Το Ethnofest – Διεθνές Φεστιβάλ Εθνογραφικού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει για 16η χρονιά, τόσο στις αίθουσες της Αθήνας όσο και διαδικτυακά σε όλη την Ελλάδα, παρουσιάζοντας ντοκιμαντέρ από κάθε γωνιά του πλανήτη. Η ανθρώπινη εμπειρία, σε κάθε εποχή και τόπο, παραμένει ο σταθερός πυρήνας του Φεστιβάλ. Συνεχίζοντας με συνέπεια τη διαδρομή και το όραμά του, το Ethnofest αντιμετωπίζει τον κινηματογράφο ως χώρο ενσυναίσθησης και διαλόγου, εκεί όπου το βλέμμα μετατρέπεται σε εργαλείο κατανόησης του άλλου και του εαυτού. Το φετινό αφιέρωμα του φεστιβάλ έχει τον τίτλο: "Γεωγραφία του Βλέμματος: Η εκτός σχεδίου Ελλάδα (1950 – 2000)".
Παρακάτω θα βρείτε μια λίστα από τα highlights του προγράμματος σε επιλογή της ομάδας του φεστιβάλ και του διευθυντή του Κωνσταντίνου Αϊβαλιώτη.
Τα highlights του 16ου Ethnofest
Κάτω Από Τους Φοίνικες Moriche/ Morichales
(Η.Π.Α., Κολομβία, 83’) Σκηνοθεσία: Κρις Γκούντε (Chris Gude)
Στη Γουαγιάνα της Βενεζουέλας, μεγάλα κοιτάσματα χρυσού κάτω από τους φοίνικες moriche, γνωστών και ως "δέντρων της ζωής”, προσελκύουν μεταλλωρύχους απ’ όλη την περιοχή. Μέσα από τη φωνή ενός αφηγητή, η ταινία - που έκανε πρεμιέρα στο Διεθνές Διαγωνιστικό του DOK Leipzig 2024 - χαρτογραφεί το δίκτυο εξόρυξης και εμπορίας χρυσού, θέτοντας ερωτήματα για τη σχέση ανθρώπου και φύσης. Γυρισμένη σε διάστημα δεκατριών ετών, αποτυπώνει μια ανήσυχη, ονειρική αναζήτηση θησαυρού.

Νέο Ξεκίνημα / New Beginnings
(Βέλγιο, Γαλλία, 2025, 87’) Σκηνοθεσία: Ιζαμπέλ Ινγκόλντ, Βιβιάν Περελμούτερ (Isabelle Ingold, Vivianne Perelmuter)
Πέντε χρόνια μετά το Αλλού, Παντού, που έκανε την πρεμιέρα του στο 11ο Ethnofest, οι αγαπημένες σκηνοθέτριες του φεστιβάλ επιστρέφουν με το νέο τους ντοκιμαντέρ, που προβλήθηκε στο διαγωνιστικό τμήμα Burning Lights του Visions du Réel. Ένας βετεράνος του πολέμου του Βιετνάμ ζει στη Βόρεια Καλιφόρνια όπου η αυξανόμενη βία και η οικολογική καταστροφή τον ωθούν σε ένα οδοιπορικό αυτογνωσίας σε μια πληγωμένη Αμερική.

Άκουσε Τις Φωνές / Koute Vwa / Listen To The Voices
(Βέλγιο, Γαλλία, 2024, 77’) Σκηνοθεσία: Μαξίμ Ζαν-Μπατίστ (Maxime Jean-Baptiste)
Στη διάρκεια των καλοκαιρινών του διακοπών στη Γαλλική Γουινέα, ο Μελρίκ, ένα νεαρό αγόρι, ανακαλύπτει τους λόγους για τους οποίους ένας τραγικός θάνατος προκάλεσε την καταστροφή της οικογένειας του. Κέρδισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής CINE+, καθώς και την Ειδική Μνεία από την κριτική επιτροπή για την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο του 2024.

