Κλείνοντας τις δράσεις του φετινού 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού κινηματογράφου, η διοργάνωση αποχαιρετά τη χρονιά με 2 εκπαιδευτικές μετα-φεστιβαλικές εκδηλώσεις δίνοντας άρωμα σινεμά στην επερχόμενη Χριστουγεννιάτικη περίοδο.
Τα masterclasses με εισηγητή τον κριτικό κινηματογράφου και συγγραφέα Δημήτρη Κολιοδήμο θα πραγματοποιηθούν στη σχολή Κινηματογράφου Τηλεόρασης "Λυκούργου Σταυράκου" (28ης Οκτωβρίου 65, Αθήνα). Τρία εκπαιδευτικά σεμινάρια, ελεύθερα για το κοινό (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας), συνοδευόμενα από ισάριθμες προβολές πάνω στις ακόλουθες 2 βασικές θεματικές:
"Ελληνικός ερωτικός κινηματογράφος της δεκαετίας του '70"
Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ο ελληνικός κινηματογράφος έμπαινε σε μια περίοδο κρίσης. Μία από τις όψεις της λεγόταν "κρίση θεματολογίας" και μία από τις εξόδους άκουγε στο όνομα "ερωτικός κινηματογράφος". Το είδος ήταν ήδη γνωστό από την πληθώρα των ξένων ταινιών, που διανέμονταν στις ελληνικές αίθουσες με την ένδειξη "αυστηρώς ακατάλληλο" και η ντόπια εκδοχή του είχε πολλές παραλλαγές. Όπως είχε και πολλά πρόσωπα, εμπρός και πίσω από την κάμερα, που κυριάρχησαν στο κινηματογραφικό στερέωμα για μια δεκαετία. Θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου από τις 15:00 έως τις 18:00, με προβολή του αντίστοιχου θεματικά ντοκιμαντέρ "Σινεμά γυμνό" σε σκηνοθεσία Βάσου Γεώργα, ανάλυση και συνομιλία με το κοινό.
"Ελληνικός Κινηματογράφος και Συμπαραγωγή στη δεκαετία του ‘80" με όχημα 2 επιλεγμένες ταινίες της πρωτεργάτη παραγωγού Υβόνης Ρόμαν.
Το τοπίο της συμπαραγωγής στη δεκαετία του ‘80 ήταν εντελώς διαφορετικό από αυτό που γνωρίζουμε σήμερα. Ο παραγωγός καλούvταν να αναζητήσει και κυρίως να πείσει ιδιώτες συγχρηματοδότες ή συνεργάτες από το εξωτερικό για την εμπορική δυναμική μιας ταινίας προκειμένου να βρεθούν τα αναγκαία χρήματα για τη δημιουργία της. Ή, σε αρκετές περιπτώσεις, να επενδύσει στο project και δικά του χρήματα. Ζώντας εκείνη την εποχή στην Αγγλία, η Υβόνη Ρόμαν έκανε τότε τα πρώτα της, όχι και τόσο διστακτικά, βήματα στον τομέα της παραγωγής, υλοποιώντας ταινίες που συνδύαζαν πολιτικά - ιστορικά γεγονότα της με τις κυρίαρχες κινηματογραφικές τάσεις της εποχής, σε μια προσπάθεια πραγματικά να προσεγγίσουν ένα διεθνές κοινό. Θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 16 Δεκεμβρίου από τις 15:00 έως τις 18:00, με προβολή της ταινίας "Στόχος των Εκτελεστών (Savage Hunt)" σε σκηνοθεσία Ρομάνο Σκαβολίνι (Συμπαραγωγή Ελλάδα / Ηνωμένο Βασίλειο), ανάλυση και συνομιλία με το κοινό και Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου από τις 15:00 έως τις 18.00 με προβολή της Ταινίας "Η Περίπτωση του Οιδίποδα (Der Fall Ö.)", σε σκηνοθεσία Ράινερ Σαϊμον (Συμπαραγωγή Ελλάδα / Γερμανία), ανάλυση και συνομιλία με το κοινό.

Εργαστήριο: "The Rolling camera" - Το κοινό ταξίδι σκηνοθέτη και ηθοποιού στον κινηματογράφο, στις 20 και 21 Δεκεμβρίου και ώρες: 18.00 – 23.00, θα πραγματοποιηθεί στη Σχολή Θεάτρου ΔΗΛΟΣ (Ελευσινίων 11, Μεταξουργείο 10437), με εισηγητή τον Μενέλαο Κυρλίδη (σκηνοθέτης/διευθυντής φωτογραφίας) και τη φιλική συμμετοχή της Δήμητρας Χατούπη. Το εργαστήριο αυτό θα αποτελεί μια εισαγωγή στη μοναδική και απαιτητική σχέση ανάμεσα στον ηθοποιό και τον σκηνοθέτη στον χώρο του κινηματογράφου, με έμφαση στις τεχνικές διαστάσεις της υποκριτικής μπροστά στην κάμερα. Ηθοποιός και σκηνοθέτης καλούνται να συνυπάρξουν δημιουργικά μέσα σε ένα τεχνικά φορτισμένο περιβάλλον — φώτα, μικρόφωνα, κάμερες, άξονες και πλάνα, αλλά και η διαδικασία του μοντάζ και του μιξάζ που ακολουθεί το γύρισμα.
Μέσα από πρακτική εργασία, θεωρητικές παρουσιάσεις και αναλύσεις σκηνών, το εργαστηριο προσφέρει μια πρακτική προσομοίωση της συνθήκης ενός γυρίσματος, με ανάθεση μιας επιλεγμένης σκηνής προς τους συμμετέχοντες για προεργασία και μετά γυρισμα αυτής της σκηνής κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου, on camera, με
εναλλαγή των συμμετεχόντων στο ρόλο του σκηνοθέτη και του ηθοποιού και προβολή της λήψης στη συνέχεια, για καλύτερη κατανόηση των λαθών και διορθώσεων. Ετσι μεταδίδονται εμπειρικά βασικές απαιτήσεις ενός επαγγελματικού γυρίσματος, όπως το πώς δίνεται μια οδηγία σε έναν ηθοποιό που λαμβάνει υπόψη τη θέση της κάμερας, και πώς ο ηθοποιός διατηρεί την αμεσότητα και αυθεντικότητα στην ερμηνεία του, όταν μεσολαβούν τεχνικές απαιτήσεις και μηχανικές "παρεμβολές". Ο σκηνοθέτης καλείται να ακούσει τον ηθοποιό χρησιμοποιώντας ως μέσα το φακό και το μικρόφωνο, και μαθαίνει να διαχειρίζεται τις τεχνικές συνθήκες χωρίς να χάνει την ουσία της σχέσης με τον ηθοποιό.
Σε ποιους απευθύνεται: Σκηνοθέτες και ηθοποιοί | Συμμετοχή με επιλογή, βάσει βιογραφικού. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να στείλουν τα βιογραφικά τους στο panorama.ff@gmail.com, μέχρι το Σάββατο 13/12. Η συμμετοχή για τους ενδιαφερόμενους είναι δωρεάν.