Τζόσουα Γουαϊνστάιν: «Στο “Μενάσε” ήθελα ο θεατής να κρυφακούει τους ήρωες»

Ο Νεοϋορκέζος δημιουργός μας μιλάει για την αποκαλυπτική εμπειρία των γυρισμάτων στην καρδιά της Χασιδικής κοινότητας του Μεγάλου Μήλου.

Τζόσουα Γουαϊνστάιν: «Στο “Μενάσε” ήθελα ο θεατής να κρυφακούει τους ήρωες»

Ο Νεοϋορκέζος δημιουργός μας μιλάει για την αποκαλυπτική εμπειρία των γυρισμάτων στην καρδιά της Χασιδικής κοινότητας του Μεγάλου Μήλου για τις ανάγκες της ταινίας «Μενάσε: Ένας Ξεχωριστός Άνθρωπος».

Τζόσουα Γουαϊνστάιν: «Στο “Μενάσε” ήθελα ο θεατής να κρυφακούει τους ήρωες» - εικόνα 1

Έχετε γυρίσει ντοκιμαντέρ στο παρελθόν, και αναπόφευκτα στην ταινία είναι εμφανής η ντοκιμαντερίστικη λογική στη σκηνοθεσία της. Ήταν κάτι που επιδιώξατε εξαρχής;
Προσέγγισα την ταινία σα να έγραφα ένα άρθρο για το New Yorker. Δηλαδή σα μια ρεαλιστική κατάδυση σε αυτόν τον κόσμο για να τον μελετήσω, καταγράφοντας αληθινές στιγμές οι οποίες θα ήταν αδύνατο να τις σκαρφιστεί κάποιος.
Επειδή ανέκαθεν αγαπούσα τον ευρωπαϊκό και αμερικανικό νεορεαλισμό, και στα ντοκιμαντέρ μου μού αρέσει να δίνω μερικές δημιουργικές πινελιές, όταν γυρίζω μυθοπλασία υιοθετώ κάποια στοιχεία του ντοκιμαντέρ. Η αλήθεια είναι πως σαν είδος είναι ευκολότερο από τη μυθοπλασία γιατί αρκετές φορές απλώς εμφανίζεσαι σε ένα μέρος και τραβάς. Εν προκειμένω όμως δεν είναι έτσι, έπρεπε να ήμουν προετοιμασμένος.

Στο «Μενάσε» ήθελα να μεταδώσω στο θεατή την αίσθηση πως κρυφακούει, ενώ την ίδια στιγμή ήθελα οι ηθοποιοί μου να νιώθουν άνετα μπροστά από την κάμερα. Ήταν σημαντικό για εμένα να γνωρίζουν πως μπορούν είναι ο εαυτός τους και να κάνουν λάθη. Από την άλλη, το γύρισμα στις γειτονιές του Μπρούκλιν όπου ζουν οι Χασιδικοί ήταν δύσκολο. Δεν ήθελαν καθόλου να κινηματογραφηθεί η ζωή τους, έτσι χρειάστηκε να μεταφέρουμε το γύρισμα τρεις και τέσσερις φορές. Επίσης υπήρχαν πράματα που δεν καταλάβαιναν. Για παράδειγμα τους ενημερώναμε ότι το γύρισμα θα διαρκούσε 6 ώρες, και έπειτα από μισή ώρα αναρωτιόντουσαν «ακόμα να τελειώσετε»;

Τζόσουα Γουαϊνστάιν: «Στο “Μενάσε” ήθελα ο θεατής να κρυφακούει τους ήρωες» - εικόνα 2

Ο Μενάσε Λάστινγκ υποδύεται τον εαυτό του στην ταινία, η οποία γυρίστηκε σε περίοδο δύο ετών κατά τα οποία εσύ δε μιλούσες καθόλου τη γλώσσα του. Πόσο δύσκολο ήταν να τον πείσετε να παίξει στην ταινία;
Εν τέλει το γύρισμα διήρκησε 4 χρόνια, ακριβώς επειδή η γλώσσα έγινε πρόβλημα. Στο σετ είχαμε δύο μεταφραστές. Οι ηθοποιοί πρόβαραν τις σκηνές στα αγγλικά, και αφού την ντεκουπάραμε, τότε δούλευαν ξανά αλλά στα χασιδικά. Αυτό μας ωφέλησε γιατί μιλώντας στην μητρική τους γλώσσα μπόρεσαν να δώσουν περισσότερο βάθος στην ερμηνεία τους.
Ήθελα να διατηρηθεί σε κάθε περίπτωση η χασιδική γλώσσα στην ταινία, για να μη χάσουμε σε αυθεντικότητα. Θέλαμε επιπλέον να είμαστε πιστοί και στην απόδοσή της στους υπότιτλους, κάτι που δεν ήταν εύκολο αφού σχεδόν κάθε γειτονιά έχει και δική της διάλεκτο. Για παράδειγμα για μια απλή λέξη όπως το «φούρνος μικροκυμάτων», θα μπορούσαν να υπάρχουν επτά διαφορετικές λέξεις στα χασιδικά, ήταν μια τρέλα!

Ποια ήταν η πρώτη σας επαφή με τη χασιδική κοινότητα του Μπρούκλιν;
Το 2014 είχα περάσει ένα ολόκληρο καλοκαίρι κάνοντας ντοκιμαντέρ για ζόρικα θέματα όπως τη φροντίδα ετοιμοθάνατων ασθενών, την εντατική και τη φυματίωση, ταξιδεύοντας από την Ινδία έως τη Νότιο Αφρική. Όταν ήμουν στην Αφρική, έκανα μια πεζοπορία για να εμπνευστώ μερικές ιδέες για ταινίες. Μία από αυτές ήταν για τους Χασιδικούς.
Τους θυμήθηκα γιατί όταν ήμουν μικρός, πήγαινα συχνά στο μαγαζί του παππού μου με παιχνίδια στο Μπρούκλιν, και στη διαδρομή παρατηρούσα πάντα τις γειτονιές όπου ζούσαν. Έτσι, αποφάσισα να επιστρέψω εκεί και να τους κινηματογραφήσω με τη λογική που θα είχα εάν γύριζα ένα εθνογραφικό ντοκιμαντέρ.

Τζόσουα Γουαϊνστάιν: «Στο “Μενάσε” ήθελα ο θεατής να κρυφακούει τους ήρωες» - εικόνα 3

Στο τέλος της ταινίας ο Μενάσε έρχεται αντιμέτωπος με ένα σκληρό δίλημμα: να μείνει ή να εγκαταλείψει την κοινότητα. Πόσο εύκολο θα ήταν για εκείνον να προσαρμοστεί σε μια νέα τελείως διαφορετική ζωή; Και τι θα έδειχνε ένα πιθανό σίκουελ;
Η αλήθεια είναι πως συζητούσαμε σοβαρά το ενδεχόμενο να γυρίζαμε δεύτερη ταινία, η οποία θα λάμβανε χώρα δέκα χρόνια μετά, με τους ίδιους ηθοποιούς. Θα βλέπαμε τη ζωή του Ρούμπεν Νιμπόρσκι ο οποίος θα ετοιμαζόταν για γάμο και θα αφοσιωνόταν σε σχεδόν απόλυτο βαθμό με τη θρησκεία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.