Μια Αμερικάνικη Ληστεία

3,5

Ο Ταραντίνο συναντά το «Ρασομόν» και μια θεοπάλαβη αληθινή ιστορία σε ένα πρωτότυπα στημένο heist movie, το οποίο σχολιάζει πικρά κι απόλυτα μοντέρνα το διαρκές κυνήγι του αμερικανικού ονείρου.

Μια Αμερικάνικη Ληστεία

Ο Ταραντίνο συναντά το «Ρασομόν» και μια θεοπάλαβη αληθινή ιστορία σε ένα πρωτότυπα στημένο heist movie, το οποίο σχολιάζει πικρά κι απόλυτα μοντέρνα το διαρκές κυνήγι του αμερικανικού ονείρου.

Μια Αμερικάνικη Ληστεία - εικόνα 1

Πολλές ταινίες έχουν περιγράψει σε αναρίθμητες παραλλαγές την απατηλή γοητεία του αμερικανικού ονείρου, το οποίο όχι μόνο έρχεται με υψηλότατο αντίτιμο, αλλά σχεδόν πάντοτε παραμένει σκέτο, άπιαστο όνειρο. Με την πλήρη μάλιστα ταυτοποίηση της δυτικής κοινωνίας με αυτήν του θεάματος, γίνεται όλο και σαφέστερο πως το κυνήγι της επιτυχίας έχει στην πραγματικότητα να κάνει με το κυνήγι μιας πλαστής, «σκηνοθετημένης» εικόνας, η οποία θα είναι πάντα σαγηνευτικότερη από την πραγματική. Αυτήν την εικόνα κυνηγούν τέσσερις νεαροί φοιτητές στο Λέξινγκτον του Κεντάκι, όταν το 2004 αποφασίζουν να κλέψουν ένα σπάνιο βιβλίο του 19ου αιώνα με ζωγραφιές πτηνών της αμερικανικής φύσης. Το βάρους κοντά 100 κιλών «Birds of America» του Τζον Τζέιμς Όντιμπον κοστολογείται στη μαύρη αγορά τουλάχιστον δέκα εκατομμύρια δολάρια, ενώ δίπλα του, στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο της πανεπιστημιακής βιβλιοθήκης, υπάρχουν κι άλλες σπάνιες εκδόσεις, ανάμεσά τους και μια της «Καταγωγής των ειδών» του Δαρβίνου.

Μια Αμερικάνικη Ληστεία - εικόνα 2

Πέρα από τον εντελώς ανορθόδοξο τρόπο σχεδιασμού και εκτέλεσης της κλοπής από αυτή την εφηβική συμμορία της συμφοράς, το πλέον ενδιαφέρον στοιχείο της όλης ιστορίας είναι πως επρόκειτο για έξυπνους, μορφωμένους νεαρούς με πολλές ικανότητες και χωρίς οικονομικό πρόβλημα. Προς τι λοιπόν αυτό το απονενοημένο, αυτοκαταστροφικό εγχείρημα; Ο Βρετανός Μπαρτ Λέιτον, ο οποίος είχε εντυπωσιάσει το 2012 με το πρωτότυπο ντοκιμαντέρ «The Imposter», αναζητά τις απαντήσεις μέσα από ένα ευρηματικό heist movie, που συνδυάζει την παιχνιδιάρικη αφηγηματική βιρτουοζιτέ του Στίβεν Σόντερμπεργκ (της «Συμμορίας των 11»), την ποπ αποστασιοποίηση του Κουέντιν Ταραντίνο (του «Jackie Brown»), την υποκειμενική προσέγγιση της αλήθειας του «Ρασομόν» και την αντικειμενική(;) ματιά μιας ταινίας τεκμηρίωσης! Ενώ δηλαδή παρακολουθούμε τη στημένη στα πρότυπα ενός περιπετειώδους θρίλερ αναπαράσταση των γεγονότων του 2004, οι αληθινοί πρωταγωνιστές τους μιλούν (στο παρόν) στην κάμερα, είτε εξομολογούμενοι τις σκέψεις τους είτε σχολιάζοντας όσα εκτυλίσσονται στην οθόνη. Αυτό που αποκαλύπτεται μέσα στην όλη παλαβομάρα, η οποία έχει μια βαθιά μελαγχολική και κωμικοτραγική διάσταση, είναι ότι τα κίνητρα όλων των εμπλεκομένων είχαν να κάνουν με τις ευθύνες και τις προσδοκίες που του είχε φορτώσει η μεσο/μεγαλοαστική τους ανατροφή. Ο Λέιτον αναδεικνύει σαφώς και με τον πλέον πρωτότυπο τρόπο την αγωνία των τεσσάρων παιδιών να ξεφύγουν από την αληθινή εικόνα τους, αυτήν μιας προγραμματισμένης ζωής χωρίς συγκινητικά βιώματα (η κατάρα μιας ατομιστικής γενιάς που «δεν σκέπτεται τις συνέπειες των πράξεών της πάνω στους άλλους», όπως λέει και η αληθινή βιβλιοθηκάριος). Συγχρόνως, σαρκάζει τις φαντασιώσεις που κατασκευάζει η –κινηματογραφική– τέχνη (η ληστεία σχεδιάστηκε βάσει σχετικών… ταινιών) και σχολιάζει απολαυστικά τη σαθρή εγκυρότητα όσων, μυθοπλαστικών και ντοκιμαντερίστικων, παρακολουθούμε.

ΗΠΑ, Μ. Βρετανία. 2018. Διάρκεια: 116΄. Διανομή: SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Αμερικάνικη Ληστεία

American Animals
3,5
  • Περιπέτεια
  • 2018
  • Διάρκεια: 116 '
  • Μπαρτ Λέιτον

Το 2004 στο Λέξινγκτον του Κεντάκι τέσσερις φοιτητές σχεδιάζουν την παράτολμη κλοπή ενός σπάνιου βιβλίου, το οποίο φυλάσσεται στη βιβλιοθήκη του τοπικού πανεπιστημίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/09/2025

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.

Μολυβένιος Στρατιώτης

Ετοιματζίδικη, δευτεροκλασάτη περιπέτεια, η οποία γυρίστηκε στη Βόρεια Ελλάδα και θυμίζει εποχές βιντεοκασέτας. | Powered by Uber.

Ο Γελωτοποιός 2

Κακοφτιαγμένο και φτηνό, σε κάθε επίπεδο, slasher, το οποίο χαραμίζει με τον ερασιτεχνισμό του κάθε υποψία ενδιαφέρουσας ιδέας. | Powered by Uber.

Το Παιδί-Αστραπή και ο Τιγρούλης

Ένα προσχηματικό στόρι και ένα ασύνταχτο σενάριο προσπαθούν να στηρίξουν μια κοινότοπη, ανώδυνη οικολογική καταγγελία. | Powered by Uber.

Ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην Αθήνα και τις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας!

Επιστρέφει στην πόλη ο οσκαρικός ηθοποιός με αφορμή το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.

Γιατί οι 31ες Νύχτες Πρεμιέρας δε θα είναι όπως τις έχουμε συνηθίσει;

Όσα ακούστηκαν για το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας στη συνέντυξη Τύπου δεν ήταν καθόλου ενθαρρυντικά.