Ξε-γύρισμα / Unmaking Of
(Παλαιστίνη, Γαλλία, Λίβανος, 2025, 62’) Σκηνοθεσία: Μπιλάλ Αλχατίμπ (Bilal Alkhatib)
Το Ξε-Γύρισμα ακολουθεί ένα παλαιστινιακό κινηματογραφικό συνεργείο σε ένα υπόγειο εργαστήριο στην Δυτική Όχθη όσο προετοιμάζει το γύρισμα μιας ταινίας από την Παλαιστινιο-Αμερικανίδα σκηνοθέτρια Σεριέν Νταμπί (Cherien Dabis). Με το ξέσπασμα του πολέμου στην Γάζα, το ξένο συνεργείο εγκαταλείπει, αφήνοντας έτσι την Παλαιστινιακή ομάδα να βγάλει άκρη σε μία εμπόλεμη χώρα. Στο διάστημα μιας εβδομάδας, το φιλμ αιχμαλωτίζει γλαφυρά το άγχος, την προσμονή και την περισυλλογή τους - εξερευνώντας τι σημαίνει να κάνεις τέχνη εν καιρώ πολέμου. Το πρότζεκτ είχε παρουσιαστεί στο Marche du Film στην ενότητα Cannes Docs του Φεστιβάλ Καννών το 2024 ως work in Progress.
Την ταινία προλογίζουν εκπρόσωποι του Δικτύου Filmmakers for Palestine Greece

Μπαλέτο / Ballet
(Η.Π.Α., 1995, 170’) Σκηνοθεσία: Φρέντερικ Γουάισμαν (Frederick Wiseman)
Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του προβολή, το φεστιβάλ τιμά και προβάλλει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το εμβληματικό "Ballet”, του Frederick Wiseman.
Στρέφοντας το βλέμμα στο American Ballet Theatre, ο Wiseman ακολουθεί πρόβες, μαθήματα, καλλιτεχνικές συσκέψεις και παραστάσεις, φωτίζοντας τον αθέατο, έντονα απαιτητικό κόσμο που στηρίζει την τελειότητα της σκηνής. Με τις χαρακτηριστικά μεγάλες, ανεπεξέργαστες σκηνές του, αναδεικνύει τη σωματικότητα, την πειθαρχία, τη διαρκή διαπραγμάτευση μεταξύ εξουσίας και δημιουργικότητας - όλα όσα συνθέτουν τη δυναμική ενός μεγάλου καλλιτεχνικού οργανισμού.
Το πρώτο μέρος του ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στις μεθόδους εργασίας των χορογράφων, ενώ στο δεύτερο, ο Wiseman ακολουθεί τον θίασο σε μια ευρωπαϊκή περιοδεία με στάσεις στην Αθήνα και την Κοπεγχάγη. Πρόκειται για ένα αριστοτεχνικό πορτραίτο του American Ballet Theatre που εξακολουθεί να ορίζει τη μορφή του ντοκιμαντέρ παρατήρησης.

Μαστόρισσες
(Ελλάδα, 2025, 73’) Σκηνοθεσία: Γαβριέλα Γερολέμου
Η πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της σκηνοθέτριας σε παραγωγή Ethnofest, που έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αποτελεί τη φετινή ταινία λήξης. Η Μαρία, η Σταυρούλα και η Μάγδα αποφασίζουν να ανοίξουν το δικό τους ξυλουργείο και να μετακομίσουν σε μια καινούργια γειτονιά. Ένα ντοκιμαντέρ παρατήρησης που παρακολουθεί διακριτικά αυτή τη μετάβαση, καταγράφοντας τις σχέσεις μέσα και γύρω από το ξυλουργείο και λειτουργεί ως αντίλογος στα έμφυλα στερεότυπα στο χώρο της εργασίας.
Προπώληση: more.com.
Δείτε ολόκληρο το πρόγραμμα του 16ου Ethnofest εδώ:

