
Ξέρουμε, είναι πάρα πολύ νωρίς, καλά - καλά δε φθινοπώριασε, όμως, η σεζόν μας έχει ήδη φιλοδωρήσει με αρκετές ταινίες που αναμένεται να πρωτοστατήσουν στα προσεχή 98α βραβεία Όσκαρ (15/3/2026) και παίζονται ήδη στους κινηματογράφους. Εδώ να επισημάνουμε, όπως πάντα, πως ο προγραμματισμός των σινεμά μπορεί να αλλάξει απροειδοποίητα, έτσι να έχετε το νου σας στον κινηματογραφικό οδηγό του "α". Αφού, λοιπόν, ξεχωρίσουμε τους τίτλους που θεωρούμε πρώιμα φαβορί και βρίσκονται στις μαρκίζες, δε θα παραλείψουμε μια σύντομη αναφορά στα φιλμ που έρχονται προσεχώς "φορτωμένα" με οσκαρικό αέρα.
Για να απολαύσετε την επόμενη, οσκαρική κινηματογραφική σας έξοδο χωρίς άγχος, το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να επιλέξετε να μετακινηθείτε με ένα Uber Taxi. Με την υπηρεσία Uber Reserve μπορείτε να προγραμματίσετε τη διαδρομή σας έως και 90 ημέρες πριν από την προβολή, ώστε να φτάσετε στον προορισμό σας με άνεση και ασφάλεια.

Η ώρα του Πολ Τόμας Άντερσον
Αν όχι τώρα, πότε; Αν όχι εκείνος, ποιος; Ένας από τους σημαντικότερους εν ενεργεία Αμερικανούς σκηνοθέτες, ο Πολ Τόμας Άντερσον παρότι έχει διεκδικήσει έντεκα φορές(!) μια διάκριση στα Όσκαρ, κάθε φορά η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου τον αγνοούσε. Φέτος, όμως, με δεδομένη τη διθυραμβική καλλιτεχνική επιτυχία του ξεσηκωτικού "Μια Μάχη Μετά την Άλλη", θα είναι πραγματικά εντυπωσιακό εάν ο δημιουργός φύγει με άδεια χέρια από την απονομή. Όχι μόνο αυτός, εδώ που τα λέμε, αλλά και οι πρωταγωνιστές (Λεονάρντο Ντι Κάπριο, Τσέις Ινφίνιτι, Σον Πεν, Μπενίσιο Ντελ), όπως επίσης ο μουσικός Τζόνι Γκρίνγουντ που συνέθεσε ένα μεθυστικό σάουντρακ για πολλοστή φορά στην καριέρα του.

Το horror εκδικείται(;)
Είδος που εδώ και αρκετά χρόνια πια βρίσκεται σε σταθερή άνοδο, το horror διανύει μια καταπληκτική χρονιά το 2025. Την περασμένη άνοιξη κυκλοφόρησαν οι "Αμαρτωλοί" (Ράιαν Κούγκλερ) και εξελίχθηκαν σε ένα από τα πιο ενθουσιώδη crowdpleasers που έχουμε δει τελευταία, προτού το καλοκαίρι το καθηλωτικό "Weapons" (Ζακ Κρέγκερ) επαναλάβει μια ακόμα επιτυχία που ικανοποίησε βαθιά το μαζικό και arthouse κοινό. Η ιστορία των Όσκαρ, βέβαια, δεν είναι ευνοϊκή ως προς τα horror. Μέχρι σήμερα μόλις έξι φιλμ του είδους έχουν βρεθεί υποψήφια στην κατηγορία καλύτερης ταινίας, ενώ η "Σιωπή των Αμνών" (Τζόναθαν Ντέμι, 1991) είναι η μοναδική που κέρδισε κιόλας. Από την άλλη, πιο πρόσφατα το "Τρέξε!" (Τζόρνταν Πιλ, 2017) έγραψε ιστορία αποσπώντας το Όσκαρ πρωτότυπου σεναρίου, χρυσό αγαλματίδιο το οποίο δεν είναι καθόλου απίθανο να καταλήξει στον Κρέγκερ.

