Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

3

Μια αληθινή γιαπωνέζικη επιχείρηση, οι λανθιμικές «Άλπεις» και η καθημερινότητα ως μια διαρκής σκηνοθεσία συναντιούνται σε μια ντοκιμαντερίστικη, πικρή σάτιρα πάνω στη σύγχρονη αλλοτρίωση.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Το 2011 ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου είχαν βραβευτεί στο Φεστιβάλ Βενετίας για το σενάριο των «Άλπεων», μιας ιδιόρρυθμης μαύρης κωμωδίας, στην οποία τα μέλη μιας ομάδας ετερόκλητων ανθρώπων προσλαμβάνονται από συγγενείς και φίλους νεκρών για να αντικαταστήσουν αυτούς που χάθηκαν. Κι επειδή, όπως έχει αποδειχτεί επανειλημμένα, η ζωή μιμείται την τέχνη με όλο και μεγαλύτερη συχνότητα, στην άλλη άκρη του πλανήτη μια ανάλογη επιχείρηση κάνει χρυσές δουλειές. Η αλήθεια είναι πως στην Ιαπωνία η ιδέα «ενοικίασης συγγενών» έχει βγει στην αγορά εδώ και περίπου μία εικοσαετία, αλλά η ιδρυθείσα το 2009 εταιρεία Family Romance την έχει εκσυγχρονίσει εντυπωσιακά, με τον ιδιοκτήτη της Ίσιι Γιούιτσι να έχει υποδυθεί μέχρι τώρα τον πατέρα ή τον σύζυγο σε πάνω από εκατό οικογένειες.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 1

Στην Ιαπωνία η κυρίαρχη κουλτούρα της απόκρυψης συναισθημάτων (χόνε) και της τυπικής δημόσιας συμπεριφοράς (τατεμάε) αυξάνει κατακόρυφα την αίσθηση της μοναξιάς και αναγκάζει τους ανθρώπους να αναζητούν εναλλακτικούς τρόπους επικοινωνίας κι επαφής. Η ενοικίαση συγγενών αποτελεί λοιπόν μια έξοχη κινηματογραφική ιδέα για έναν σκηνοθέτη που, μέσα από τα ντοκιμαντέρ και τις μυθοπλασίες του, ανιχνεύει τις εθνολογικές ιδιαιτερότητες, τις πολιτισμικές συγκρούσεις και την ανθρώπινη συμπεριφορά in extremis όπως ο Βέρνερ Χέρτζογκ.

Έτσι, ύστερα από ηφαιστιολογικές περιπλανήσεις («Into the Inferno»), συνεντεύξεις με τον τελευταίο ηγέτη της Σοβιετικής Ένωσης («Meeting Gorbachev») κι επιστροφή στο παρελθόν για τον φίλο του Μπρους Τσάτγουιν («Nomad»), ο αντισυμβατικός Γερμανός auteur ρίχνει μια λοξή ματιά στην απανθρωποποίηση των σύγχρονων σχέσεων μέσα από έναν πρωτότυπο συνδυασμό ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας. Διότι η ιστορία μιας μητέρας, η οποία νοικιάζει έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο από χρόνια πατέρα της 12χρονης κόρης της, είναι μεν επινοημένη, αλλά ο Ίσιι Γιούιτσι που τον υποδύεται παίζει απλώς τον εαυτό του.

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε. - εικόνα 2

Παρακολουθώντας από τη μία την εξέλιξη της σχέσης του Ίσιι και της νεαρής Μαχίρο και από την άλλη τις παράλληλες δραστηριότητες της Family Romance (μια νύφη νοικιάζει έναν πατέρα για να την παραδώσει στο γάμο, μια γυναίκα φαντασιώνεται πως κερδίζει το λαχείο, μια άλλη γίνεται celebrity που την κυνηγούν οι παπαράτσι…), ο Χέρτζογκ περιγράφει περιπαικτικά όσο και μελαγχολικά μια αστική καθημερινότητα, η οποία λειτουργεί παρηγορητικά ως σκηνοθετημένο θέαμα. Αντιπαραβάλλει την ανθρωποπλημμύρα και τους ουρανοξύστες του Τόκιο με τη γαλήνια φύση, σαρκάζει την προσπάθεια του ανθρώπου να πεθάνει χωρίς… να πεθάνει και αποκαλύπτει το πώς η δημόσια εικόνα μας έχει γίνει πιο ενδιαφέρουσα από την ιδιωτική μας «αλήθεια». Ακόμη και η τελευταία όμως μπαίνει σε σαρκαστική αμφισβήτηση, αφού για να την εξομολογηθείς, όπως ο Ίσιι, πρέπει πλέον υποχρεωτικά να την υποδυθείς.

ΗΠΑ. 2019. Διάρκεια: 89΄. Διανομή: FILMTRADE.

Περισσότερες πληροφορίες

Οικογενειακή Ευτυχία Α.Ε.

Family Romance, LLC
3
  • Δραματική
  • 2019
  • Διάρκεια: 89 '
  • Βέρνερ Χέρτζογκ

Η μητέρα μιας 12χρονης κοπέλας «νοικιάζει» έναν άντρα για να υποδυθεί τον χαμένο πατέρα της τελευταίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.