Παζολίνι

2,5

Αντισυμβατική, όπως ο ήρωάς της, και «εσωτερική» ποιητική βιογραφία, η οποία αναζητά τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι

Νοέμβριος του 1975. Το τελευταίο 24ωρο της ζωής του βρίσκει τον Πιερ Πάολο Παζολίνι να προετοιμάζει την πρεμιέρα του «Σαλό» και να συνεχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο». Αντισυμβατική, όπως ο ήρωάς της, και «εσωτερική» ποιητική βιογραφία, η οποία αναζητά τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι - εικόνα 1

«Η αφηγηματική τέχνη, όπως καλά γνωρίζετε, έχει πεθάνει», λέει σε κάποια στιγμή του φιλμ ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, ένας δημιουργός ο οποίος πειραματίστηκε με τη φόρμα, αποφασισμένος να δοκιμάσει ακόμη τολμηρότερα πράγματα αν δεν δολοφονούνταν μόλις στα 53 του χρόνια, στις 2/11/1975. Έτσι, αν και η μυθιστορηματική ζωή του Ιταλού διάσημου σκηνοθέτη και λογοτέχνη προσφέρεται όσο λίγες για μια γεμάτη πιπεράτα γεγονότα straight κινηματογραφική βιογραφία, ο επίσης αντισυμβατικός δημιουργός Έιμπελ Φεράρα («Bad Lieutenant», «Καλώς Ήρθες στη Νέα Υόρκη») προτιμά να τον προσεγγίσει πρώτα ως καλλιτέχνη, αναζητώντας μέσα από τον άνθρωπο τις ιδέες, τις εμμονές και τα ερωτήματα που συνέθεσαν το παζολινικό σύμπαν.

Παζολίνι - εικόνα 2

Ο δικός του «Παζολίνι» περιορίζεται, λοιπόν, στα «αληθινά» γεγονότα της τελευταίας ημέρας της ζωής του Πιέρ Πάολο, ο οποίος έχει μόλις επιστρέψει από ένα ταξίδι στη Σουηδία. Συναντά συγγενείς και φίλους, δίνει μια συνέντευξη­, βγαίνει για δείπνο με τον παλιό εραστή και μόνιμο συνεργάτη του Νινέτο Ντάβολι, προετοιμάζοντας παράλληλα την πρεμιέρα του «Σαλό» και συνεχίζοντας τη συγγραφή του φιλόδοξου μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο», που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Κι ενώ σκηνές του τελευταίου ζωντανεύουν στην οθόνη έχοντας ως ήρωα ένα λάγνο alter ego του συγγραφέα, ο Φεράρα και ο σεναριογράφος του Μαουρίτσιο Μπράουτσι («Γόμορρα») προσθέτουν –φανταστικά– αποσπάσματα από την ταινία «Porno-Teo-Kolossal», μια αλληγορική οδύσσεια πάνω στην αναζήτηση της αλήθειας την οποία ο Παζολίνι σκόπευε να γυρίσει αμέσως μετά.

Όλα αυτά συνθέτουν ένα ενδιαφέρον, αλλά κινηματογραφικά άνισο πορτρέτο, μείγμα «δοκιμίου, δημοσιογραφίας, κριτικής, προσωπικών εξομολογήσεων και ποίησης», όπως –σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Παζολίνι– φιλοδοξούσε να είναι το «Πετρέλαιο». Ανήσυχα και ανησυχητικά, τα επιμέρους στοιχεία δεν συνδέονται σε ένα κατά κάποιον τρόπο αρμονικό ή λειτουργικό σύνολο, μερικές πρωτότυπες ιδέες υπερίπτανται χωρίς να προσγειώνονται όλες ομαλά (η αγγλο-ιταλική ομιλούσα μένει ένα κολοβό εύρημα αποστασιοποίησης) και το σκοτεινό μυστήριο «Παζολίνι» φωτίζεται προς στιγμήν μα παραμένει άλυτο, ίσως τώρα ακόμη γοητευτικότερο.

Ιταλία, Γαλλία. 2014. Διάρκεια: 86΄. Διανομή: STRADA FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Παζολίνι

Pasolini
2,5
  • Βιογραφική
  • 2014
  • Διάρκεια: 84 '
  • Έιμπελ Φεράρα

Νοέμβριος του 1975. Το τελευταίο 24ωρο της ζωής του βρίσκει τον Πιερ Πάολο Παζολίνι να προετοιμάζει την πρεμιέρα του «Σαλό» και να συνεχίζει τη συγγραφή του μυθιστορήματός του «Πετρέλαιο».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Λοράν Καντέ ήταν ένας λαϊκός σκηνοθέτης

Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες Γάλλους δημιουργούς έχασε τη ζωή του σε ηλικία 63 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.