Διεθνείς υποθέσεις
Προς το παρόν, αυστηρά οι τολμηροί μπορούν να προβλέψουν την ταινία που θα επικρατήσει στη διεθνή κατηγορία. Δεν είναι μόνο πως στη σχετική συζήτηση κυριαρχούν υψηλής ποιότητας τίτλοι, αλλά και πως ο καθένας πλαισιώνεται από επίκαιρα - κρίσιμα αφηγήματα. Μεταξύ άλλων, ο βετεράνος και διωκόμενος από το ιρανικό καθεστώς Τζαφάρ Παναχί απέσπασε το Χρυσό Φοίνικα με το "Ένα Απλό Ατύχημα" (16/11), στη Βενετία ο Παρκ Τσαν-γουκ λέγεται πως έκανε τα νέα "Παράσιτα" γυρίζοντας το "Καμία Άλλη Επιλογή", τη στιγμή που επίσης στη Μόστρα η βραβευμένη "Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ" (Κάουθερ Μπεν Χανία) η οποία αφηγείται μια συγκλονιστική αληθινή ιστορία από τη Γάζα, γνώρισε την αποθέωση. Παράλληλα, διόλου αμελητέο είναι και το ρεύμα των θαυμαστών της νορβηγικής "Συναισθηματικής Αξίας" (Γιόακιμ Τρίερ), το οποίο παίζεται στους κινηματογράφους, το οποίο οφείλει να βρίσκεται υποψήφιο στην κατηγορία α’ ανδρικού και γυναικείου ρόλου για τις φανταστικές ερμηνείες των Στέλαν Σκάρσγκαρντ και Ρενάτε Ρέινσβε.

Τα τεχνικά
Ως είθισται, μπορεί οι πιο θεαματικές παραγωγές μιας χρονιάς να μη βρίσκουν θέση στις αποκαλούμενες "μεγάλες κατηγορίες", ωστόσο, οξύνουν τον ανταγωνισμό στις τεχνικές. Εκεί, δηλαδή, που πρέπει να θεωρείται κυρίαρχο το καταιγιστικό "F1: Η Ταινία" (Τζόζεφ Κοζίνσκι), με άμεσο "αντίπαλο" το περιπετειώδες "Jurassic World: Αναγέννηση" (Γκάρεθ Έντουαρντς). Αμφότερα έσπασαν τα ταμεία παγκοσμίως, το δε "F1" σάρωσε στην Ελλάδα, έτσι πλασάρονται σε ευνοϊκή θέση για τα Όσκαρ. Σαφώς, οφείλουμε να μην αποκλείουμε από την κουβέντα τα δύο υπερηρωικά μπλοκμπάστερ του καλοκαιριού, "Superman" (Τζέιμς Γκαν) και "Fantastic Four: Πρώτα Βήματα" (Ματ Σάκμαν), τα οποία μπορεί να γνώρισαν χλιαρή υποδοχή, αλλά δεν παύουν να είναι ισχυρές στουντιακές κυκλοφορίες.

Τα προσεχώς
Παραπάνω αναφέρθηκαν ήδη ορισμένες ταινίες που αναμένεται να ξεχωρίσουν στην οσκαρική κούρσα, αλλά δεν έχουν κυκλοφορήσει ακόμα στην Ελλάδα. Σε αυτά, πρέπει να λάβουμε υπόψη τα εξής. Το "Smashing Machine: Η Καρδιά ενός Μαχητή" (Μπένι Σάφντι, 2/10), για το οποίο οι πρωταγωνιστές Ντουέιν "The Rock" Τζόνσον και Έμιλι Μπλαντ λογικά και δίκαια θα βρεθούν υποψήφιοι για Όσκαρ, όπως αντίστοιχα ο Τίμοθι Σαλαμέ για τη νέα ταινία του έτερου Σάφντι με τίτλο "Marty Supreme" (22/1). Από κοντά το μιούζικαλ σίκουελ "Wicked: For Good" (Τζον Μ. Τσου, 20/11), η μουσική βιογραφία του Μπρους Σπρίνγκστιν με πρωταγωνιστή τον Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ ("Springsteen: Deliver Me From Nowhere", 23/10) και φυσικά, η "Βουγονία" (6/11) του Γιώργου Λάνθιμου που μπορεί να έφυγε χωρίς διακρίσεις από τη Βενετία, αλλά η Αμερικανική Ακαδημία είναι μια τελείως διαφορετική ιστορία. Και όλα αυτά είναι μόνο μερικά από όσα θα μας απασχολήσουν μέχρι το Μάρτιο. Η οσκαρική κουβέντα πρόκειται να ανακινηθεί ξανά σε μερικές εβδομάδες και θα αυξηθεί όσο πλησιάζουμε στην ανακοίνωση των υποψηφιοτήτων στις 22/1…