Δεσποινίς Τζούλια

2,5

Η Λιβ Ούλμαν διασκευάζει περισσότερο ακαδημαϊκά και λιγότερο μπεργκμανικά το διάσημο έργο του Στρίντμπεργκ, αποσπώντας μια ακόμα στιβαρή ερμηνεία από την Τζέσικα Τσαστέιν.

Δεσποινίς Τζούλια

Το βράδυ του θερινού ηλιοστασίου του 1890, ημέρα γιορτής για τη Βόρεια Ιρλανδία, η κακομαθημένη κόρη ενός αριστοκράτη επιχειρεί να αναγκάσει έναν υπηρέτη της να την αποπλανήσει. Η Λιβ Ούλμαν διασκευάζει περισσότερο ακαδημαϊκά και λιγότερο μπεργκμανικά το διάσημο έργο του Στρίντμπεργκ, αποσπώντας μια ακόμα στιβαρή ερμηνεία από την Τζέσικα Τσαστέιν.

Δεσποινίς Τζούλια - εικόνα 1

Από τις σημαντικότερες μορφές του σύγχρονου θεάτρου, ο Σουηδός συγγρα­φέας Άουγκουστ Στρίντμπεργκ (1849-1912) άφησε πίσω του ένα πολυδιάστατο έργο, του οποίου η διαχρονική επιρροή ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της σκηνής και φτάνει στις πιο απόμακρες κινηματογραφικές γωνιές, ξεκινώντας από τον συμπατριώτη του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν και φτάνοντας... στο «Σπιρτόκουτο» του Γιάννη Οικονομίδη, το οποίο εμπνέεται σεναριακά από τον «Πατέρα» του. Από τις κορυφαίες στιγμές του είναι το γραμμένο το 1888, εμβληματικό για την ιστορία του νατουραλιστικού θεάτρου έργο «Δεσποινίς Τζούλια».
Δίνοντας έμφαση στην ψυχολογική ανάλυση και την περιγραφή-ξεγύμνωμα των χαρακτήρων και όχι στην οργανωμένη δομή και την καλογραμμένη πλοκή, όπως ήταν τα κυρίαρχα προστάγματα της εποχής, και συνδέοντας την αντιπαράθεση των δύο φύλων με τις δαρβινικές θεωρίες εξέλιξης και την πάλη των τάξεων, η «Δεσποινίς Τζούλια» θεωρείται ένα πολυεπίπεδο έργο μεγάλης δυναμικής, το οποίο παίζεται και διασκευάζεται ακατάπαυστα μέχρι και σήμερα σε όλο το θεατρικό κόσμο. Ανάμεσα στις ενδιαφέρουσες μεταφορές της στην οθόνη ξεχωρίζουν σαφώς αυτή του Σουηδού Άλφρεντ Σιέμπεργκ, η οποία το 1951 απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα (Μεγάλο Βραβείο τότε) στις Κάνες, αλλά και η αφηγηματικά τολμηρή προσέγγιση του Μάικ Φίγκις το 1999 με πρωταγωνίστρια τη Σάφρον Μπάροουζ.

Δεσποινίς Τζούλια - εικόνα 2

Δεκαπέντε χρόνια μετά την αριστουργηματική «Απιστία» η Λιβ Ούλμαν περνά ξανά πίσω από την κάμερα, παραδίδοντας τη δική της κινηματογραφική εκδοχή στην ιστορία της κακομαθημένης κόρης ενός αριστοκράτη που επιχειρεί το βράδυ του θερινού ηλιοστασίου να αναγκάσει έναν υπηρέτη της να την αποπλανήσει. Πιστή στο πρωτότυπο κείμενο, από το οποίο αλλάζει ουσιαστικά μόνο τη χρονολογία και το γεωγραφικό τόπο εξέλιξης της πλοκής (από την επαρχιακή Σουηδία του 1874 στη Βόρεια Ιρλανδία του 1890), η αλλοτινή μούσα του Μπέργκμαν εστιάζει στους χαρακτήρες και στα κίνητρά τους, ενώ αποκαλύπτει σταδιακά όλα όσα τους οδηγούν στην παθια­σμένη, συγκρουσιακή κι εντέλει αυτοκαταστροφική συμπεριφορά τους.

Οι έμφυλες και ταξικές αντιθέσεις κυριαρχούν, η παρουσία της φύσης (από την παγανιστική γιορ­τή μέχρι τα ειδυλλιακά ταμπλό βιβάν της) δημιουργεί αλληγορικές αντιστίξεις και το παιχνίδι της εξουσίας είναι παρόν σε όλες του τις διαστάσεις, οι οποίες όμως γίνονται κατά κύριο λόγο σαφείς μέσα από τη δέσμια στις θεατρικές συμβάσεις πρόζα και όχι από τη συγκρατημένη, στιβαρή, μα προβλέψιμη κινηματογραφική προσέγγιση. Η Ούλμαν εκμεταλλεύεται όσο μπορεί τον κλειστό χώρο (η άνοδος του Τζον και η πτώση της Τζούλια σηματοδοτούνται πολλαπλά), αποσπά μια ζωντανή, «τρισδιάστατη» ερμηνεία από την εξαιρετική Τζέσικα Τσαστέιν, αλλά δεν μπορεί να δραπετεύσει από τη σύμβαση των «τριών τοίχων» που καταδυναστεύει την πιστή μεταφορά τόσο κλασικών στη θεατρική δομή και λογική τους έργων.

Νορβηγία, Μ. Βρετανία. 2014. Διάρκεια: 129΄. Διανομή: ΣΠΕΝ­ΤΖΟΣ FILM, SEVEN FILMS.

Περισσότερες πληροφορίες

Δεσποινίς Τζούλια

Miss Julie
2,5
  • Δραματική
  • 2014
  • Διάρκεια: 129 '
  • Λιβ Ούλμαν

Το βράδυ του θερινού ηλιοστασίου του 1890, ημέρα γιορτής για τη Βόρεια Ιρλανδία, η κακομαθημένη κόρη ενός αριστοκράτη επιχειρεί να αναγκάσει έναν υπηρέτη της να την αποπλανήσει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.