2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

5

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

Αυτό το αλλόκοσμο, μυστηριακό κινηματογραφικό ταξίδι που εμπνεύστηκε πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ και προβάλλεται τώρα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν αποτελεί μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 1

Όπως η φυλή των πιθήκων στην πρώτη σεκάνς της ταινίας περνάει σε μιαν άλλη, εξελιγμένη πραγματικότητα με το πέταγμα ενός κόκαλου στον αέρα, έτσι και το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» ταξίδεψε­ το κινηματογραφικό μέσο στο μέλλον του μέσα σε 149 λεπτά. Πριν από μισό αιώνα ο Στάνλεϊ Κιούμπρικ κατάφερε να ανοίξει­ το βλέμμα του σινεμά και να συλλάβει με την κάμερά του κάτι πιο μεγάλο.

Και δεν αναφερόμαστε μόνο στο Διάστημα και στην περφεξιονιστική του απεικόνιση­, η οποία άλλαξε μια για πάντα τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το «εξωγήινο». Μιλάμε περισσότερο για το ότι κατόρθωσε να αποτυπώσει σε μια στενή λωρίδα φιλμ το υπαρξιακό βάρος, τις μεταφυσικές ανησυχίες και το ανυπέρβλητο άγχος μας για το αβέβαιο μέλλον που μας περιμένει.

Μέχρι την «Οδύσσεια» το σινεμά προσπαθούσε να απεικονίσει μια ιστορία εν είδει θορυβώδους ζωγραφικού πίνακα (παρα)φορτωμένου με εικόνες. Στο κορυφαίο έργο επιστημονικής φαντασίας όλων των εποχών, ωστόσο, οι σιωπές και το κενό κυριαρχούν. Δύο στοιχεία που, ενώ είναι παρόντα στη ζωή, φροντίζουμε να τα διώχνουμε από τη σκέψη μας με κάθε τρόπο, αφού ενεργοποιούν το «φόβο του θανάτου».

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος - εικόνα 2

Ο Κιούμπρικ μας υπενθυμίζει κιόλας από την πρώτη στιγμή ότι, για να επιβιώσουμε, είμαστε αναγκασμένοι να ξεπεράσουμε το είδος μας και να αφεθούμε στα χέρια μιας άγνωστης συμπαντικής ισορροπίας, όπως το γιγάντιο Space Child. Και ο θεατής, για να μπορέσει να βιώσει μια υπερβατική κινηματογραφική εμπειρία σαν την «Οδύσσεια», θα πρέπει να ξεχάσει αυτά που γνωρίζει και να αφεθεί στους υπνωτικούς ρυθμούς ενός διαφορετικού βιώματος.

Εξάλλου, η μεγαλοσύνη αυτού του έργου έγκειται στην απλότητά του (δείτε την αυστηρή γεωμετρία του μονόλιθου) και τη συντριπτική παραδοχή της ασημαντότητάς μας μπροστά στο απέραντο σύμπαν. Κάπως έτσι αυτό το αλλόκοσμο κινηματογραφικό ταξίδι –και μάλιστα σε αποκατεστημένη 4K βερσιόν– για την εξακρίβωση της προέλευσης ενός μυστήριου αντικειμένου αποτελεί ακόμη και σήμερα μια εμπειρία που ο καθένας οφείλει να ζήσει.

Μεγ. Βρετανία, ΗΠΑ. 1968. Διάρκεια: 149΄. Διανομή: TANWEER.

Περισσότερες πληροφορίες

2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος

2001: A Space Odyssey
5
  • Επιστ. Φαντασίας
  • 1968
  • Διάρκεια: 142 '
  • Στάνλεϊ Κιούμπρικ

Ένα άγνωστο αντικείμενο γίνεται αντιληπτό από μια αποικία ανθρώπων στο φεγγάρι. Μια αποστολή ξεκινά για το Διάστημα, με σκοπό να εξακριβωθεί η προέλευσή του με τη βοήθεια του υπερεξελιγμένου υπολογιστή HAL.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.