Ευδοκία

4

Ένας αναρχικός ύμνος στη ζωή και τον έρωτα στην πιο ακραία, αυτοκαταστροφική μορφή τους και μια σύγχρονη τραγωδία πάνω στη «συντριβή των τεράτων» της νεοελληνικής πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Ευδοκία «Ευδοκία»

Αδιαμφισβήτητα μια από τις σπουδαιότερες ελληνικές ταινίες, η "Ευδοκία" εμφανίστηκε σαν φωτεινό μετέωρο στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1971, όπου απέσπασε μόνον το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, συνεχίζοντας στο μοναχικό δρόμο που είχε ανοίξει πριν μια πενταετία το "Μέχρι το Πλοίο", πρώτη ταινία του Αλέξη Δαμιανού. Ήταν η εποχή κατά την οποία τα μοντέρνα αισθητικά ρεύματα άλλαζαν τους κανόνες της κινηματογραφικής αφήγησης, εκείνη, όμως, θα αντιπαραθέσει το πάθος, τη δύναμη, την ενέργεια και την ωμή, λαϊκή της ποίηση απέναντι σε κάθε σκηνοθετική βιρτουοζιτέ. Γεμάτη παζολινικό πάθος και χυμούς ζωής από το πρώτο της πλάνο, περιγράφει με συγκινητική ειλικρίνεια τον καταδικασμένο έρωτα ενός φαντάρου και μιας πόρνης, ο οποίος ξεκινά σε ένα μικρό κουτούκι.

Στην αμέσως προηγούμενη σεκάνς μια γειτόνισσα λέει στην Ευδοκία το φλιτζάνι: "Η κορώνα κι ο σταυρός. Φυλάξου από τον σταυρό…" Η κάμερα κάνει ζουμ μέσα στο φλιτζάνι, κι ενώ ακούγονται οι πρώτες νότες του μπουζουκιού το πλάνο ανοίγει στον λοχία Γιώργο Μπάσκο, ο οποίος υπό τα βλέμματα της Ευδοκίας, του προστάτη της (πρώην χωροφύλακα) και της παρέας του χορεύει ένα αντρίκιο ζεϊμπέκικο. Ολόκληρη η σκηνή, με το φλερτ, την αντιζηλία που φουντώνει και τη συμπλοκή που ακολουθεί, εξελίσσεται σχεδόν χωρίς καθόλου λόγια, αφήνοντας τις χειρονομίες, τα βλέμματα και την αθάνατη μελωδία του Μάνου Λοΐζου να περιγράψουν μοναδικά τα ασυγκράτητα ανθρώπινα πάθη.

Πρόκειται για έναν αναρχικό ύμνο στη ζωή και τον έρωτα στην πιο ακραία, αυτοκαταστροφική μορφή τους. Μια σύγχρονη τραγωδία πάνω στην – κατά Χρήστο Βακαλόπουλο - "συντριβή των τεράτων" της νεοελληνικής κοινωνίας, αποκλήρων μιας πραγματικότητας όπου η βία σιγοβράζει και η μισαλλόδοξη προκατάληψη συντρίβει κάθε εξεγερτική διάθεση. Τα ακατέργαστα πρόσωπα και τα γεμάτο ερωτισμό σώματα επικοινωνούν απαγορευμένες επιθυμίες, το σκληρό, "ανελέητο" ελληνικό φως πυρακτώνει την ατμόσφαιρα και η ορμή των νατουραλιστικών εικόνων του Δαμιανού εξαφανίζει κάθε τεχνική αδυναμία, σεναριακή έλλειψη ή ερμηνευτική ανεπάρκεια (την 22χρονη Βασιλείου ντουμπλάρει η τραγουδίστρια Ελένη Ροδά).

Ελλάδα. 1971. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: FILMTRADE

Περισσότερες πληροφορίες

Ευδοκία

4
  • Δραματική
  • 1971
  • Διάρκεια: 97 '
  • Αλέξης Δαμιανός

Όταν ο λοχίας Γιώργος Μπάσκος γνωρίζει μια πόρνη, την Ευδοκία, οι δυο τους θα ερωτευτούν κεραυνοβόλα. Θα παντρευτούν και θα ξεκινήσουν μια καινούργια ζωή, αλλά το παρελθόν τους και οι κοινωνικές προκαταλήψεις θα ορθωθούν μπροστά τους σαν ανυπέρβλητα εμπόδια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

IMμF 2025: Το χειροποίητο κινηματογραφικό φεστιβάλ επιστρέφει για 15η χρονιά

Στο φετινό IMμF θα δούμε ελληνικές και διεθνείς ταινίες μικρού μήκους, σπουδαστικά έργα νέων δημιουργών και θα ψηφίσουμε ζωντανά τις αγαπημένες μας ταινίες.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/09/2025

"Sexability": Το ντοκιμαντέρ για τη μυϊκή δυστροφία Duchenne και τον έρωτα έρχεται στον Δαναό

Ένα ντοκιμαντέρ που μιλά ανοιχτά για τον έρωτα, τη σεξουαλικότητα και τη ζωή των ατόμων με Duchenne έρχεται στην Αθήνα για μία μοναδική προβολή.

Ο "Έρωτας στη Βαρκελώνη" είναι μία ιστορία γεμάτη ελπίδα

Η νέα ρομαντική κομεντί του Σεσκ Γκέι μας παρουσιάζει μία άλλη πλευρά της γυναικείας εμπειρίας.

Η χολιγουντιανή σταρ Ελ Φάνινγκ μιλά στο "α" για τη "Συναισθηματική Αξία"

Η Αμερικάνα ηθοποιός μιλάει για τη συνεργασία της με τον Γιόακιμ Τρίερ, αλλά και το μεγάλο στοίχημα της καριέρας της που μπορεί να την οδηγήσει ως τα Όσκαρ.

Οι 10 αγαπημένες μας μικρού μήκους από το 48ο Φεστιβάλ Δράμας

Όλες οι ταινίες που ξεχωρίσαμε από τη φετινή διοργάνωση.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 20 Σεπτεμβρίου

Κόλιν Φάρελ, Μάργκο Ρόμπι, Ριζ Άχμεντ προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Ταινίες με επίκεντρο την οικογένεια που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Φιλμ που αναδεικνύουν τη σημασία της επικοινωνίας μεταξύ γονέων και αδερφών τα οποία βρίσκονται στις μαρκίζες.