ουσία της μα ζωηρή στον τόνο της κωμωδία μια διαφορετική οδό προσέγγισης μιας εκρηκτικής καθημερινότητας. Πώς αυτή αντανακλάται σε πολιτιστικό επίπεδο; Πώς αναπαράγεται ως –καλλιτεχνικό κι εμπορικό– θέαμα; Ο 44χρονος Ζοάμπι, Ισραηλινός αραβικής καταγωγής, επιχειρεί να κοιτάξει πίσω από τις γερά παγιωμένες αντιλήψεις και των δύο πλευρών, μεταφέροντας στον Σαλάμ ένα μέρος και από τη δική του προσπάθεια «εθνικής ισορροπίας».

Αναγνωρίζοντας τις εκατέρωθεν προκαταλήψεις, προτιμά να τις εμπλέξει στην εξέλιξη της πλοκής χωρίς να τις δείχνει με το δάχτυλο, προκρίνοντας τη διασκεδαστική σάτιρα από τη διδακτική καταγγελία. Έτσι, αν και κάποιες φορές οι λύσεις έρχονται μέσα από συναισθηματικές ευκολίες, η έλλειψη σοβαροφάνειας διατηρεί τα μπερδέματα του αφελούς Σαλάμ μέχρι τέλους διασκεδαστικά και την (ηθελημένα αμβλυμμένη) χιουμοριστική κριτική κινηματογραφικά αποτελεσματική.

Βέλγιο, Ισραήλ, Γαλλία. 2018. Διάρκεια: 100΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Το Σενάριο που Άναψε Φωτιές

Tel Aviv on Fire
3
  • Κομεντί
  • 2018
  • Διάρκεια: 100 '
  • Ζαμέχ Ζοαμπί

Ο Παλαιστίνιος Σαλάμ προβιβάζεται από βοηθός παραγωγής σε σεναριογράφο μιας δημοφιλούς σαπουνόπερας. Στο φυλάκιο ελέγχου όμως, το οποίο περνά καθημερινά, γνωρίζεται με έναν Ισραηλινό αξιωματικό γεμάτο ιδέες για το σίριαλ. Μαζί εκτοξεύουν την τηλεθέασή του στα ύψη.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.